تنش ها هنگام کار با ابزار

تنش ها هنگام کار با ابزار که از موضوعات مهم در مشاغل متعددی است زمانی که بدن در شکل و حالت نامناسبی قرار بگیرد. زاویه قرارگیری میزکار یا محیطی که فرد مشغول است نادرست باشد. به مسائل ایمنی اهمیتی قائل نشوند، اتفاق می‌افتد.

 افراد هنگام کار با ابزار با چالش‌هایی روبرو می‌شوند که ممکن است استرس زا نیز باشد. این عامل تاثیر فکری، روانی و اجتماعی عمیقی روی افراد می‌گذارد و بهره وری آن ها را نیز کاهش می‌دهد.

بررسی تنش ها هنگام کار با ابزار

تاثیرات به کارگیری نادرست ابزار

 

دست ها اصلی ‌ترین ابزار برای تعامل با محیط پیرامون هر شخص هستند. به خصوص در محیط کار که تقریبا اغلب فعالیت ها با آن انجام می‌گیرد. از این لحاظ اهمیت بالایی دارند و توجه به آنها در کاهش این آسیب‌ها نقش مهمی دارد.

به کارگیری ابزارهایی که از استانداردهای مشخصی برخوردار نیستند، محیط کار را به فضای نا امن تبدیل می‌کند. از لحاظ ذهنی تاثیر عمیق آن غیر قابل انکار است.

اگر فرد هنگام کار در شرایط و وضعیت نادرستی قرار بگیرد، تسلط او بر آن ابزار کمتر می‌شود. قدرتی که برای استفاده از آن لازم است را نخواهد داشت و به این صورت درد بیشتری به دستان او وارد می‌گردد. انرژی بیشتری از بدنش گرفته می‌شود، رخوت و خستگی سریع تر او را در برمی‌گیرد.

عواقبی مثل افسردگی، سرخوردگی، به هم ریختگی عصب، عذاب و ناراحتی عمده‌ترین و رایج‌ترین تاثیراتی است که افراد به خاطر استفاده نادرست بی توجهی و سهل انگاری را دچار می‌شوند. و این علائم بعد از عدم توجه به ایمنی و عدم به کارگیری تجهیزات مناسب پیش می‌آید. 

آسیب‌های شدیدی مثل قطع عضو، له شدگی شدید اعضای بدن و… روحیه افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین یک عامل فاجعه بار و ترسی بزرگ برای افرادی که در آن کار می‌کنند، به وجود می‌آورد.

 

تنش ها در زمان استفاده از ابزار دستی 

 

ابزار را در جای خود به کار ببرید و آنها را به جای یکدیگر استفاده نکنید. طراحی هر ابزار با توجه به کاربردش در جای مناسبی است. به کارگیری آن در حالتی نامناسب آسیب فراوانی می‌رساند در واقع به نوعی کارایی موثری برای شما نخواهد داشت.

زاویه در دست‌گیری درست ابزار کارایی آن را بالاتر می‌برد. مثلا باید بدانید که دسته بیل یا کلنگ را چگونه بگیرید تا فشار کمتری به شما وارد شود و عملکرد آن نیز کاملا صحیح باشد.

دسته‌هایی را برای ابزاری مثل بیل، کلنگ و تیشه انتخاب کنید که با ایجاد فشار و نیروی بیش از حد دچار شکستگی یا ترک خوردگی نشوند.

با ابزاری که احتمال شکستگی دارد و از دوام کافی برخوردار نیستند روی سطوح سفت و سخت ضربه نزنید.

اگر به صورت مکرر و ثابت از یک ابزار به مدت زیادی استفاده کنید، فشار بالایی بر دست‌ها یا هر عضو از بدن وارد می‌کند. باید در بین کار با وسیله هایی مانند پتک یا تبر حتماً تایم استراحتی را برای خود در نظر بگیرید و بعد از چند دقیقه سکون در یک جا به خود حرکت دهید. 

حرکات نرمشی انجام دهید تا هم خون در رگ‌ها به خوبی گردش کند و هم خستگی و ایجاد بی‌حسی را از بین ببرد.

 

چالش ها در به کارگیری ابزار برقی (تنش ها هنگام کار با ابزار)

 

روش صحیح و درست به کارگیری هر ابزار را یاد بگیرید یا در کنار افرادی که  تجربه و اطلاع کافی از آن دارند، آموزش ببینید.

