روانشناسی رنگ لباس کار ارتباط متقابلی با روحیه کارکنان دارند. رنگها در هرجا که باشند، ادراکات و تفکرات ما را شکل میدهند و تفاوت آنها در نوع خلق و خو تاثیر دارد. بهرهوری افراد نیز تا حدودی به آن مرتبط است.
رنگ لباسها در محیط به شکل نامحسوسی پیامهای متفاوتی را به افراد انتقال میدهد. از این رو در طرز فکر دیگران و نحوه درک آنها از شخص تاثیر دارد.
اهمیت روانشناسی رنگ لباس کار در روحیه کارکنان
پیام هر رنگ چیست؟ و چه تاثیری بر روحیه افراد دارد؟
قرمز:
استفاده از قرمز لباس کار را به ابزاری قدرتمند تبدیل میکند. در محیطهای پویا و شاد به جذب افراد در آن محیط کمک مینماید. انرژی بخشی در روزهای خسته کننده و پرکار تاثیر دیگر این رنگ است. احساس فوریت، خطر، اهمیت برخی مشاغل دلیل استفاده از این رنگ است. به همین دلیل است که در لباسی مثل لباس کار سرهمی کتان از قرمز هم استفاده میکنند.
آبی:
با به کارگیری رنگ آبی در لباس کار افراد احساس میکنند، به هم نزدیک هستند. فضای کاری آنها آرام و فکرشان متمرکزتر است. در محیطها و فضایی که سکون و ثبات اهمیت دارد، این رنگ گزینه ایدهآلی محسوب میشود. لباس کار سیلور یا لباس کار ایران خودرویی جزو لباس هایی هستند که در آنها این رنگ به چشم میخورد.
سبز:
رنگ سبز لباس کار ها احساس متفاوت تری از رنگ های معمول و مرسوم دارد. به نوعی حس پایداری را به محیط میبخشد. وقتی در لباس کار ها از این رنگ استفاده میکنند، هماهنگی و شادابی بیشتری با آن برقرار میگردد. در واقع نمادی از رشد و قدمهای رو به جلو است که از طبیعت نشات میگیرد.
زرد:
هنرمندان ترجیح میدهد زندگی خلاقانه و متفاوتی را در پیش بگیرند، از این رو در انتخاب اکثر چیز ها ریسک پذیری بیشتری دارند. مثلاً در لباسهای خود از رنگی مثل زرد بهره میبرند. خوشبینی و خلاقیت واضحترین پیام این رنگ است. تقویت خلق وخوی افراد نیز عاملی است که این رنگ باعث آن است. البته خستگی چشم و القای حس ناامیدی از معایب آن به شمار میرود که با ترکیبات درست تر این حس کاهش مییابد.
قهوه ای:
رنگ قهوهای حسی قدیمی و خفه ای را افراد منعکس میکند ولی تناسب درست آن احترام و اطمینان را به دیگران نمایان میکند. از این رو در محیطهای آموزشی در لباس ها بیشتر از آن استفاده میکنند.
اهمیت ترکیب صحیح رنگها در روانشناسی رنگ لباس کار
رنگ به شیوهای نقشی هماهنگ کننده را دارد و انسجام و یکپارچگی را ایجاد مینماید. البته شرط این موضوع ترکیب درست رنگها و انتخاب صحیح آنها در کنار یکدیگر است. یکنواختی رنگهای لباس کار یا محیط چالش برانگیز است. خستگی و احساس ناامیدی را به افراد القا میکند.
با ترکیبات درست جو و حال و هوای محیط مثبت و خوشایند میگردد. انتخاب دقیق و به جای رنگ لباس به ارتباط موثر و تبدیل محیط به فضایی حرفه ای کمک بزرگی میکند.
آنها نمایانگر سبک زندگی ما هستند و بر درک و شیوه رفتار سایرین با ما تاثیر دارند. تناسب رنگها با محیط و افراد پیام انتقالی را بهتر و قابل درکتر به افراد میرساند.
به کارگیری صحیح رنگ فضایی را ایجاد میکند تا افراد با مشارکت و همکاری بهتری به کار بپردازند. در واقع رنگها ابزاری ظریف اما قدرتمند هستند که احساسات افراد را برمیانگیزند، خاطرات آنها را یادآوری یا تحریک میکنند، رفتار هر فرد را با دیگری متمایز مینمایند.
در ارتباط با رنگهای روشن بر خلاف رنگهای خنثی و تیره احساس تهدید کمتر است و این رنگ ها قدرت آن چنانی ندارد. مثلا رنگهای نارنجی، صورتی و بنفش که یکنواختی را میشکنند و احساساتی مانند اشتیاق، گرما، آرامش جسارت، دنجی، دلپذیری، لطافت را از خود منعکس میکنند. آنها گزینه ای مناسب برای فضاهای غیر رسمی، شاد، دوستانه یا ارتباط با کودکان هستند.
