نحوه نگهداری از کفش ایمنی مسئله مهمی است که باید به آن توجه اساسی داشت.

علی رغم مزایای فراوانی که کفش‌ های ایمنی نسبت به کفش ‌های عادی دارند آنها نیز به مرور فرسوده و خراب می‌شوند. اما اگر دقت و توجه در استفاده از آن به کار برود طول عمر مفیدش افزایش می‌یابد.

برای این کار اول باید تشخیص دهید کفش‌ها از چه موادی متشکل هستند و بعد برای اینکه آن را تمیز کنید صحیح‌ترین روش را بیابید. که در برابر چه موادی آسیب پذیرتر هستند چه شرایطی به آن ها صدمه می‌زند.

دوام کفش ها به محیطی که آن را به کار می‌برید، تماس با موادی که در آنجا وجود دارد، نحوه مراقبت و نگهداری از آنها بستگی دارد. پس هر چقدر دقت هنگام استفاده دقت و توجه بیشتری را به کار ببرید و در محیط درست و مناسبی آن را مصرف کنید طول عمر بالایی خواهد داشت.

روش های تمیز کاری و نحوه نگهداری از کفش ایمنی

آموزش گرد و خاک گیری کفش ایمنی

وجود عاملی مثل خاک، گرد و غبار چه در فضای بسته چه در محیط بیرونی غیر قابل انکار است. که می‌تواند روی هر وسیله‌ای بنشیند و گاها به آن وسیله آسیب بزند. مثلا کفش ایمنی در معرض آن قرار دارد.

پس برای اینکه آنها از عمر طولانی‌ تری برخوردار شوند باید هر بار بعد از استفاده این گرد و غبار را پاک کنید. وگرنه به مرور در منافذ آن نفوذ خواهند کرد و مانند روز اول کاربرد حفاظت را نخواهد داشت.

و این برای افرادی که از آن برای حفاظت خود بهره می‌برند، خطرناک است. چون اگر رویه که بخش مهمی از کفش برای نمونه کفشی مانند کفش ایمنی یحیی مدل Super3M 999 را تشکیل می‌دهد خراب شود استفاده از آن عقلانی نیست.

اگر در محیط‌های گلی یا محیطی با سنگریزه و خاک کفش‌ های ایمنی را به کار می‌برید. بعد از اتمام کارتان حتماً زیره را تمیز کنید و مانع از تجمع آنها در زیره  شوید تا همچنان خاصیت‌ها و ویژگی‌های آن حفظ شود. خاصیت‌هایی مثل ضد لغزش هنگام عبور از محیط‌های لیز و خاصیت عایقی که با وجود این عامل ضعیف‌تر عمل می‌کنند. 

 می‌توانید با مسواک شیارهای کفش  کفش ایمنی یحیی مدل Super3M 99 را تمیز نمایید. دندانه‌های آن دسترسی راحت‌تری به شیارها دارد.

شست و شوی کفش

بعضی از کفش ‌ها مثل کفش ایمنی مدل بافتی را می‌توانید با مواد مناسبی بشویید. البته در صورتی که بافت آن ها با شست و شو خراب نشود. موادی مثل آب و صابون که البته باید به دمای آب و نوع صابون نیز توجه نمایید.

آب باید ملایم و رو به سردی باشد. چون آب گرم بافت آن را خراب می‌کند از صابون‌هایی که قدرت ضعیف‌تری دارند، استفاده کنید این شستشو را مدت معینی و در صورت کثیفی بیش از حد، انجام دهید برخورد با آب به صورت مداوم عمر آن را کاهش می‌دهد.

خشک کردن کفش ها و تاثیر آن در نحوه نگهداری از کفش ایمنی

در صورتی که کفشی مثل کفش ایمنی یحیی مدل 89  Super3M که به رطوبت حساس است، به علت استفاده در محیط مرطوب خیس شود و یا در معرض آب باران قرار بگیرند حتما باید سر فرصت آن ها را خشک کنید.

برای اینکار روزنامه‌ای را داخل آن قرار دهید تا آب را به خود جذب نماید و از آسیب به کفش جلوگیری کند. مهم تر از همه در جای خشک و خنک نگهداری کنید و جلوی نور خورشید و یا منبع گرما مثل بخاری قرار ندهید.

