توضیحات

لباس کار

اصولا برای ایمنی کاربر در محیط کار، نسبت به شرایط شغلی و کارگاهی، لباس کارهای مخصوص استفاده می شود. که برای تهیه ی این اقلام پوششی در کار، کارفرمایان موضف به تامین می باشند. ولی در این میان مسئله ی دیگر وجود دارد که باید برای تشخیص متریال مصرفی و نوع پوشش اشخاصی باشند. تا بتوانند در این حیطه صاحب نظر باشند و یک پوشش ایمنی بهتری پیشنهاد دهند. که اصولا این افراد در کارگاه ها و یا کارخانه ها با نام کارشناسان HSE فعالیت دارند. که می تواند اصول ایمنی و بهداشت را به طور کامل در محیط های کاری به کارکنان انتقال دهند و کارکنان موئظف به رعایت این اصول هستند.

انواع لباس کار ایمنی

لباس کار با تعریف محیط مصرف که در بالا اشاره شد باعث می شود در نوع های مختلفی چه از نظر پارچه و چه از نظر دوخت و متریال مصرفی به صورت متنوع دوخت شود. برای مثال باید لباس کارهای واحدهای کارخانجات ذوب از جنس جین یا همان لی و در مقابل پرتاب مواد مذاب مقاوم باشد. و کاربر را در امان نگه دارد و در متریال مصرفی در کنار پارچه از دکمه ها و زیپ فلزی استفاده می شود تا مقاومت خوبی در کنار مواد مذاب داشته باشد.

لباس کار برق

ولی برعکس از پارچه‌ی لی در شغل هایی که با جریان برق در ارتباط هستند از مصالح تشکیل دهنده مانند زیپ و یا دکمه از جنس پلاستیک استفاده می شود. تا کاربر در محیط جریان آلات برق دچار سانحه نشود. چون فلز استفاده شده در لباس باعث آسیب به کاربر می شود.

لباس لی مخصوص جوشکاری

در کنار پارچه ی لی که در این مقاله اشاره شد پارچه های دیگری نیز وجود دارد که کارایی منحصر به فرد خود را دارند. مثلا پارچه ی کتان با گرامژ های متفاوت، این نوع متریال از ترکیب مواد اولیه ای که پنبه و ویسکوز و پلی استر تولید می شود باعث شده در درصد های پنبه ی 90 و پلی استر 10، پنبه 70 و پلی استر 30 و نوع دیگر ترکیب پارچه پنبه ی 90 و ویسکوز 10 و پنبه ی 70 و ویسکوز 30 به دست تولید کنندگان لباس کار برسد. تا بتوانند از این نوع پارچه لباس کار مخصوص جوشکاری و حتی محیط های غیر جوشکاری لباس تولید کنند.

پارچه ی کتان و محیط های استفاده

لباس کار کتان نسبت به لباس لی سبک تر است. و به علت نوع متریال از مقاومت خوبی در کنار جرقه های حاصل از جوشکاری دارد و با داشتن تار و پود مقاوم و بافت سفت از مقاومت خوبی برخوردار است. استفاده از پنبه در پارچه در فصل گرما یکی از لباس کارهای خنک کننده در تن کاربر است و حس خوبی انتقال می دهد. لباس کار کتان خود نیز در مدل های گوناگونی از طرح و دوخت تولید می شود. که میتوانیم به سرهم بودن لباس و یا کاپشن شلوار اشاره کرد. و در کنار توصیف این نوع لباس با پارچه ی ترکیبی درصد های مشخص شده نوع دیگر وجود دارد که با پنبه ی صد درصد تولید می شود که در اخر به جزئیات آن نیز اشاره خواهیم کرد.

لباس کار از پارچه ی کج راه

این نوع پارچه از عنوان اسم کاملا مشخص می باشد. برای تولید از تار و پود های به کار رفته در سیستم تولید یعنی بافت پارچه با دستگاه ها به گونه بافت می شود. که در روی پارچه با خطوط کاملا کج تار و پودی با چشم غیر مسلح مشخص می شود. و تراکم پارچه نسبت به ضخامت تار و پود نخ های قرار گرفته در دستگاه می باشد. که این نوع عمل تولید به گراماژ پارچه نیز تاثیر دارد. که پارچه ی کج راه تولیدی در کدام محیط تبدیل به محصول می شود. چون پارچه کج راه ضخیم با درصد پنبه ی 70 به 30 درصد پلی استر و 30 درصد پنبه به 70 درصد پلی استر تولید دارد و در کنار این کج راه ضخیم پارچه با گراماژ ضخیم هم وجود دارد. و فقط در این نوع بافت ضخامت پارچه تفاوت دارد ولی در نوع ترکیب مواد پنبه یا پلی استر دقیقا مشابه کج راه ضخیم می باشد.

