انواع اسپیسر و کاربرد آنها

انواع اسپیسر و کاربرد آنها

سازه های بتنی

در سازه‌ های بتنی اصول رعایتی برای بنای زیر ساخت‌های اولیه مانند: آزمایشگاهی چه از لحاظ خاک و یا فلز میلگرد دقیقا همانند ساختمان‌های عرش فولادی می‌باشد.

ولی در سازه‌های بتنی یکی از عنوان‌هایی که بیشتر هائز اهمیت می‌باشد کاور بتن است.

این بحث را میتوانیم با توجه به نوع متریال اسپیسر مصرفی در کار، رعایت‌های اصول را به جا آوریم.

دقیقا اسپیسر کارایی زیادی در عمل اوری بتن سازه، نسبت به کاور میلگرد تعیین کننده است.   به خاطر همین موضوع پر اهمیت لازم است بدانیم دقیقا اسپیسر مصرفی را از کدام نوع و دارای چه درجه از مقاومتی استفاده کنیم تا بتواند بار میلگرد‌های کار گذاشته را تحمل کند و بهترین کاور بتن را ایجاد نماید.

برای استفاده در پی و یا همان فونداسیون سازه‌های بتنی، برای ایجاد کاور موجود در نقشه‌ها بهتر است. وزن و اندازه‌ی میلگرد‌های مصرفی در پی را در نظر داشته باشیم. تا بتوانیم از بهترین نوع اسپیسر استفاده نماییم که در اینجا نوع سازه را مشخص میکنیم و به قسمت اجرای سازه توجه می‌کنیم، که برای هر یک از قسمت‌های اجرایی چه در ستون‌ها و چه در دیوار و سقف‌ها اسپیسر‌های مخصوص وجود دارد. که هر کدام تعریف مصرف منطقه‌ای از سازه را دارا می‌باشد. در اینجا با تفکیک نوع منطقه سازه ای، به انواع اسپیسرها اشاره خواهیم کرد.


متریال انواع اسپیسر ها

  • فلزی
  • بتنی
  • پلاستیکی

 فلزی

این نوع اسپیسر از مقاومت خوبی برخوردار می‌باشد و از لحاظ استقامت در برابر وزن نسبت به اسپیسر‌های پلاستیکی بهتر عمل می‌کند.

اسپیسر بتنی

این نوع اسپیسر در سازه‌هایی مانند دال و فونداسیون‌ها و حتی در پروژه‌هایی مانند پل‌های غیر هم سطح و غیر… استفاده زیادی دارد. و به خاطر تولید راحت در خود کارگاه‌ها محبوبیت فراوانی دارد.

اسپیسر پلاستیکی

اسپیسر پلاستیکی در کنار اسپیسر‌های فلزی و یا بتنی مقاومت خوبی ندارد. و در سازه‌هایی که از سفره‌های میلگردی زیادی با وزن بیشتر می‌باشد بهتر است از اسپیسر‌های هارد فیکس استفاده شود. و از لحاظ قیمتی مناسب می‌باشد که در ادامه به بررسی انواع اسپیسر‌های پلاستیکی خواهیم پرداخت.


انواع اسپیسرهای پلاستیکی

  • اسپیسر هارد فیکس
  • انواع اسپیسر ماکس فیکس
  • مینی فیکس
  • یو فیکس
  • ساید فیکس
  • فلت بار
  • فلت فیکس

انواع اسپیسرهارد فیکس

هارد فیکس در واقع نوعی از اسپیسر می‌باشد که از مقاومت خوبی برخوردار است. و در قسمت‌هایی که وزن بیشتر میلگرد در سازه وجود دارد و در کف سازه که فشار زیادی وارد می‌شود کاربرد دارد.

ماکس فیکس

در سازه‌های عمرانی با حداقل‌ترین هزینه سعی بر این است که در قسمت‌هایی که حجم میلگرد زیاد نیست و نسبت وزن متعادل و معمولی را دارد از این اسپیسر استفاده شود. و اصولا برای استفاده از میلگرد‌های با شماره‌ی ۱۰ الی ۲۴ میلی متر قطر، بهترین گزینه می‌باشد. و قدرت کاور دهی در مقابل وزن مناسب را دارد.

مینی فیکس

از انواع اسپیسر مینی فیکس در سازه‌های سقف عرش فولادی و برای تحمل میلگرد و قطعه‌هایی که وزن کمتری دارد مناسب می‌باشد.

یو فیکس

برای نگهداری قطعه‌هایی با وزن معمولی مناسب می‌باشد و در نگهداری تیر‌های فرعی بهتر عمل می‌کند.

ساید فیکس

در سازه‌هایی مانند پوتر و تیر‌ها کاربرد دارد و فشار ۲۰۰ کیلیویی در یک نقطه را تحمل می‌کند.

اسپیسر فلت بار

برای نگهداری از میلگرد‌های با قطر کم کارایی دارد و در فشار استقامت خوبی ندارد.

فلت فیکس

این نوع اسپیسر در سد‌های افقی کاربرد دارد. و می‌تواند در سایز میلگرد‌های ۶ الی ۱۶ میلی متر قطری استفاده کرد. در سدهایی که در زیر سازه قرار بگیرد فشار را تحمل نمی‌کند و زود می‌شکند.

در اخر اسپیسر‌های گرد را بررسی میکنیم که به نام دیواری معروف می‌باشد.


انواع اسپیسر گرد

  • ویل فیکس
  • کیج فیکس
  • ویل سان

انواع اسپیسر ویل فیکس

این اسپیسر از شکل ظاهری به صورت گرد می‌باشد و در شرایط کاری سازه‌ای در قسمت‌های عمودی کاربرد دارد و در منطقه‌های قوسی بهتر عمل می‌کند.

کیج فیکس

برای پیشگیری از رانش خاک در پروژه‌ها چه ساختمانی و چه راه‌سازی در سطح‌های غیر همسطح زیر گذری نیاز به شمع‌گذاری می‌باشد.

با این روش بافت میلگرد‌های سبدی شکل گرد که داخل زمین حفاری می‌شود توسط دستگاه شمع زن ایجاد و کار گذاشته می‌شود. و این سبد بافتی شکل مستقیم با خاک داخل چاه در دیواره‌ها دخالت دارد. در همچین محیط‌هایی از این نوع اسپیسر کیج فیکس استفاده می‌شود. و سبد میلگرد بافتی شکل از تماس با خاک در امان می‌ماند. این کاور بتنی موقع تزریق بتن به وجود می‌آید.

ویل سان

این نوع اسپیسر یکی از انواع اسپیسر ها می باشد که در سطح‌های عمودی کاربرد دارد و از لحاظ کارایی متوسط وزن را تحمل می‌کند. و دارای محیط صاف می‌باشد و در مقابل برخورد‌ها به قالب در اسپیسر شکستگی ایجاد نمی‌کند.


 

نوشتهٔ پیشین
انواع ساختمان مسکونی
نوشتهٔ بعدی
روش شستشوی لباس کتان

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.