مزایا و معایب صنایع تولیدی

مزایا و معایب صنایع تولیدی مبحثی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

مبحث تولید، موضوعات و حوزه های مختلفی را در برمی‌گیرد و شاخه های متنوعی در آن به چشم می‌خورد. مثلا تولید مواد غذایی و خوراکی، تولید اشیا مصرفی یا حتی  تولید لباس کار همه در این صنعت جای دارند.

ایجاد یک صنعت تولیدی مراحل و مراتب خاص خود را دارد. افراد برای شروع همه موارد مربوط به آن از جمله مزایا و معایب، درامد و… را مورد بررسی قرار می‌دهند. سپس در آن حوزه وارد می‌شوند. در ادامه با چند مورد از آنها آشنا می‌شویم.

بررسی مزایا و معایب صنایع تولیدی

مزایای صنایع تولیدی 

  • سود دهی عالی و جبران هزینه

کاملا بدیهی است که سرمایه گذاری در این حیطه یا ورود به آن در ماه ها و حتی سال های ابتدایی هزینه بر است.

ولی به مرور با نتیجه دهی به فرایندی کاملاً سودآور تبدیل می‌شود. علارغم نیاز به سرمایه اولیه زیاد سودی که از آن به دست می‌آورند، می‌تواند آن هزینه مصرفی ابتدایی را جبران کند. سود دهی‌های آتی می‌تواند به قدری بالا باشد که آن هزینه به چشم نیاید. 

البته به شرطی که بازار و تقاضا در آن به خوبی بررسی شود. در این کار باید نیازهای جامعه را در نظر بگیرند سپس بهترین و مناسب‌ترین کالا یا محصول را انتخاب کنند.

  • تاثیر مثبت در چرخه اقتصادی

یکی دیگر از مزایا و معایب صنایع تولیدی تاثیر مثبت آن در چرخه اقتصاد کشور است. این صنعت از لحاظ اقتصادی تاثیرگذاری زیادی در جوامع دارد. وقتی صنعت تولید در کشور رونق یابد، از واردات محصولی که قابلیت و ظرفیت آن در کشور وجود دارد جلوگیری می‌شود. به جای اینکه افراد درگیر دردسر ها و مشکلات واردات باشند، آن وقت و هزینه را صرف تولید در داخل می‌کنند.

در واقع تولید کنندگان جزو تاثیرگذارترین افرادی هستند که نتایج فعالیت های آن ها بر کل کشور اعمال می‌شود. برای مثال در تولید دسته بیل سرمایه مورد نیاز به جای خروج در داخل کشور گردش می‌کند. 

  • اشتغال زایی

در جوامعی که موضوع بیکاری در آن بالا است با ایجاد زمینه ای برای به کارگیری این افراد مشکل اساسی کشور حل می‌شود. کار در صنایع تولیدی در کاهش بیکاری موثر است و این معضل بزرگ را حل می‌کند.

در بخش های تولیدی چندین هزار پرسنل به فعالیت های مختلفی مشغول می‌شوند از این رو نرخ بیکاری بسیار پایین تر می‌آید. همچنین افراد توانمند و حرفه ای نیز با کسب تجربه در این صنعت می‌توانند پیشرفت کنند و جایگاه خود را ارتقاء دهند. 

  • سرعت بخشی به کار با کمک فناوری

فناوری‌ها می‌توانند با دقت و سرعت بیشتر از انسان عملیات‌هایی را که خارج از توان او است را انجام دهند. با یک نگاه کلی شاید به نظر برسد این عامل باعث می‌شود تا آنها جایگاه انسان‌ را بگیرند و آنها مجبور به کناره‌گیری در این حوزه شوند. 

وقتی فناوری به بخش تولید اضافه می‌شود محیط کار از حالت ساده، همیشگی و تکراری در می‌آید. تازگی آن برای افراد هیجان انگیز است و می‌توانند با یادگیری طرز استفاده از آن در کار خود با فعالیت متفاوت و جدیدتری مشغول شوند.

