انواع چوب سرو

سرو پورت اورفورد (Port – (Orford Cedar) از انواع چوب سرو

چوب سرو پورت اور فورد (Chemeteryparis howsoniana) گاهی سرو لاوسون، سرو اورگان و سرو سفید نیز نامیده می شود.

این گونه سوزنی برگ در امتداد سواحل اقیانوس آرام از خلیج کوس، اورگان به سمت جنوب کالیفرنیا رویش دارد. وسعت این گونه از 64 کیلومتر (40 مایل) بیشتر نیست. درون چوب سرو پورت اورفورد زرد روشن تا قهوه ای کمرنگ است.

برون چوب آن باریک و به سختی از درون چوب قابل تفکیک است. چوب این گونه ریز یافت و عموما راست تار است و برای دلپذیر و تندی دارد. این چوب سبک وزن سفت، نسبتا محکم و سخت است. و مقاومت به ضربه ناگهانی متوسطی دارد.

درون چوب ایـن مـرو از مقاومت به پوسیدگی بالایی برخوردار است. به میزان متوسطی همکشیده می شود. تمایل اندکی به اعوجاج دارد و پس از خشکی ثابت و پایدار است. برخی از سروهای پورت اور فورد با درجه بالای کیفیتی، در یک مقطع زمانی در گذشته در تولید بخش های جداکننده باتری های ذخیره ای، چوب کبریت و مقطوعات زنده شده خاص به کار می رفت. چوب سرو پورت یکی از بهترین نوع های انواع چوب سرو است.

امروزه، سایر مصارف آن عبارت اند از ابزار و آلات کمانگیری، ساخت در و قاب نگهدارنده شیشه در و پنجره، صندلی ها و نشیمنگاه های ورزشگاه، کفپوش، کارهای چوبی داخل ساختمان، دسته تی و اثاثیه و قایق.

 سرو قرمز شرقی (Redcedar, Eastern)

 سرو قرمز شرقی (Juniperts virginiana)یکی دیگر از انواع چوب سرو می باشد. که در سرتاسر نیمه شرقی ایالات متحده، به جز مین، فلوریدا و نوار بار یک امتداد ساحل خلیج و ارتفاعات بالاتر رشته کوه های آپالاچیان رویش دارند. تولید تجارتی آن عمدتاً در آبالاچیان جنوبی و نواحی کوهستانی کو میرلند صورت می گیرد.
گونه دیگر سرو، که سرو قرمز جنوبی (silicicole () است، در ناحیه محدودی در آتلانتیک جنوبی و جلگه های ساحلی خلیج رویش دارد. درون چوب سرو قرمز، به رنگ قرمز روشن یا بی روح و برون چوب باریک آن نیز تقریباً سفید است.
چوب آن نسبتاً سنگین است. مقاومت نسبتا پایین، سخت و مقاومت به ضربه بالایی دارد، لیکن سفتی آن پایین است. همکشیدگی این چوب بسیار کم و پس از خشکی واحد ثبات ابعادی است.
بافت آن ظریف و یکدست و چوب آن دارای گره های متعدد و کوچک است. درون چوب سرو قرمز شرقی بار به پوسیدگی مقاوم است. بیشترین میزان سرو قرمز شرقی به مصرف پایکهای حصار و پرچین می رسد. الوارهای حاصل از آن نیز تبدیل به صندوقچه های درب دار، کمد و بوفه و اشکاف می شود.
سایر مصارف آن عبارت اند از کفپوش، وسایل جدید و ارزان مداد، ابزار و تجهیزات علمی و قایق های کوچک، سرو قرمز جنوبی نیز برای مصارف مشابه ای به کار می رود. سرو قرمز شرقی به عنوان چوبی ضد بید مشهور است، لیکن این شهرت از طریق تحقیقات به اثبات نرسیده است.
سرو قرمز شرقی (Juniperts virginiana) در سرتاسر نیمه شرقی ایالات متحده، به جز مین، فلوریدا و نوار بار یک امتداد ساحل خلیج و ارتفاعات بالاتر رشته کوه های آپالاچیان رویش دارند. تولید تجارتی آن عمدتاً در آبالاچیان جنوبی و نواحی کوهستانی کو میرلند صورت می گیرد. و یکی از مشهورترین انواع چوب سرو می باشد.

سرو قرمز غربی (Redcedar, Western) از انواع چوب سرو

 سرو قرمز غربی (Thuja plicate) در شمال غرب اقیانوس آرام و در امتداد سواحل آن تا آلاسکا رویش دارد، این گونه با
 عناوین سرو بلم (کانو)، سرو نوش (خمره ای) غول پیکر، چوب بامپوش و سرو قرمز اقیانوس آرام نیز نامیده می شود. الوارهای سرو قرمز غربی عمدتا در واشنگش و پس از آن در اورگان، آیداهو و مونتانا تولید می شود.
درون چوب سرو قرمز غربی قهوه ای متمایل به صورتی یا قرمز تا قهوه ای کم رنگ است. برون چوب آن نیز تقریباً سفید است.
برون چوب این سرو باریک است و اغلب بیش از 2/5 سانتی متر (یک اینچ) پهنا ندارد. چوب سرو عموماً راستتار است و بافت یکنواخت لیکن نسبتاً زیر و درشت دارد. همکشیدگی آن بسیار کم است. این گونه چوبی، سبک وزن و نسبتاً نرم است و در مواردی که به عنوان تیر با پایک به کار می رود، مقاومت پایینی دارد. و یکی از معروف ترین گونه های انواع چوب سرو است.
همچنین مقاومت آن در برابر ضربه ناگهانی پایین است. درون چوب آن در برابر پوسیدگی بسیار مقاوم است. سرو قرمز غربی عمدتا در مصارف بامپوش، الوار، تیر، پایک و پایه به کار برده می شود. ا
لوارهای این گونه چوب نیز خود به مصرف روکوب های بیرونی و نمایی ساختمان، ایوان و سرسرا، کارهای چوبی داخل ساختمان، ساختمان های گلخانه ای، ساخت کشتی و قایق، جعبه و صندوق، در و قاب نگهدارنده شیشه در و پنجره می رسد.
نوشتهٔ پیشین
انواع درخت آمریکایی
نوشتهٔ بعدی
پارچه بافی در ایران باستان قبل از اسلام

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.