نحوه پیدایش جوشکاری

نحوه پیدایش جوشکاری به دوران بسیار کهن برمی‌گردد و در واقع تاریخچه طولانی مدتی دارد. انسان زمانی که آهن را کشف نمود به دنبال راه‌هایی بود تا از آن بهره بگیرد و در زندگی خود به کار ببرد. جوشکاری یکی از تکنیک‌هایی است که از آن زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و فقط روش و نوع انجام آن سال‌ها دچار تحول گردیده است.

تاریخچه نحوه پیدایش جوشکاری

در ابتدا و قبل از کشف جوشکاری و در اصطلاح یافت راهی برای اتصال فلزات به یکدیگر برای ساخت وسایل و تجهیزات طناب‌های حاصل از درختان و گیاهان کمک می‌گرفتند. و آنها را به یکدیگر متصل می‌کردند اما دوام بالایی نداشتند. همین نقطه شروع برای کشف راهی اصولی‌تر شد.

آثاری از جوشکاری به دوران باستان و سال‌های طولانی قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. که به شیوه کاملا ابتدایی و نوپا وجود داشت. بعد ها با ترقی در این زمینه و ایجاد تغییرات در شیوه های آن در دوران قرون وسطی آهنگری و جوشکاری که با یکدیگر ارتباط مستقیم داشتند، اهمیت فراوانی پیدا کرد. این نظریه با ابزار، وسایل و سلاح هایی که از آن دوران یافت می‌شود قابل اثبات است.

در زمان‌هایی که جنگ‌ها به شیوه‌های فیزیکی و در میدان انجام می‌شد نیازمند ابزارآلاتی بودند که توانایی بالایی در ضربات و برخوردها از خود نشان دهند. پس باید قطعات مختلف آن به خوبی به یکدیگر متصل می‌شد.

شیوه انجام جوشکاری در گذشته و امروزه

ذوب آهن در نحوه پیدایش جوشکاری تاثیر زیادی داشت. با کشف شیوه ذوب آهن و نحوه استفاده از آن به ساخت وسایلی پرداختند که نیازمند تکنیک‌هایی از جمله جوشکاری بود این فعالیت از آن زمان تا امروز همچنان وجود دارد.

در روش های قدیمی تا زمانی که آهن قرمز شود و به شکلی درآید که بشود آن را حالت داد، آتش را روی آن می‌گرفتند. سپس با هر وسیله آهنی دیگری به شکل دهی آن دو فلز می‌پرداختند و آن ها را به یکدیگر وصل می‌کردند این نوع بسیار زمان بر و سخت بود. در حالی که در جوشکاری‌های مدرن راحتی کار در عین حال سرعت بالا ویژگی مهمی به حساب می‌آید.

جوشکاری امروزه از تنوع بالایی برخوردار است. که در آن طی فرایندهای فلزات را ذوب می‌کنند و به هم متصل می‌نمایند تا انواع و اقسام وسایل مثل ابزار، ظروف، سلاح حتی جواهرات به دست آید. این حالت کلی جوشکاری است اما روش های دیگری نیز به این حرفه اضافه شدند. برخی از آنها به دلیل هزینه ها یا شیوه نادرست کنار گذاشته شدند و روش های دیگری جایگزین گردیدند.

شاید در عصر حاضر به دلیل پیچیدگی ‌ها و جزئیات در شغل ‌های جوشکاری و آهنگری این دو از هم متمایز و جدا باشند. ولی در دوران گذشته هر دو به شکل همزمان و توسط یک فرد انجام می‌گرفت و در واقع یک فعالیت محسوب می‌شد.

در صنایع بزرگ و ساخت و ساز های عظیم همچون کشتی یا هواپیما، در عملیات ساخت موشک‌، فضانورد و سایر تجهیزات تحقیقاتی، ساخت سازه‌های حجیم، کانال کشی معادن، تولید وسایل نقلیه بزرگ و کوچک جوشکاری نقش مهم و تاثیرگذاری دارد.