پارچه ی کج راه ضخیم

در پارچه ی کج راه ضخیم که با درصد پنبه ی بالا یعنی هفتاد درصد بیشتر در محیط های جوشکاری و برش کاری کاربرد دارد. و دوام بهتری از خود نشان می دهد. و در پارچه کج راه با وزن کم تر یا همان گراماژ پایین محیط مصرف خود را دارد. مثلا در لباس کار ایران خودرو بیشتر از این نوع پارچه استفاده می شود و به علت سیستم تولید در کارخانه ایران خودرو و یا تولید کنندگان دیگر کارخانه های خودرو و کارکرد کارکنان خط تولید از لباس کار درصد بالای پنبه و سبک استفاده می کنند. تا بتوانند در هنگام کار چابک و سریع باشند.

لباس کار با گراماژ پایین

لباس کار با گراماژ پایین به علت وزن کمتر نسبت به کج راه ضخیم در بازار مصرف یکی از پر فروش ترین ها می باشد. و در اکثر کارخانه های تولید که به ضخامت بالای لباس نیاز ندارند یا با مواد مذاب و جوشکاری و تراشکاری زیاد در تماس نیستند کاربری بهتری دارد.

لباس کار تولید شده از پارچه ی کج راه با درصد پنبه ی کمتر نیز با مشخصه ی هفتاد درصد پلی استر و سی درصد پنبه در بازار وجود دارد. که با این نوع پارچه نیز لباس کار تولید می کنند. ولی به خاطر دارا بودن درصد بالای پلی استر در محیط های کاری که با مواد مذاب و یا جوشکاری و تراشکاری انجام می شود کارایی مناسبی ندارد. و سریعا از بین می رود و حتی به تن کاربر نیز صدمه وارد می کند. اما از این نوع پارچه در لباس کار کارگری ساختمانی و یا در محیط های انبار داری و یا بارگیری و یا به عنوان لباس کار اپراتور دستگاه های کارخانه ای و نیز راندگان ماشین آلات اعم از بیل بکو، لیف تراک و دستگاه های همانند این نوع سیستم ها به افراد توصیه می شود. چرا که در کنار همچین شغل ها روغن موتور حاصل از کارکرد ماشین آلات به لباس کار با درصد بیشتر پلی استر نمی تواند به بافت لباس اسیب وارد کند و دوام بیشتری دارد.

لباس کار با صد در صد پنبه

اصولا لباس کار ها به خاطر شرایط محیط کار در گونه های متفاوتی که در بالا بیشتر اشاره شد قابل ارائه می باشد. ولی برای محیط کارهای خاص که برای پوشش تن کاربر با تعریف بخصوص وجود دارد. که این نوع پارچه از پنبه ی صد در صد تولید می شود.

افرادی که در کنار آتش و یا شعله ی بیشتر فعالیت دارند اصولا به خاطر گرمای زیاد و تبادل هوای حاصل از تحرک بدن در عملیات کاری به لباس کاملا از پنبه نیاز دارند. چرا که لباس کار خالص از پنبه باعث می شود بدن در کنار ضخامت پارچه عرق نکند. و تبادل هوای بهتری داشته باشد پوشش ایمنی بالایی دارد.

لباس کار صدر صد پنبه بیشتر در پارچه های کتان لحاظ می شود. و برای تولید لباس کار دو تیکه ی رکاب دار، سرهم و کاپشن شلوار با ضخامت پارچه ی متفاوت می توان تولید کرد. و از این پارچه در کنار شغل های درگیر اتش و حرارت زیاد دارند برای پرسنل اداری نیز با پارچه ی ضخامت کمتر و با پنبه ی صد در صد دوخت می شود. و به علت خالص بودن پارچه ی لباس از پنبه باعث می شود تن خوری بسیار شیک و زیبایی داشته باشد که اصولا برای کارکنان حراستی و مدیریتی از بهترین هاست.

تولید لباس کار ثقال مارکت

شرکت ثقال مارکت برای تامین لباس کار با متخصصان مد لباس سعی بر این داشته که برای محیط کار مشخص شده از طرف مخصرف کنندگان، لباس مخصوص خود کاربران را تولید کند. که این حرکت باعث شده پارچه های تولید شده در ایران تبدیل به محصول با کیفیت نسبت به محیط کار باشد و در این میان لباس کار بوفالو، سیلور، کتان، لی یا همان جین، ایران خودرویی و… تولید و با کیفیت به قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان برساند.