کاربرد، نحوه نگهداری و مزایای دسته ابزار چوبی

کاربرد، نحوه نگهداری و مزایای دسته ابزار چوبی را در ادامه بررسی می کنیم.

برای دسته ابزار چوبی بهترین و کارآمدترین متریال که از جهات مختلفی می‌تواند نیاز کاربران را برطرف سازد چوب است. با بررسی مزایا و معایب دسته های مختلف و به کارگیری آن ها در محیط و مشاغل متعدد این نتیجه به دست می‌آید. 

ابزار در عین سادگی کاربردهای و بسیار مهمی دارند که جزو اساسی ترین وسایل مورد نیاز در حیطه های کاری مختلف هستند. این ابزار برای اینکه قابل استفاده باشند به دسته نیاز دارند و باید برای آنها دسته های متناسبی متصل شود. تکامل دسته ها و انتخاب جنس آنها دارای تاریخچه ای طولانی مدت است. برترین دسته ها، طی تست و بررسی متریال های متعدد به دست آمده اند و چوب مناسب ترین متریال برای آن به حساب می‌آید. 

کاربرد، نحوه نگهداری و مزایای دسته ابزار چوبی

کاربرد دسته ابزار:

  • ساختمان سازی: برای بیل، تیشه، کلنگ، کاردک، پتک
  • باغبانی و کشاورزی: بیل، بیلچه، چنگگ، شن کش، تبر، داس 
  • نجاری و کارهای هنری: اره، چکش، مغار، اسکنه و سایر وسایل تراش، ابزار مجسمه سازی 
  • لوازم آشپزخانه: قاشق چنگال کارد رنده، همزن، کفگیر و…
  • تعمیرات: پیچ گوشتی، انبر دست، چکش 
  • نظافت: تی و جارو

مزایای دسته ابزار چوبی 

  • مقاوم، بادوام و ماندگار هستند

توجه به جنس چوب در تولید یا خرید دسته ابزار اولین و مهم ترین کاری است که باید انجام دهید. چوب هایی مثل راش یا بریوزا استاندارهایی دارند که می‌توانند به دسته ابزار تبدیل شوند. این دو چوب به اندازه کافی سخت و محکم هستند. اگر به مدت طولانی مصرف شوند یا تحت فشار و ضربه قرار بگیرند ماندگاری آنها حفظ می‌گردد. اهمیت این موضوع در محیط ها و مشاغلی که دوام و مقاومت ابزار مطرح است، مشخص می‌شود. یعنی باید بتواند فشاری که از طریق دست و یا از سمت سطحی که با آن تماس دارند، وارد می‌شود را تحمل نمایند. البته این موضوع بیشتر به ابزارهایی که نیازمند دسته هایی بزرگ و با طول زیاد هستند مثل دسته بیل صدق می‌کند. در ابزار آلات دستی کوچک جنس های متفاوت تری را هم می‌توانید به کار ببرید.

  • وزن آنها استاندارد و متناسب است

ابزارهای دستی در اکثر مشاغل ساعات طولانی و دائما استفاده می‌شوند و این عامل از لحاظ مشکلات حرکتی می‌تواند آزار دهنده باشد. توجه به فاکتور مهم وزن و در واقع سبکی و سنگینی آن این مسئله را تا حد قابل توجهی رفع می‌کند. دسته های چوبی ذاتا وزن کم و سبک تری دارند همین موضوع یکی از اصلی ترین دلایل آنها برای به کارگیری در ابزارهای مختلف است. یعنی وقتی دسته های چوبی را با ابزار الات فولادی، فلزی و … ترکیب می‌کنند به وزن متعادلی می‌رسد. وزنی که در مصارف طولانی خسته کننده نیست و کاربرد آن نیز حفظ می‌شود.

  • کاملا آرگونومیک و کاربردی هستند

دسته ابزار جویی این قابلیت را دارند که با نیازهای مختلف افراد سازگار شوند. اندازه و ابعاد متفاوت آن ها کاربران را قادر می‌سازد تا دسته ها را برای هر نوع ابزاری بتوانند به کار ببرند. یعنی برای بیل که نیازمند دسته با طول زیاد است و مغار که دسته کوتاهی برای آن متصل می‌گردد، دسته چوبی یافت می‌شود. برای هر دو این ابزار که اندازه های کاملا متفاوتی دارند و کاربردشان نیز خیلی با هم فرق دارد دسته چوبی قابل نصب است. پس به کارگیری اندازه های مختلف بستگی به نیاز و سلیقه کاربران دارد البته باید استاندارد های موجود در آن رعایت شود در غیر این صورت هنگام استفاده با مشکل روبرو می‌شوند.

