لباس کار کتان در سکوهای نفتی

لباس کار کتان در سکوهای نفتی که در اکثر کارخانه های بزرگ از آن استفاده می شود.

در اکثر کارخانجات بزرگ و کار با فولاد شاهد تراشکاری های فنی و حرفه‌ای توسط کادر مجرب آنها هستیم. اگر این افراد در محیط کار با لباس و تجهیزات ایمنی مستقر نشوند، شاهد صحنه‌های دلخراشی در این حوزه های شغلی خواهیم بود. کار با جوش و مواد مذاب بسیار مهلک و درعین حال حساس و مهم است.

علاوه بر اینکه در کارخانجات و فضاهای سربسته و یا صنعتی شاهد چنین حساسیت‌هایی هستیم، در برخی مشاغل بسیار سخت نیز مبحث جوشکاری اهمیت ویژه ای بخود می گیرد. برای مثال در جوشکاری های دریایی یعنی سازه های فلزی که به عنوان سکوهای نفتی، گازی، پتروشیمی در زیر دریا ساخته شده اند؛ این کار چندین برابر حائز اهمیت و مورد توجه متخصصان امر می باشد.

افراد مجربی که دوره‌های خاص این کار را دیده اند برای آن انتخاب می شوند. آنها مجبورند ساعتها تجهیزات سنگین تخصصی و بسیاری را با خود حمل کنند و به دریا ببرند. تجهیزاتی چون کپسول اکسیژن – عینک های مخصوص ایمنی- لباس غواصی خاص -کفش های مخصوص و ابزارآلات کار.

عملیات جوشکاری داخل آب

کار در چنین کارگاههای فنی و آتش زا بقدری سنگین و خطرناک است که افراد حاضر باید علاوه بر تمرکز شدید روی کار خود، با سرعت عمل زیادی آن را به پایان برسانند. عملیات جوشکاری بر روی لوله های خطوط نفت و گاز خطر آفرین است و دقت بسیاری می طلبد.

با اینکه بیرون از آب، طنابی آنها را از روی قایق و یا سکو نگه داشته است و یک تیم امداد نیز در بیرون آب در حین عملیات است ولی با تجسم یک آن خطرانفجار دراین لوله های مملوء از نفت یا گاز، قلب انسان از حرکت باز می ماند.

پس از جوشکاری های داخل آب، نوبت به تعمیر و تجهیز لوله های بیرونی خطوط نفت و گاز و پخش فراورده های پتروشیمی می‌رسد. در این مورد نیز با توجه به گرمای سوزان منطقه خلیج فارس بحث مراقبت های حفاظتی و ایمنی در نوع دیگر مورد دقت و توجه شرکت های بزرگ است. در این محیط گرم و کار حساس ، لباس های ایمنی خاصی با پارچه های متفاوت بکار برده می شود.

انواع تجهزیات ایمنی و لباس کار کتان در سکوهای نفتی

سرهمی‌ها، مقنعه کتان، بادگیرهای نئونی، عینک ها، گوش گیر ها، کفش های ایمنی همه و همه دارای استانداردهای ویژه ای برای کار روی سکوهای نفتی و در زیر آفتاب سوزان خلیج فارس است. از آنجایی که از ساخت اغلب این سازه‌ها، مدت زمان زیادی می گذرد، لذا تیم فنی مکررا در حال ترمیم و تعمیر سازه ها و خطوط می باشند.

بنابراین، داشتن لباس کار مناسب بیشتر از هر چیزی در این جایگاه های شغلی حائز اهمیت است. در واقع بر طبق پژوهش و جستجو های بعمل آمده ، کار در شرایط منطقه های نفتی به گونه ای است که فرد در هنگام ورود به منطقه و تحویل کلید اتاق استراحت خود، زمانی که لباس اصلی خود را تعویض می کند از بدو ورود تا خروج باید لباس کار به تن کند.

برای تعویض و شستشوی لباس های کثیف آنها رختشوی خانه و لباس های مجزا در نظر گرفته می شود.

نوع و گراماژ لباس ها

برای هر فرد در چنین منطقه هایی با هر عنوان و سمت شغلی جهت تعویض 2 یا 3 دست لباس داده می‌شود، تا به هنگام تعویض استفاده کنند.

نوع لباس ها معمولا به صورت سرهمی است که دکمه دار است یا سرهمی بند دار به همراه تیشرت و یا سرهمی یکدست با آستین کوتاه می باشد.

یک نوع دیگر از لباس های کادر فنی بصورت کاپشن و شلوار مجزاست. کاپشن – شلوار از جنس پارچه جین با درصد پنبه بالا

می باشد. گراماژ یا وزن پارچه نسبت به نوع فصل و نوع فعالیت ضخامت متفاوت دارند.

به علت پرتاب ذرات و ذوب حاصل از جوشکاری در صنعت های سنگین ؛ پارچه هایی با گرماژ بالا می طلبد.

معمولا در محیط هایی که با جوشکاری و مواد مذاب سر وکار دارند از لباس کار کتان ولی استفاده می شود.

مهم ترین ویژگی لباس کار کتان چیست؟

لباس کار کتان در سکوهای نفتی شامل یک شلوار 4جیب و کاپشن چهار جیب می باشد. لباس کار دو تکه کتان به بدن نمی چسبد؛ با درصد پنبه بالا مانع از تعرق شدید می شود. تعداد جیب‌های کافی آن به کاربر کمک می‌کند تا لوازم مهم و لازم خود را به همراه داشته باشد. در هنگام بروز مشکل و یا خطر براحتی می توان هر یک ازتکه ها را تعویض کرد.

مهمترین ویژگی لباس کارکتان درصد پنبه و دوخت سه سوزنه آن است. با توجه به فعالیت شبانه‌روزی کادرفنی و استفاده زیاد لباس درزبندی درست و محکم لباس در این حوزه‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. در کمتر لباسی شاهد دوخت های سه سوزنه در درزبندی ها هستیم.

در کل طراحی برای لوازم و تجهیزات ایمنی از جهات مختلف اعم از گرافیکی و نکات فنی – مهندسی و ایمنی کار پیچیده‌ای است. از اینرو تهیه و تامین لوازم به خاطر اهمیت آن بر عهده واحدی به نام HSE و یا حوزه ایمنی است. که در تمام شرکت های بزرگ این واحد وجود دارد و بر تهیه و استفاده درست این وسایل نظارت کامل می کنند.

نوشتهٔ پیشین
چگونه سیمان خشک شده را پاک کنیم؟
نوشتهٔ بعدی
نحوه شستن انواع لباس ها با ماشین لباس شویی

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.