نحوه تولید دستکش نیتریل

نحوه تولید دستکش نیتریل را در ادامه بررسی می کنیم.

نیتریل چیست؟

اسم اختصاصی نیتریل NBR است که یک لاستیک مصنوعی می باشد. NBR در جریان یک فرایند کوپلیمیزاسیون ساخته می شود. ماده اصلی تولید دستکش نیتریل که از این فرآیند به دست می آید شامل بوتادین و اکریلونیتریل است که با هم ترکیب می شوند.

 مراحل و نحوه تولید دستکش نیتریل

 
برای این کار ابتدا باید مواد دستکش نیتریل ساخته شود. که ماده اصلی آن همان نیتریل است. سپس ماده اولیه یعنی همان نیتریل را درون قالب هایی که به شکل دست هستند می ریزند. این قالب ها از جنس سرامیک هستند. البته ناگفته نماند که قبل از تولید دستکش نیتریل باید قالب ها کاملاً تمیز باشند.
 
پس قبل از ریختن مواد قالب ها را با اسیدهای مخصوصی که مقاومت و استحکام دستکش را نیز بیشتر می کنند شستشو می دهند. تا اگر از مرحله قبلی تولید دستکش موادی داخل قالبها جامانده باشد به طور کامل پاک شوند.
پس از اینکه قالبها اسیدشویی شدند باید کاملا خشک گردند. سپس قالبها را در مخلوطی از نیترات کلسیم و کربنات کلسیم غوطه ور می سازند که دوباره باید قالبها خشک گردند.
 

مرحله دوم نحوه تولید دستکش نیتریل

 
پس از این مرحله که قالبها آماده شدند مواد مورد نظر داخل قالب ها ریخته می شود. و سپس قالب ها در دمای بالا گرم می شوند تا ماده اولیه که درون قالب ریخته شده است شکل قالب را به خود بگیرد. برای اینکه دستکش هایی که داخل قالب هستند کیفیت بهتری داشته باشند کلرزنی روی آنها صورت می‌گیرد.
 
همچنین بر روی سطح دستکش‌ها یک پوشش قرار خواهد گرفت که جنس آن پلیمری می باشد. و برای افزایش مقاومت دستکش در برابر مواد شیمیایی استفاده می شود و در نهایت سطح نهایی دستکش روغنکاری می شود تا انعطاف پذیری لازم را داشته باشد.
 
اگرچه دستکش ها دارای سایز بندی هستند ولی انعطاف پذیری باعث می‌شود که سایزهای مختلف دست به راحتی در این دستکش ها قرار بگیرد و همچنین دستکش ها به داخل دست کاملاً بچسبد .
 و در مرحله پایانی که قالب ها کاملاً سرد شدند دستکش ها از داخل قالب ها خارج می شوند و آماده بسته بندی می گردند.
 
البته برای کنترل کیفیت دستکش های تولیدی آزمایشات استاندارد برای سوراخی، سایش و … انجام می شود.
 
نمونه دستکش های نیتریل که برای کارهای ایمنی و حفاظت مورد استفاده قرار می گیرند، می توانیم به دستکش استادکار، دستکش گیلان، دستکش تانگ وانگ، دستکش سیگما، دستکش کالاکان و … اشاره کنیم. دستکش های نیتریل در برابر پارگی و سوراخی دارای مقاومت بسیار بالا می باشند.
 
همچنین بسیار مناسب و راحت است و در برابر اصطکاک درگیری کمتری دارند. که موجب پارگی دیرتر آنها می گردند. این دستکش ها کاملا ضد آب هستند و حساسیت پوستی آن ها نسبت به سایر دستکش ها بسیار کمتر می باشد.

 

 

نوشتهٔ پیشین
اهمیت مراقبت صحیح از تیشرت کار
نوشتهٔ بعدی
پرچم عاشورا و ارزش تمثیلی آن برای جامعه شیعه در ایران و جهان

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.