 

  • به راحتی ترمیم می‌شوند

این متریال مهم قابلیت ترمیم پذیری بالایی نیز دارد که یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. آسیب هایی مثل خراشیدگی، ترک، وجود سطح نا هموار و دارای پستی بلندی قابل رفع است. حتی در حالتی که آسیب جدی تری به آن وارد شود، مثل شکستگی و …. می‌تواند برای مصارف دیگری هم به کار برود. مثلا دسته بیل‌هایی که معمولا بیشتر از یک متر دارند و شکستگی ایجاد می‌شود برای ابزارهایی که نیازمند دسته کوتاه هستند، به کار می‌روند. نقاطی که در آن شکستگی وجود دارد برش می‌خورد و سمباده کشی می‌شود. سپس برای ابزارهایی مثل تیشه، کلنگ یا حتی بیل آفرود به کار می‌رود. یعنی دسته ای که شاید به نظر برسد دیگر قابل استفاده نیست به شکلی دیگر کاربرد خواهد داشت.

  • ظاهرشان متفاوت و جذاب است ( کاربرد، نحوه نگهداری و مزایای دسته ابزار چوبی )

از دیگر مزایای مهم دسته های چوبی ظاهر متفاوت آنها است. این دسته ها به صورت کاملا طبیعی و ذاتی دارای ظاهری زیبا هستند. پس این مورد آنها را با سایر دسته ها متمایز می‌سازد. برخی از دسته ها رگه های قابل دید دارند و به شکل واضحی می‌توانید آن ها را مشاهده نمایید. اما رگه های برخی از آنها پنهان است که این مورد نیز وقتی روغن یا رنگ روی آن بیاید خود را نشان می‌دهد. ظاهر و جذابیت دسته ها به خصوص در ابزارهایی که حالت زینتی تری دارند اهمیت پیدا می‌کند. یعنی افراد به دسته هایی که جذاب تر هستند و با دیگر دسته ها تفاوت دارند تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

 

نکات مهم در نگهداری دسته ابزار چوبی 

نگهداری ابزار و دسته ها در محیط هایی که از عوامل آسیب زا دور باشند، راحت ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

  • مکان مناسبی را برای آن ها در نظر بگیرید و بعد از استفاده آن ها را در آن مکان قرار دهید. در این حالت عمر دسته و ابزار بالا خواهد بود .بهترین مکان برای آنها فضاهای بسته است.
  • وقتی دسته‌های چوبی در جایی خشک قرار بگیرند و از رطوبت، نم و آب به دور باشد، آسیبی از لحاظ پوسیدگی به ساختار آنها وارد نمی‌شود. لذا با نگهداری درست و توجه به برخی مسائل معایبی که دسته های چوبی دارند، رفع می‌گردد.
  • وقتی پوشش و لایه‌ای از روغن یا رنگ روی دسته ها می‌آید، علاوه بر تاثیر در شکل و ظاهر در ماندگاری نیز تاثیر می‌گذارد. با این کار عمر چوب بالاتر می‌رود و عوامل مختلفی که قادر به تخریب آن هستند، نمی‌تواند آسیب وارد نمایند. 
  • دسته ها وقتی در برابر حرارت یا گرمای خیلی شدید قرار بگیرند، آسیب می‌بینند در این حین امکان دارد آتش بگیرند و بسوزند. لذا حتما باید از منابعی که باعث ایجاد حریق می‌شوند، دور بمانند. 

 

خرید دسته بیل، دسته تیشه، دسته کلنگ، دسته پتک و….

مجموعه ثقال مارکت واردکننده دست اول و بدون واسطه چوب است و به تولید دسته ابزار چوبی نیز می‌پردازد. این فروشگاه محصولات با کیفیت را با مناسب ترین قیمت ها برای شما ارائه می‌دهد. علاوه بر آن ابزارآلات فولادی دست ساز نیز از دیگر محصولات موجود در این فروشگاه است. در واقع شما می‌توانید علاوه بر دسته های چوبی، مانند دسته بیل، دسته تیشه، دسته کلنگ، دسته پتک و…. سایر ابزار مورد نیاز خود را از ثقال مارکت به صورت یک جا تهیه نمایید.

نوشتهٔ پیشین
تاثیر لباس کار بر برندینگ شرکت
نوشتهٔ بعدی
فیلم اموزشی

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.