ابزارهای دستی برقی چون سرعت بیشتری دارند، وزن آنها سنگین‌تر است، لرزش ارتعاش بیشتری دارند احتمال آسیب عضلانی و اسکلتی نیز در آنها بالا است. شاید استفاده از آنها راحت باشد و به روند کارها سرعت ببخشد اما چون به دقت و تمرکز بیشتری نیاز دارند با ذره ای اشتباه افزایش احتمال خطر در آنها را نمی‌توانید نادیده بگیرید.

در واقع بخشی از عملکرد این ابزار از دسترس شما خارج است و فقط بخشی از آن را می‌توانید کنترل نمایید. پس در به کارگیری و استفاده از این ابزار دقت بیشتری از ابزار دستی ساده را باید به کار بگیرید.

همچنین بخوانید: عمده فروشی ابزار و وسایل ایمنی، دستکش و…

تنظیم میزکار

 

وقتی میز کاری که افراد روی آن مشغول هستند در جای درست و استاندارد خود نباشد. افراد هنگام کار با مسائلی مثل کشیدگی بیش از حد دستان، خم شدگی و چرخش نامناسب بدن و… روبرو می‌شوند.

باید زاویه میز کار خود را به گونه ای تنظیم نمایید که دسترسی کاملی را روی آن داشته باشید. فضایی که در آن مشغول هستید، نباید تنگ نباشد که با کمبود جا برای حرکت دست و پاها مواجه نشوید.

 

عوارض تنظیم نادرست میزکار در تنش ها هنگام کار با ابزار

 

اگر میز کار بیش از حد بالا باشد، مجبور می‌شوید دائما دستان خود را کش بدهید تا به هر نقطه از آن برسید. همچنین پاهایتان را نیز باید بلند کنید تا قدتان به آن برسد.

 یعنی کشش پاها رو به بالا و کشش دست ها رو به جلو و کشیدگی یا کج شدگی گردن، ماهیچه ها و عضلات را تحت فشار قرار می‌دهد. همچنین فشار زیادی را به کمر و مهره های آن وارد می‌کند.

و بالعکس اگر کوتاه نیز باشد مشکلاتی را به دنبال دارد باید مدت زیادی خم شوید و بدن وقتی در این حالت از تاشدگی بماند به نقاط مختلف آن آسیب میرسد. مثلا نقاطی مانند ماهیچه، استخوان بندی، تاندون، رباط ‌ها و مهره‌ ها در معرض این صدمات هستند.

که این عامل خواب رفتگی و بی حسی آنها را به دنبال دارد، جریان خون به درستی در بدن انجام نمی‌گیرد. خستگی زود رس و عذاب و اذیت بدن سایر عوارضی است که وقتی بدن در شرایط نامناسبی باشد پیش می‌آیید.

 

نکات مهم هنگام به کارگیری ابزار

 

  • توجه به اینکه چپ دست هستید یا راست دست و اینکه آن ابزار را درست در دست خود بگیرید از مقوله های مهم هنگام کار با ابزار است.
  • هنگام کار با ابزارهایی که برای برش طراحی می‌شوند و نوک تیز یا لبه‌ های برنده‌ای دارند، دقت بالایی نیاز است. با یک لرزش کوچک از زیر دست در می‌رود و باعث بریدگی، ساییدگی، سوراخی دست ها یا حتی قطع عضو می‌شود. 
  • اگر ابزارها دارای جعبه مخصوصی هستند، حتماً در زمان حمل و نقل در جعبه را به خوبی چفت کنید و بررسی نمایید تا شل نباشد.
  • اصلاً ابزارها را به یکدیگر پرتاب نکنید. احتمال دارد حواس شخص پرت شود و نتواند آن را بگیرد یا در صورتی که ابزار نوک تیز باشد، به گونه‌ای پرتاب شود که نوک آن به دست فرو برود.
  • از وسیله‌های فرسوده و آسیب دیده اصلاً استفاده نکنید. باید ابزار از شرایط خوبی برخوردار باشند و هیچ ایرادی در آنها مشاهده نشود. نباید زنگ بزنند، کج شوند، بشکنند، ترک بخورند یا کند باشند .
نوشتهٔ پیشین
مدیریت تولید محصول چیست؟

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.