کفش چون چندین ساعت پاها را در خود نگه می‌دارد باید مدتی در هوای آزاد بماند و هوا درونش جریان پیدا کند. اگر خیس و مرطوب است خشک شود همچنین کفی آن نیز هوا بخورد.

دو جفت کفش به کار ببرید

بهترین کار برای افرادی که دائما کفش را به مدت طولانی مصرف میکنند، به کارگیری دو جفت است که می‌توانید هر روز آنها را جایگزین یکدیگر کنید. در این صورت احتمال فرسودگی آن کمتر می‌شود و مثلا در کفشی مثل کفش طبی اداری مردانه با استفاده یک در میان کفش ها فشار روی دو کفش به صورت همزمان تقسیم می‌شود. در آن صورت عمر طولانی‌تری خواهد داشت. البته نگهداری چرم اصول و شرایط خاصی دارد که امکان بررسی آن در این مقاله میسر نیست.

 

قرار دادن در جای مناسب

یکی دیگی از روش های نحوه نگهداری از کفش ایمنی، قرار دادن آن در جای مناسب است. اگر کفش ‌ها را در جای نامناسب مثل پلاستیک قرار دهید تهویه هوا به درستی صورت نمی‌گیرد. و این عاملی برای تشکیل کپک خواهد بود. اگر برای مدتی آن استفاده نمی‌کنید در جعبه مقوایی خود کفش بگذارید و دور از نور خورشید قرار دهید.

 و اگر روزمره از آن استفاده می‌کنید محیط مخصوصی مثل جاکفشی را برای کفش اختصاص دهید و بعد از استفاده در آنجا قرار دهید تا از عوامل مختلفی مثل نور خورشید، آب، گرد و خاک در امان بماند و از فرسودگی زود هنگام دور باشد.

 

سایر اقدامات برای حفظ و نگهداری از کفش ایمنی

  • هرگز نباید کفش‌ های آسیب دیده را مخصوصاً در محیط کاری خطرناک به کار ببرید. این کار پای شما را در معرض آسیب قرار می‌دهد و نمی‌تواند مانند یک کفش سالم ایمنی را برای شما تضمین نماید.
  • از کفشی استفاده کنید که کاملاً قالب و سایز شما باشد. در غیر این صورت باعث اذیت شما خواهد بود.
  • زمان استفاده از کفش ‌ها جوراب را فراموش نکنید. چون در صورت عدم استفاده از آن باعث می‌شود پاها زودتر عرق کند کفی از جای خود در آید و به پا بچسبد و بیماری نیز در پا به وجود آید و از همه مهم تر عمر کفش را کاهش می‌دهد.
  • هنگام تمیزکاری بهترین فرصت برای چک و بررسی درز ‌ها، بریدگی و پارگی کفش‌ ها است تا در صورت امکان هرگونه آسیب را رفع نمایید. کف، زیره، رویه، بند و ساق را به خوبی و با دقت بررسی کنید و اگر آسیب دیده و امکان تعمیر و تعویض وجود دارد قطعات را عوض یا ترمیم نمایید.
  • حتماً بند کفش‌ها را ببندید چون ممکن است زیر پاهایتان بماند و زمین بخورید همچنین زمانی که راه می‌روید چون شل و گشاد است اذیت شوید. 
  •  وقتی می‌خواهید کفش‌ها را در بیاورید، حتماً بندهای آن را باز کنید. این کار باعث می‌شود قسمت پشتی آن دچار تغییر شکل نشود و بدنه ی آن هم آسیب نبیند.
  • با استفاده از روغن یا اسپری اشباع کننده لایه محافظ روی آن می‌آید و باعث می‌شود:
    • 1) سطح آن براق شود
    • 2) نفوذ مواد یا هر نوع گرد و غباری را کاهش می‌دهد
    • 3) نور کمتر به آن برخورد می‌کند آسیب آن نیز کمتر می‌شود،
    • 4) از ترک خوردگی آن جلوگیری می‌نماید.

 

نوشتهٔ پیشین
آموزش دوخت لباس کار بوفالو
نوشتهٔ بعدی
تفاوت دستکش ژله ‌ای استاد کار با تانگ وانگ

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.