آیا تلفیق سنت و نوآوری با رنگ امکان پذیر است؟
روانشناسی رنگ لباس کار امروزه موضوع بسیار مهم است ولی بسیاری از مجموعهها همچنان از سنتها پیروی میکنند. آنها همیشه از رنگهای خنثی که بر سایر رنگها غالباً استفاده مینماید. اما وقتی رنگهایی مخالف به شکلی کاملاً ظریف بر آنها اضافه شود، تعادلی بین سنت و نوآوری ایجاد میگردد.
این تفاوت قابل توجه میتواند بر روی لوازم جانبی مورد استفاده باشد یا بخشهای اصلی لباس را تشکیل دهد. استفاده از پیراهن، کراوات، روسری از رنگی متفاوت یا تزئین قسمتی از مقنعه، کت، سرآستین لباس کار تعادلی را حفظ مینماید و القای حس حرفهای نیز به خطر نمیافتد.
پذیرش تغییرات و جایگزینی آنها چگونه انجام میشود؟
در محیطهای حرفهای و رسمی رنگهای سیاه و سفید غالب هستند و حس کلاسیک و بیانتهایی را به افراد میبخشند. با مقداری خلاقیت، ظرافت، نوآوری و ایجاد تغییر جزئی در رنگها تاثیر قابل توجهی را میتوانید، مشاهده کنید. مثلاً تبدیل آن به آبی و سرمهای فضا را از حالتی ساده به شکلی نسبتاً پیچیده و در عین حال شیک مبدل میسازد.
باید بعضی هنجارها و قوانین را در صنایع مختلف درک کرد. چون در این صنایع افراد درباره رنگها انتظارات متفاوت و معمولی دارند. اینکه آنها تفاوتها را بپذیرند و تغییراتی را در نحوه پوشش رنگ و محیط ایجاد کنند، کمی سخت و دور از انتظار است .پذیرش و قبول ایده استراتژیک ترکیب رنگها برای برخی سنتها و فرهنگها سخت است. در این مجموعه افراد در برابر انحراف از رنگهای سنتی و تمایل به ایجاد تفاوت مقاومت میکنند.
در این فضا باید بر اساس معیار و قوانین آنها رنگها انتخاب شود و به تفاوت این فرهنگها توجه گردد. برای قبول این تغییرات باید به شیوه درست و اصولی و قابل درک منطق و دلایل پشت انتخاب رنگ لباس کارا را توضیح داد و سعی نمود تا این منطق را به دیگران فهماند.
از چالشهای دیگر هزینههایی است که این تغییرات ایجاد میکنند. با استراتژیهای جدید باید فرمها و لباسهای جدیدی تهیه شود. این امری است که افراد را از این کار وا میدارد.
تاثیر رنگ لباس کار در طرز فکر کارکنان از نظر روانشناسی
رنگ لباس کار ها نماینده و نشانگر مجموعهای از مفاهیم منحصر به فردی است. مخصوصاً در دنیایی که ظاهر بر هر چیزی اولویت دارد و تاثیر آن بر طرز فکر افراد را نمیتوانیم نادیده بگیریم.
زندگی امروزه به گونهای است که همه بر اساس ظاهر قضاوت میشوند. این امری منصفانه نیست اما چیزی است که در جوامع باب شده و این غیر قابل اغماض است.
ظاهر افراد و رنگهایی که به کار میبرند، ارتباط متقابلی دارند و این در موفقیت افراد و ایجاد محیط کاری مثبت موثر است.
اگر شما در محیط کاری خود به این امر بی توجهی کنید، این پیام به دیگران القا میشود که به سایر چیزها مثل ارائه خدمات نیز توجهی نخواهید داشت. به همین علت لباس هایی مثل لباس کار بوفالو هم ظاهر جذاب و هم رنگ مناسبی دارد و انتخابی ایده آل برای محیط کاری است.
برای رفع این مشکل باید تغییراتی در ظاهر و رنگ لباس کار ها ایجاد شود. با این کار تفکرات نیز شکل متفاوتی تری به خود میگیرد و در برداشت مردم از شما تاثیرگذار است.
توجه به ترجیحات و علایق چه تاثیری دارد؟
توجه به افراد و گروههایی که لباس را انتخاب میکنند و تطبیق سلیقه آنها با تامین و تدارکات لباس از عواملی است که به عملکرد بهتر کارکنان کمک میکند. هر چقدر به ترجیحات و راحتی را بیشتر توجه گردد انعطاف پذیری آنها نیز بیشتر است. و باعث افزایش روحیه ایجاد حس رفاقت و نزدیکی برقراری، آرامش بیشتری در محیط میگردد.
برخی از شرکتها رنگهای سنتی و ملایمی را ترجیح میدهند در عوض بعضی از مجموعهها رویکردها و فضاهای رنگیتری را به کار میبرند. این انتخاب ها گاها بنابه شرایط و قوانین محیط و مشاغل است و برخی اوقات به سلیقه افراد برمیگردد.