ترکیبات دستکش ضد برش را در ادامه بررسی می‌کنیم.

هر دستکش ضد برش همانطور که بر اساس معرفی محصولات، که در سایت ثقال مارکت مشاهده کرده‌اید  یا در جاهای دیگر می بینید، از چند تکه ی متفاوت اما یکسره تشکیل می شود. این محصول شامل قسمت کف دست با رنگ سیاه یا رنگی و از مواد ضخیم می باشد. که تا انگشتان دست کشیده شده است، و قسمت دیگر در روی دست است که از جنس پارچه‌ای تشکیل شده است.

ترکیبات متفاوت دستکش ضد برش

 قسمت کف دست از جنسی محکم و ضخیم به نام لاتکس است. این قسمت اصلی ترین ممیز دستکش های ضد برش با دستکش های موجود در بازار می باشد. برای دانستن تفاوت این ماده با سایر الیاف و به جهت آگاهی از چرایی کاربری آن در دستکش های ضد برش لازم است به تجزیه و تحلیل این ماده بپردازیم.

لاتکس

 هر لاتکس از سه نوع ماده تشکیل می شود: که عبارتند از

  • الیاف کربن یا فیبر کربن
  • فیبر گلس یا فیبر شیشه
  • الیاف آرامید یا کلار

الیاف کربن

 هر یک از این مواد به تنهایی دارای ویژگی های برجسته و کاملاً علمی و صنعتی در ترکیبات دستکش ضد برش می باشند. مثلاً برای مثال در بررسی الیاف کربن یا همان فیبر کربن آنچه برای ما حائز اهمیت می شود، ضریب الاستیکی بالای آن هاست. از نظر انبساط و ضریب آن نیز این ماده ضریب انبساطی کمی در دماهای مختلف از خود نشان داده است.

و دلیل اینکه پارچه در طول خود پایداری طولی دارد، همین علت است. واین پایداری و دوام طولی از جمله فاکتورهای موثر در انتخاب دستکش برای کاربر است. کاربران به دنبال اجناس با کیفیت و ماندگاری بالا هستند که در شرایط سخت کاری دچار آسیب نشوند و بادوام باشند.

 الیاف کربن بسیار سبک با مقاومت بالا در برابر حرارت و ضربه می باشند. مقاومت این الیاف در مقابل حرارت به میزان بالایی است تا حدی که آن را جزو  الیاف غیر انفجاری می دانند.

علاوه بر این ها با توجه به آزمایشات و تست های مکرر صورت گرفته در این الیاف، مدول کششی بسیار بالایی در آن مشاهده می شود. این ویژگی ها در جمع بندی با یکدیگر یک محصول بی نظیر را به ارمغان خواهند آورد.

فیبر گلس

حالا بیایید به بررسی فیبر گلس ها بپردازیم…

 فیبرگلس یا همان فیبر شیشه، از الیاف شیشه با ترکیب مواد پلیمری به دست می آید. مواد سازنده پلیمر ها، پلی استرها وینیل استر و اپوکسی است. و یکی از مهمترین ترکیبات دستکش ضد برش  است.

 این مواد تشکیل دهنده ی فیبر شیشه، در برابر خوردگی و دما مقاومت خوبی دارند. از خواص مهم فیبرگلس ها می توان به انواع مقاومت آن در مقاومت مکانیکی ، الکتریکی و دما که غیر قابل احتراق است نام برد.

این مواد پلیمری حاصله مقاومت مکانیکی بالایی دارند یعنی در برابر وسایل تیز و برنده معمولی به راحتی پاره نمی شوند. مقاومت الکتریکی و رسانایی حرارت کمی دارند و در برابر کار با لوازم الکتریکی، ایمنی لازمه برای کاربر را تامین می کنند.

 

 

آرامید یکی دیگر از ترکیبات دستکش ضد برش

 و اما در بررسی و نگاه به سومین نوع الیاف یعنی الیاف آرامید( کلار) به پلیمر هایی برمی خوریم که از جنس آرامید هستند و نقطه ذوب بالایی دارند، پایداری آنها نسبت به حرارت زیاد است و نیز در برابر حلال های آلی و غیرآلی، غیر حلال می باشند.

 الیاف کلار زرد و مات هستند. مثل الیاف کربن در شکل های گوناگون مثل نخ، رشته الیاف نتابیده، پارچه، الیاف کوتاه و … وجود دارند.

 لازم به توجه است همانطور که پیشتر اشاره کردیم برش در این الیاف بسیار به سختی صورت می گیرد و با ابزار آلات برش معمولی نمی‌توان آن را برش داد. و برای این کار لوازم برش حرفه ای نیاز است.

آنچه گفتیم و شنیدیم خصوصیات الیاف تشکیل دهنده دستکش های ضد برش یا همان الیاف لاتکس بود. حال سهل است اگر بنشینیم و خصوصیات بارز دستکش های پرطرفدار ضد برش را بازگو کنیم.

ضد برش، ضد برش است…

ضد برش، ضد برش است. یعنی بنا به وجود الیاف کلار نمی توان با ابزار برش معمولی، برشی در آن ایجاد کرد. لذا این محصول برای کارهایی که در آنها خطر برش دست برای کارگر وجود دارد بسیار ضروری است.

 مدول کششی بالای آن ، مقاومت و سبکی، همگی ویژگی‌های بسیار جذابی برای یک دستکش ضد برش می باشند. که آن را در زمزه ی محصولات پرفروش قرار دهد.

 

 

نقش پلی استر در ترکیبات دستکش ضد برش

 قسمت پلی استر پارچه ای دستکش ضد برش، تارهای بافته و تنیده به هم دارد تا از تعریق دست در هنگام فعالیت جلوگیری نماید. دستکش های ضد برش را در کارهای کارگاهی و جایگاه های صنعتی و فنی به کار می‌برند.

از این جهت فروش و تهیه آن ها نیز به صورت عمده و یکجا می باشد تا کارفرمایان در تامین آن دچار مشکل نباشند. و به هنگام نیاز بتوانند در دسترس کاربران قرار دهند.

نوشتهٔ پیشین
تاثیر استفاده از ابزارآلات پیشرفته در تولید محصولات چوبی
نوشتهٔ بعدی
مزایا و معایب زیره پلی اورتان

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.