درخت و درخت کاری در همه ی دنیا ۱۵ اسفند انجام می شود. البته بعضی از مردم به خاطر علاقه ی بیشتر به درخت کاری یک روز زودتر درخت کاری را ۱۴ اسفند انجام می دهند.

با نزدیک شدن به نیمه ی دوم ماه آخر از سال، با روز درخت و درختکاری مواجه می‌شویم. روزی که در آن با همکاری و هماهنگی سازمان شهرداری مردم سعی در کاشت درختان و گیاهان دارند.

صحنه های درختکاری توسط مردم و یا حتی برخی نهادها که بصورت خودجوش انجام می شود، به واقع دیدنی و ستودنی است. یک درخت با جذب گازهای سمی مثل CO2 و تبدیل آن به اکسیژن، پس از کربن گیری و پس دادن اکسیژن به هوا ، نقش بسزایی در حیات انسان ها و حیوانات ایفا می کند.

درخت و درختکاری فرهنگ زیبایی است که توسط مردم از دیرباز انجام می شود. فواید این کار به اندازه‌ای است که یادآوری آن لذت این امر را چندین برابر میکند:

طبیعت را زیبا میکند

به مانند آب از نیازهای حیاتی انسان و حیوانات برای بقاء است. بیش از ۶۰ درصد اکسیژن مصرفی از فضاهای سبز تامین میگردد.

  • تامین تغذیه حیوانات
  • کاربرد در صنایع چوبی
  • جلوگیری از فرسایش خاک به هنگام سیل
  • تلطیف هوا
  • مفید در رشد گیاهان
  • تامین کود برای گیاه کاران
  • استفاده در مصارف دارویی و عطاری
  • تولید انواع میوه ها
  • تفرجگاه انسانها
  • ساماندهی گردش آب

مزایای درخت کاری در صنعت چوب

از مزایای نامبرده در درختکاری، به کاربرد آن در صنایع چوبی خواهیم پرداخت. استفاده از چوب در صنایع چوب بری و تامین لوازم و ابزار های مورد استفاده انسان از جمله موارد مهم در این زمینه است.

ابزارهایی که برای صنعت و مشاغل مختلف تهیه می‌شود. یا ابزارهای کاربردی دیگر که در منزل استفاده می شود و غیره و غیره که نیازمند استفاده از چوب در انواع مختلف می باشد. بنابراین برای تامین این نیازها، باید کاشت درختان در الویت انسان ها قرار بگیرد.

در همین بحث کاشت درخت برای اینکه عملیات کاشت آن را انجام دهیم باید ابزاری برای کاشت داشته باشیم.

جهت کاشت درختان از بیل استفاده می شود که برای هدایت آن، با ابزاری به نام دسته بیل مجهز می شود. برای تهیه این ابزار آلات می توانیم به فروشگاه های موجود در سطح شهر که آن ها را از تولید کنندگان و وارد کنندگان این محصولات تهیه می کنند، مراجعه نماییم.

برای تولید محصولاتی همچون دسته بیل از چوب های بریوزا، راش و آسنا استفاده می شود.

هر کدام از این چوب ها به دلایل معین انتخاب و استفاده می شوند. مثلا برای مثال برخی از ویژگی های درخت بریوزا یا توس عبارتند از:

درخت بریوزا در درخت و درخت کاری

این درختان بافت بسیار خوبی دارند و قابلیت چکش خواری آن بالا است. استحکام فیزیکی اش مناسب است. در پروسه ی خشک شدن ۱۵ درصد حجم خودش را از دست می دهد. رنگ زرد و سفید آن رایج‌تر است. و زرد ها قطر بیشتری دارند.

درخت بریوزا در روسیه سمبل زیبایی است.

چوب درخت آسنا در درخت و درخت کاری

با ملاحظه بسیاری از موارد مربوط به درختان و ویژگی های آنها، برخی از ویژگی ها برای هر درخت منحصر بفرد می باشد. برای درخت آسنا مهمترین ویژگی، دوام و ماندگاری بالای آن است. اما در مقایسه با بریوزا سبک تر و مقاومت پایین تری دارد.

چوب راش

دومین چوب پر مصرف در صنایع چوبی ایران ، راش است. چوبی کرم و قرمز به رنگ قهوه ای کمرنگ که از نوع درختان زینتی است. ارتفاع آن 120 الی 750 فوت می باشد. از جمله مهمترین ویژگی های راش به سطح صاف – رنگ روشن – استحکام بالا – طول عمر بالا- انعطاف پذیری -ضرب گیری بالا و مقرون به صرفه بودن ان اشاره کرد.

با بررسی ویژگی‌های این چوبها، دلیل استفاده در صنایع چوبی و مخصوصا تولید دسته بیل آشکار می شود. دسته بیل ها با جنس چوبی در کشاورزی و کارهای ساختمانی کاربرد دارند. شاید تنها معایب آنها که البته در دسته های چوبی راش نادر است، شکستگی در اثر فشار زیاد باشد که به دلیل قیمت پایین آن ها نسبت به نمونه فلزی و فایبرگلاس جایگزینی گزینه مطلوب به نظر می رسد.

گفتنی است محکم و سبک بودن این دسته بیل ها کار را برای کاربرانش آسان تر می کند.

استفاده از چوب های باکیفیت – مقرون بصرفه و پخش عمده، قیمت این کالا را برای مصرف کننده بسیار مقبول کرده است.

نوشتهٔ پیشین
انواع لباس کار و نکات مهم انتخاب آن
نوشتهٔ بعدی
چگونه سیمان خشک شده را پاک کنیم؟

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.