علت تفاوت دسته بیل ها را در این مقاله بررسی می‌کنیم.

دسته بیل ها از جهات مختلفی با یکدیگر متفاوت هستند به همین دلیل انتخاب دسته ای مناسب، کار راحت و آسانی نیست. شاید به نظر برسد که این وسیله نیازی به تنوع ندارد چون کاربرد آن به هر شکل که باشد یکسان است. ولی این تصور درستی نیست چون عوامل زیادی در تمایز دسته ها موثر هستند که در ادامه هر کدام از آن ها را بررسی می‌کنیم. 

باید ابتدا دلایل این تمایز را بدانید تا به درستی دسته مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

عوامل موثر در علت تفاوت دسته بیل ها از هم همدیگر 

  • مقاومت
  • شکل و ظاهر
  • وزن 
  • ابعاد 
  • جنس 
  • طول عمر 
  • قیمت
  • کاربرد

مهم ترین علت تفاوت دسته بیل ها 

مقاومت و استحکام بالا

میزان دوام و پایداری دسته ها در شرایط سخت، در حین ایجاد فشار یا زمان برخورد و ضربه با یکدیگر متفاوت است. طبیعتا مقاومت و استحکام مهم ترین و اصلی ترین ویژگی در دسته بیل ها به حساب می‌آید به همین علت یکی از دلایل اساسی تفاوت دسته ها را می‌توانیم به مقوله های مقاومت و استحکام ربط بدهیم. 

وزن مناسب

 عامل دیگر در تمایز دسته بیل ها وزن آنها است هر چقدر که چگالی یه چوب کمتر باشد به همان میزان دسته‌ها وزن سبک‌تری خواهند داشت. دسته هایی که از فایبر گلاس تولید شوند به علت خاصیت سبکی در آن وزن دسته ها نیز کم خواهد بود. و فلزات ذاتا وزن سنگینی دارند و دسته های حاصل از آنها نیز به همان میزان وزن زیادی دارند.

ظاهر

 دسته‌هایی که کیفیت مرغوب تری دارند و در شکل و ظاهر آنها عیب و ایرادی مشاهده نمی‌شود همچنین سطح کاملا صاف و هموار و ظاهر زیبا تری دارند. متفاوت‌تر از دسته‌هایی با سطحی ناهموار، گره، خال و یا کجی هستند. از این لحاظ محبوبیت آن ها نیز بیشتر است و افراد ترجیح می‌دهند از آن دسته ها استفاده نمایند.

طول عمر 

 دوام و طول عمر از دیگر علت ‌های تفاوت دسته بیل محسوب می‌شوند اگر دسته‌ها از کیفیت بالایی برخوردار باشد و بهترین نوع متریال و اجناس مرغوب در آن به کار رود آسیب هایی همچون شکستگی، ترک خوردگی، پوسیدگی، پارگی، زنگ زدگی و… به وجود نخواهد آمد در نتیجه مدت زمان بیشتری قابل مصرف خواهد بود.

سایر دلایل تمایز دسته بیل ها 

کاربرد

بعضی دسته ‌ها در کارهای خیلی سنگین ‌تر و زیر فشار و ضربات بیشتری استفاده می‌شود برخی توانایی تحمل محدودتری دارند و مناسب کارهای سبکی هستند که نیاز به فشار بالایی نیست به همین لحاظ دوام و مقاومت در آنها مقوله قابل توجه است و دسته ها را از هم متمایز می‌سازند.

ابعاد

 دسته‌هایی که مطابق با اندازه استاندارد طراحی می‌شوند هم از لحاظ راحتی در زمان به کارگیری و هم از لحاظ حفظ سلامت بدن امتیاز بالاتری دارند  به همین دلیل استفاده از دسته‌هایی که هم طول و هم قطر استانداردی دارند به جای دسته های غیر استاندارد و نامناسب توصیه می‌شود و همین سبب فروش و مصرف بیشتر آن ها است. 

جنس

 جنس و متریالی که در دسته به کار می‌رود نیز از علت تفاوت آن به شمار می‌آید در تولید دسته سه متریال چوب، فلز و فایبرگلاس بیشترین کاربرد و مصرف را دارد که هر کدام از آنها دارای معایب و مزایای خاصی می‌باشند.

قیمت

دسته ‌هایی که مزایا و امتیازات بیشتری دارند و اکثرا ویژگی ‌های مثبت و کاربردی در آنها وجود دارد قیمت بالاتری خواهند داشت ولی دسته ‌هایی که مزیت‌های آنها کم و محدود است یا دارای ایراداتی جزئی هستند از قیمت ارزانتری برخوردار خواهند بود.

عوامل موثر در تفاوت دسته بیل های چوبی

میزان تخلخل: درصد تخلخل در دسته‌ هایی که از جنس چوب راش و ون تولید می‌شوند کمتر از دسته‌هایی از چوب آسنا، صنوبر و سایر چوب‌های از رسته کاج می‌باشد در واقع سفتی بیشتری در آن ها قابل مشاهده است. 

تراکم: همچنین دسته بیل روسی که تراکم بافت و ساختار منسجم تری دارد در شرایط مختلف بسیار راحت تر دوام خود را حفظ می‌کنند‌.

نوشتهٔ پیشین
آموزش ساخت دسته تیشه
نوشتهٔ بعدی
لباس کار سرهمی چیست؟

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.