پولو شرت و تاریخچه آن(تیشرت یقه دار)
تاریخچه پولو شرت
با نگاهی به تاریخچه ی پولو شرت به جنگ جهانی دوم در سالهای ۱۹۵۰ بر میخوریم. جنگی که سربازان برای پوشش خود از سرما و گرما زیر پیراهنیهای یکسره و یا بالاتنهپوش را به تن میکردند. که عموما رنگ آن سفید بود. زیرپیراهنی که نه یقه داشت و نه دکمه.
این زیر پیراهنها از جنس نخ و پنبه دوخته میشدند. بسیار سبکتر از لباس رویی و راحتتر بودند. بغیر از جنگ، مردان برای محافظت پوست از تعریق این پیراهنها را به تن میکردند. تا لایهای بین پوست و لباس رسمیشان باشد و مانع از تعریق و لکهپذیری لباسشان شود.
تا اینکه سودای مد و پیروی از سلبریتیها نقطه عطفی در روزگار این پیراهن شد. بعد از جنگ جهانی دوم در فیلمهایی چون «the wild» مارلون براند و «اتومبیل خیابانی» با هنرنمایی جیمزباند، تنپوش زیرپیراهنی را بعنوان لباس بیرونی مستقل رواج دادند. بسیاری از فالوورهای ایشان مجذوب این استایل و آن را ادامه دادند.
تا دههی ۱۹۶۰ که صنعت چاپ در امریکا رونق گرفت. تولیدکنندگان دیگر توانستند هر جمله و شکلی که میخواهند روی پارچهها بزنند. هنری باشد سیاسی و یا تبلیغاتی. که بیشتر آن جلات یا هنری بود و یا سیاسی. طرح و شکل روی پارچه آن را شیکتر و بروزتر میکرد.
این لباس خنک و ارزان که مورد توجه همه واقع شد، از طبقه کارگری پا به صنعت مد گذاشت. و هالیوود جایی بود که این لباس تازه به دوران رسیده در آن به خوبی درخشید. لباسهایی که دههها قبل نمی شد در خیابانها پوشید به یک لباس ملی ایالات متحده داشت تبدیل میشد.
نام پولو شرت برای اولین بار توسط نویسنده آمریکایی اسکات فیتز جرالد در رمان «این سوی بهشت» وارد واژگان محاورهی مردم شد. و نام این محصول را برای همیشه پولیشرت یا همان تی شرت باقی گذاشت. البته او نیز این نام را بر اساس فرم «T» این لباس «T_SHIRT» انتخاب کرد.
تیشرت مدرن امروزی، پروسه تکاملی خود را وام دار قرن ۱۹ میباشد.
از پولیشرت تا پولو شرت و رنه لاکوست
سالها بعد رنه لاکوست ستاره تنیس آمریکا تصمیم میگیرد تا لباسی را برای ورزش خود، تنیس طراحی و تولید کند. او این لباس را با استفاده از جنس نخ و پنبه در پارچه pique، طراحی یقه روی آن و استفاده از دکمه با آستینهای کوتاه برای راحتی در ورزش طراحی میکند.
در حقیقت رنه لاکوست ستاره تنیس طراح پولو شرتهای امروزی است. اما POLO چرا؟ کلمه POLO در واقع از ورزش چوگان هند گرفته شده است و به انگلیسی برگردانده شد.
بعد از اینکه انگلیسیها چوگان را از هند به انگلیس کشور خود بردند. نام POLO را برای آن ورزش گذاشتند. پیراهنهایی که لاکوست طراحی کرده بود توسط رییس جمهور وقت امریکا در بازی تنیس تبلیغ شد.
(رئیس جمهور آمریکا با پیراهن پولوشرت در بازی تنیس شرکت کرد.) و بدین ترتیب انگلیسیها نیز تصمیم گرفتند این لباس را در ورزش چوگان خود استفاده کنند. چون هم یقه داست و یقهاش نیز کوتاه بود.
موقع ورزش به صورت نمیخورد و هم از آفتاب سوختگی جلوگیری میکرد. اینجا بود که پیراهنی با نام POLO در ورزش چوگان پا به عرصه مد گذاشت. پولو شرت را کم کم همه به تن میکردند. چون هم جبران نبودن لباسهای کلاسیک را میکرد.
