مدیریت تولید محصول چیست؟ مدیریت تولید محصول شیوه و راهکاری است که افراد از شروع تا پایان مراحل خرید، تولید و فروش آن را انجام می‌دهند. یعنی صفر تا صد خدمات و فعالیت‌هایی که برای چرخه تولید یک محصول به کار می‌رود. در این زنجیره جای می‌گیرد. ممکن است بعد از فروش نیز همچنان این روند ادامه یابد افراد باید بتوانند این مراحل را به خوبی مدیریت کنند.

این مبحث به یک زنجیره شباهت دارد و هر مرحله یک حلقه به حساب می‌آید. درصورتی که همه مراحل به درستی انجام شود، حلقه ها به یکدیگر متصل می‌گردند. ولی اگر یکی از مراحل به درستی پیش نرود، این اتصال قطع خواهد شد.

قبل از شروع تمامی مراحل باید برنامه‌ریزی‌ها و بررسی ‌های لازم درباره صفر تا صد فرایند انجام گیرد. همه جنبه‌های تولید حتی ریزترین و جزئی‌ترین مسائل نیز ارزیابی شود. مشکلات و مسائل احتمالی آن پیش بینی و سپس راه حل‌هایی برای آن ارائه گردد. در این زمان است که زنجیره تولید می‌تواند بدون مشکل و ایراد تشکیل شود.

آموزش مدیریت تولید محصول

تهیه مواد اولیه

مباحث مربوط به تدارکات و تامین موجودی ‌ها درباره مواد خام و اولیه اولین اقدام در این مدیریت است.

مسئولان تدارکات با تحقیق در این باره و پرس وجو از تامین کنندگان متعدد لیست مورد نظر را تهیه می‌کنند. مواد مورد نیاز و قیمت‌ها بر اساس تعداد و کیفیت در این لیست ثبت می‌شود. با توجه به بودجه‌ای که برای این بخش در نظر می‌گیرند، مواد اولیه را طبق لیست تهیه می‌کنند.

مسئولان باید با مذاکره و صحبت ‌ها بتوانند این مواد را با حداقل قیمت خریداری کنند. این کار باعث می‌شود تا هم از لحاظ بودجه مشکلی پیش نیاید و هم موادی که تهیه می‌شود، دارای بالاترین کیفیت باشد. 

برقراری ارتباط این افراد با فروشندگان، کارخانجات و تامین کننده‌ های دست اول شرط اصلی این کار است. چون در این حالت است که بدون هیچ واسطه‌ای به آن مواد دسترسی پیدا می‌کنند. تهیه مواد اولیه یکی از قسمت های مهم مدیریت تولید محصول است.

باید تعداد و مقدار موادی که خرید می‌کنند را مدیریت نمایند تا برای یک چرخه تولید کافی باشد و کمبودی از این لحاظ پیش نیاید. به طوری که موجودی آن تا تکمیل فرایند تولید به اتمام نرسد. پس تمرکز روی موجودی و بهینه سازی آن در این مرحله ضروری است.

 آنها همچنین باید در این مراحل اقداماتی را انجام دهند که ایمنی به خصوص در بخش چرخه تولید و حمل و ارسال حتما رعایت گردد. یعنی ضمن تدارکات برای تولید محصول تدارکات و تجهیزاتی اعم از لباس کار، کفش ایمنی و دستکش ایمنی را نیز برای کارکنان فراهم آورند.

 

سفارش گیری

برای مرحله سفارش گیری نیز مدیریت لازم است. برای این کار عوامل مختلفی را بررسی می‌کنند تا سفارش‌ها بیشتر از توانایی و قابلیت تولید نباشد. مواد اولیه، عملکرد دستگاه و توان کارکنان به اندازه مشخص و محدودی است. باید هر یک از این موارد بررسی و با توجه به آن ظرفیتی مشخص گردد و سفارشات طبق این موارد پذیرش شوند. اگر سفارشات بالا باشد باید مدت زمان تحویلی که در نظر می‌گیرند را با توجه به موارد تنظیم کنند.