نحوه پیدایش جوشکاری: تفاوت رعایت ایمنی حین فعالیت های جوشکاری در گذشته و حال 

در گذشته ایمنی و رعایت آن چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت به همین علت از تجهیزات مناسبی هم استفاده‌ نمی‌شد اما به مرور این موضوع اهمیت زیادی پیدا کرد و افراد به طراحی و تولید وسایل محافظتی مناسب برای این کار پرداختند تا خطرات را حد بسیاری کاهش دهند.

امروزه فناوری و پیشرفت علم در مرحله‌ای است که می‌تواند با به کارگیری متریال و مواد مناسب عناصر و عوامل بسیاری را خنثی نماید برخی از آن مواد در حالت اولیه و طبیعی خود فقط به صورت محدودی می‌توانند مقاومت کنند پس با تاثیر پذیری از ساختار آن، ایجاد تغییرات در بافت و بنیاد، ترکیب با مواد مختلف، موادی کاملا جدید در عین حال کاربردی و بهینه را می‌سازند که آسیب‌ها را کاهش می‌دهند. 

در گذشته قبل از تولید وسایل ایمنی برای اینکه خود را از آثار خطرناک حاصل از جوشکاری حفظ نمایند وسایل متنوعی را به کار می‌بردند اما باز به خاطر کاربرد نادرست آنها سوختگی و آسیب همچنان وجود داشت.

به خاطر اهمیت این موضوع، افت کاربری و بهره‌وری افراد که مهم‌ترین دلیل آن آسیب‌های جوشکاری به خاطر عدم پوشش مناسب بود به تولید تجهیزات پرداختند.

 

تجهیزات مورد استفاده در جوشکاری و نحوه پیدایش

به همراه لباس کار بوفالو و کفش‌ ایمنی نسوز باید عضوی که بیشترین ارتباط و تاثیرپذیری را دارد یعنی دست‌ها را نیز حفظ نمایند.

به همین خاطر بعد از آزمایشات و بررسی‌های فراوان دستکش‌های مناسب جوشکاری را طراحی کردند. که مقاومت بالایی دارند و می‌توانند بهتر از سایر موارد در برابر این عامل دوام بیاورد.

شدت و ضعف عوامل در این فعالیت متفاوت است. برای همین دستکش‌هایی که در آن به کار می‌برند با توجه به این موضوع انتخاب می‌شود. برای کارهای قوی‌تر با شدت بیشتر دستکش‌های ضخیم‌ و مقاوم‌ برای فعالیت‌های با شدت کم و ضعیف از دستکش‌های نازک و با دوام متوسط استفاده می‌کنند.

نحوه پیدایش جوشکاری، به خاطر حساسیت بالای این شغل مواد و وسیله ‌های تقویت شده با طراحی جدید دستکش‌هایی مانند هوبارت سیم دوز یا کف دوبل چرم در آن به کار می‌رود. چون با ساختار مقاوم خود در جوشکاری‌هایی که قدرت و شدت بالایی دارند و در مقابل حجم بزرگی از حرارت، گاز و عناصری مانند آن و برای فعالیت‌های سخت و سنگین مناسب ترند. تا فعالیت ها با ایمنی بالاتر و استاندارهای اصولی انجام گیرد.

در گرما و حرارت ‌هایی که شدت رو به بالایی دارند دستکش ساق بلند مصرف می‌کنند که پوشش کاملی را ایجاد می‌نماید. مانند: دستکش ساق بلند هوبارت

دلیل نامگذاری آن به خاطر دانشمندانی به نام هوبارت است. که نوعی از جوشکاری را اختراع کرد و همین باعث شد دستکشی هم به نام او تولید کنند.

نوعی از جوشکاری ‌های حساس، نیازمند تمرکز بالاتری هستند و افراد باید بتوانند تسلط کاملی بر دست ها و فضای کار خود داشته باشند. از این رو تجهیزاتی که به کار می‌برند ضخامت چندانی ندارد. اما محافظ قدرتمندی به حساب می‌آید. همچنین راحتی و امکان حرکت آزادانه انگشتان مزایای اصلی آن است. که تا در کار این تمرکز به هم نخورد دستکش جوشکاری آرگون یکی از این موارد است. 

نوشتهٔ پیشین
جدیدترین روش ساخت و ساز 
نوشتهٔ بعدی
آموزش دوخت لباس کار سیلور

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.