هم سبک بود و هم حالت نیمه رسمی داشت و با هر استایلی همخوانی میکرد. لاکوست کم کم به برند خود سروسامان داد و نام لاکوست را برند خود برگزید و آرم و لوگوی «تمساح با دهن باز» را روی پیراهنهای خود گلدوزی کرد.
پولوشرت و Fred Perry
Fred Perry در دهههای بعدی (۱۹۶۶) همین پیراهن را با آرم زیتون دو شاخه که به شکل دایره کنار هم بودند و چاپ خطوط روی یقه و آستین، به نام خود ثبت کرد و چندی در صنعت مد درخشید. و پولوشرتی با نام خودش به میدان آورد. اینروزها که بازار پولوشرت پوشی داغ بود مردان بیشتر و بیشتر از آن استفاده میکردند.
پولو شرت و Ralph Lauren
در سال ۱۹۷۱ فردی با نام رالف لورن از آمریکا که دستی در تجارت و صنعت مد داشت پیراهن پولو را با آرم «ورزش چوگان» و با نام «POLO» برند خود نمود و با زیرکی نام خودش Ralph Lauren را در زیر آن ثبت نمود.
کم کم کار بجاهای باریکتر کشید و یک جنگ تجاری در سالهای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بین لاکوست و لورن بر سر در دست گرفتن بازار پولوشرت به راه افتاد.
اما نتیجه؟ پولیشرت یا پولوشرت
طبیعتا رالف لورن با زیرکی تجاری خود برنده این جنگ بود. چون هم نام برندنش را انتخاب کرده بود و هم با زیرکی نام خودش را در زیر آن به ثبت رسانیده بودو هم روابط تجاریش با ادارات و سازمانها بسیار بالا بود.
همینطور گفتنی است که رالف لورن اولین نفری بود که پیراهن پولو شرت برای زنان را در صنعت مد وارد بازار کرد.
تبلیغات، کیفیت خوب، راحتی، ارزان، موجود، در دسترس همگان پولوشرت ها، مدیران مشاغل دفتری و اداری و سازمانی ایالات متحده را بر آن داشت تا از ویژگی نیمه رسمی بودن پولوشرت استفاده کنند و آن را بعنوان لباس رسمی کارکنان استفاده کنند. و اینگونه نیز شد.
پولوشرت امروزی و لباس رسمی سازمانها، کارخانجات، ادارات و شرکتها
این عمل ایالات متحده بتدریج به اروپا و سپس آسیای رسید. . و بسیاری از شرکتها امروزه جهت پیشبرد راحتتر کارهای اداری خود از استایلهای نیمه رسمی با پوشیدن پولوشرتها میکنند.
تولید کننده پولوشرت در ایران
شرکت ثقال مارکت بعنوان تولید کننده پولوشرت و پولیشرت اداری، عینک طبی و… با قیمت بسیار ارزان و تولید صد در صد کشور این امر را در داخل کشور عزیزمان آسان کرده است. پولوشرتهای الوان با رنگهای بسیار جذاب و متنوع با جنس نخ و درصد ناچیزی از پلی استر بصورت عمده تولید و در اختیار مصرف کنندهگان عزیز قرار میگیرد.
با اینکه زمان زیادی از عرضه پولوشرتها نمیگذرد؛ فروش آنها به اندازهای توجه کاربران را جلب کرد که نیاز به تولید وافر در آن بچشم میخورد.
جنس لطیف، سبکی، نچسب بودن پارچه به بدن، یقه دار و جلوگیری از آفتاب سوختهگی گردن، و دکمه داری آن باعث عامه پسند بودن این محصول شد. هم اکنون در کمد لباس هر مردی حداقل یک پولوشرت مهندسی یا عادی یا ورزشکاری برای استفاده با استایلهای متفاوت او میتوان یافت. که توجه به این نکات و نیاز مصرف کنندگان به تولید بیشتر، در سرلوحه کار تولیدکنندگان محصولات پوشاک قرار میگیرد.