خلاقیت و کاربردشان در این بخش بالاتر می‌رود و سایر مواردی که می‌تواند باعث تغییرات مثبت در فرایند تولید شوند را ایجاد می‌کند. 

مهم ترین فایده و سود آن نیز از لحاظ ایمنی است چون انسان ها از عوامل آسیب زا دور می‌شوند و امنیت آنها حفظ می‌گردد‌.

 

معایب صنایع تولیدی

  • هزینه سنگین 

این روند در صنایع، کارخانجات و کارگاه های بزرگ به شکل فراوانی انجام می‌گیرد. یعنی با توجه به سفارشات و ظرفیت ها با تعداد بالایی به ساخت یا تولید آن می‌پردازند. این کار نیازمند سرمایه و صرف هزینه‌های قابل توجهی برای تکمیل تجهیزات مورد نیاز است.

برای اینکه در این مراتب تولید وقفه‌ای پیش نیاید یا نقصی در آن ایجاد نشود باید تجهیزات آن کامل باشد.

فراهم سازی مقدمات و تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی بخش تولید در هر حوزه به سرمایه بالا و هزینه های سنگینی احتیاج دارد.

کارخانجات و تولیدی ‌ها متناسب با محصول مورد نظر باید دستگاه‌ و ماشین آلاتی را تامین کنند که پیشرفته و دارای کاربردهای چندگانه ای هستند. مکانی را بیابند که در آن فضای کافی برای قرارگیری دستگاه ها باشد.

 

  • وجود رقابت

رقابت‌ در این حوزه کاملا تنگاتنگ است از این رو افراد باید بتواند در حوزه کاری خود از رقیبان پیش بیافتند. موفقیت و برگشت سرمایه اولیه، سوددهی و پیشرفت در صورتی تضمینی است که محصول با کیفیت و با قیمت مناسب را تولید کنند. ارائه محصولات بی کیفیت و عدم توجه به این مبحث چیزی جز شکست را در پی ندارد.

 

  • نیازمند ریسک بالا

یکی دیگر از معایب صنایع تولیدی ریسک بالای آن است. ورود به این حوزه اصلا راحت نیست و ریسک بالایی دارد. ممکن است محصولی زمانی با تقاضای زیادی در بازار روبرو شود و در زمانی دیگر همان محصول به کلی از رده نیازمندی‌های بازار خارج گردد.

چندین راه حل برای حل این مشکل وجود دارد که با عمل به آنها ضرر به حداقل میرسد. یا باید به تولید محصولی بپردازید که مطمئن باشید همیشه جزو نیازمندی‌ها است و می‌توانید آن را تولید به فروش برسانید. یا یا امکاناتی را فراهم آورید که بتوانید محصولات متنوعی را با توجه به نیاز بازار تولید نمایید.

همچنین  می‌توانید برای دوام در آن حیطه با خلاقیت و ایجاد تغییرات کاربردی جایگاه خود را حفظ کنید. یک ایده و فکر هوشمندانه باعث تحول در آن حوزه می‌شود و آن را توسعه و گسترش می‌دهد.

 

 اهمیت ایمنی در صنایع تولیدی

این صنعت جزو مواردی است که ایمنی در آن به شدت حیاتی و امری خطیر است. این موضوع مجموعه ها را وادار می‌کند برای محافظت بیشتر پرسنل خود را به کفش، لباس کار، دستکش، ماسک و کلاه ایمنی مجهز نمایند. برای مثال می‌توانند در بخش‌های تولیدی لباس کار بوفالو یا سیلور به خاطر کاربرد مناسب حفاظتش همچنین ظاهر زیبا را به کار ببرند. ایجاد محیطی ایمن و استاندارد هم بهره‌وری و کارایی کارکنان را بالا می‌برد هم در کیفیت نتیجه‌ای که از آن حاصل می‌شود، تاثیر دارد.

نوشتهٔ پیشین
عوامل موثر بر عمر سازه
نوشتهٔ بعدی
بررسی حوادث در صنایع

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.