 

نظارت بر چرخه تولید در آموزش مدیریت تولید محصول

در ادامه و بعد از موضوع تهیه مواد مورد نیاز و سفارش گیری مبحث چگونگی تولید پیش می‌آید. دومین حلقه از این زنجیره مربوط به بحث تولید و فرایند آن است. تمامی فعالیت‌ها درباره ساخت، برش، مونتاژ، دوخت، اتصال، ترکیب، شکل دهی و بست بندی در این مرحله قرار دارند. 

بررسی و مدیریت هر یک از این موارد برای تکمیل مرحله تولید لازم است. نظارت بر کار دستگاه‌ها و پرسنل و رفع مشکلات در صورت نیاز مدیریت درست به حساب می‌آید. آزمایش و تست دستگاه قبل از انجام کار، اطمینان از ایمنی و کارکرد صحیح آنها امری مهم است. همچنین آموزش دقیق و کامل پرسنل درباره چگونگی استفاده از دستگاه‌ها، رعایت ایمنی یا وظایفی که به آن ها محول می‌شود واجب و ضروری است.

همچنین بخوانید: نحوه تولید دستکش ضد برش

شیوه حمل و ارسال

مراحل و تدارکات برای حمل، نقل و ارسال محصولات و کالاهای تولیدی در حلقه بعدی آموزش مدیریت تولید محصول قرار دارد. چگونگی شیوه حمل با توجه به نوع محصول و کالا امری است که باید به آن توجه گردد. در این مرحله روش و وسیله ای که باید با آن حمل شود را باید به درستی انتخاب کنند. همچنین محصولات را تا زمانی که به دست خریدار می‌رسد تضمین کنند.

هماهنگی تحویل در محل خاص مثل انبار و فروشگاه یا توزیع و پخش آنها توسط خود مجموعه در این مرحله قرار دارد. مدیریت تولید محصول در این مرحله شامل بارگیری درست کالا و پیگیری برای تحویل و توزیع صحیح آنها است. 

یعنی طبق سفارش مشتری کالاها به تعداد و اندازه بارگیری می‌شوند و بعد به آدرس دقیق آنها ارسال می‌گردند. مدیریت سفارشات تا زمانی که به دست مشتری و خریدار می‌رسد در این بخش از زنجیره قرار دارد.

 

خدمات پس از فروش

رسیدگی به گارانتی و ضمانت امکانی است که برای برخی از محصولات وجود دارد. مدیریت این بخش یعنی توصیف و شرح کامل درباره کالا و محصول و نیز چگونگی ضمانت آنها است.

در واقع شرایطی را برای کالا در نظر می‌گیرند و در صورت بروز نقص و ایراد خدماتی را ارائه می‌دهند. مثلا اگر برای کالا مشکلی پیش بیاید و مربوط به بخش ضمانت شده باشد آن را مرجوع، تعویض یا تعمیر می‌کنند.

برای مثال ثقال مارکت که خود تولید کننده محصولی مثل دسته بیل است. دسته بیل سوپر ویشا را به صورت کاملا تضمینی به مشتریان ارائه می‌دهد. یعنی علاوه بر مدیریت تامین و تولید مدیریت بعد از فروش را نیز بر عهده دارد.

 

در حالت کلی ابتدا و انتهای آموزش مدیریت تولید محصول بسیار پیچیده و طولانی است. اما در صورتی که هر یک از مراحل به درستی توسط افراد کاربلد و مسئولیت پذیر مدیریت شوند و همه آن افراد با یکدیگر هماهنگی لازم را انجام دهند، کارها به شکلی ساده و راحت پیش می‌رود.

 

 

نوشتهٔ پیشین
روانشناسی رنگ لباس کار
نوشتهٔ بعدی
تنش ها هنگام کار با ابزار

محصولات پیشنهادی

دسته پرچم چوبی
حراج!

دسته پرچم چوبی

Original price was: ۱۹,۰۰۰ تومان.Current price is: ۱۶,۰۰۰ تومان.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.