تاثیر لباس کار در بهره وری و روحیه کارکنان

تاثیر لباس کار در بهره وری و روحیه کارکنان را در ادامه بررسی می کنیم.

هویت و فرهنگ یک شغل را کارکنان آن می‌سازد. وقتی روحیات کارکنان مورد توجه قرار بگیرد، آن مجموعه و شغل پایدارتر است و به خواسته‌ها و اهداف خود سریع‌تر می‌رسد. کارایی، کارآمدی و بهره وری افراد بیشتر می‌شود، در نتیجه به موفقیت حتمی دست می یابند. یکی از موثر ترین عوامل در روحیات افراد استفاده از لباس کار است. ویژگی های لباس کار خوب چیست؟

بررسی تاثیر لباس کار در بهره وری و روحیه کارکنان

باعث افزایش اعتماد به نفس، تعهد کاری، تعامل و همکاری راحت تر و اتحاد و وحدت بیشتر، برقراری نظم، تمرکز و دقت در کار، مسئولیت پذیری و کسب اعتبار و احترام، تمایز با افراد متفرقه، هماهنگی و انسجام در محیط کار، راحتی و آسودگی فکر و در نهایت عملکرد بهتر می‌گردد که در ادامه به بررسی مواردی از آنها می‌پردازیم.

  • تمایز کارکنان با افراد متفرقه

سریع‌تر قابل شناسایی هستند و افراد می‌توانند راحت‌تر کارکنان را از سایر اشخاص متفرقه تشخیص دهند.

یعنی وقتی در یک محیط کارکنان لباس کار دارند ولی افراد عادی لباس های معمولی به تن دارند، اگر کسی بخواهد با کارکنان صحبت کند یا سوالی بپرسد با یک نگاه کلی کارکنان را تشخیص می‌دهد و مستقیم از آن ها سوال می‌پرسد.

اما در صورتی که کارکنان بدون لباس کاری حاضر شوند، غیر قابل تشخیص خواهند بود. و افراد باید دائما دنبال آن ها بگردند یا با افراد دیگری اشتباه بگیرند.

 

  • تاثیر لباس کار در بهره وری و روحیه کارکنان  و برقراری نظم و ایجاد تمرکز

با استفاده همگانی لباس کار در محیط کاری هماهنگی ایجاد می‌شود. یعنی همه لباس های یک دست و یکپارچه دارند و نظم در آن محیط برقرار خواهد شد و ظاهر آن محیط کاری را نیز مرتب نشان می‌دهد. در صورتی که لباس های متفرقه می‌تواند باعث ایجاد بی‌نظمی در محیط کار ‌شوند و ظاهر نامرتبی را به آن می‌بخشند. وقتی همه لباس یکسانی به تن می‌کنند کارکنان تمرکز بالاتری خواهند داشت. از حواس پرتی آن ها جلوگیری می‌شود، در نتیجه کاراییشان بالاتر می‌رود. 

 

  • تقویت روحیه تیمی 

یکی از مهمترین تاثیر لباس کار در بهره وری و روحیه کارکنان، تقویت روحیه‌ی تیمی آن هاست. افراد همیشه احساس می‌کنند جزئی از آن مجموعه هستند و انگیزه بیشتری برای انجام کارهایشان خواهند داشت. چون خود را متعلق به آن محیط می‌دانند و برای موفقیت و پیشرفت آن تلاش می‌کنند. تاثیرات خوب و مثبتی در روحیه کارکنان می‌گذارد و اتحاد را میان افراد برقرار می‌سازد.

موجب تقویت روحیه افرادی که در یک تیم کار می‌کنند، می‌شود و ناخودآگاه تعاون و تعامل بهتری با هم خواهند داشت. چون با به کار گیری لباس کار یکسان همه در یک رده و سطح قرار می‌گیرند.

حس برابری و عدالت در افراد به وجود می‌آید. چون همه آنها یک نوع لباس را در حین کار استفاده می‌کنند و تبعیضی در این میان وجود ندارد. احساسات بد و منفی از آن ها دور می‌شود.

احساس دوستی و نزدیکی در افراد ایجاد می‌شود و بدون تنش به کار خود می‌پردازند. یعنی باعث می‌شود کارکنان همه افرادی که همان لباس را به تن دارند به رسمیت بشناسند و به نوعی آنها را نیز جزو خود بدانند و برای همکاری یا احساس نزدیکی بیشتر تلاش کنند.

که اگر همه افراد به یک اندازه در این همکاری و مسئولیت‌ها نقش داشته باشند کارها سریع‌تر و بهتر پیش خواهد رفت و مشکلات کمتر می‌شود.

در واقع با این عمل نشان می‌دهند که همگی هدف مشترکی دارند و برای تحقق آن سعی و تلاش می‌کنند.

 

  • اعتماد کردن مشتریان و مراجعه کنندگان به کارکنان

اعتماد افرادی که به آن سازمان یا مجموعه مراجعه می‌کنند نیز بیشتر می‌شود. چون با هماهنگی در پوشش لباس ظاهر و نمای بیرونی حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسد و تصویر منسجم تری را از افراد آن سازمان نمایش می‌دهد.

در اصل احساس اطمینان و اعتماد به افرادی که لباس کار می‌پوشند، بیشتر از افرادی است که با لباس عادی در یک محیط فعالیت دارند پس کارکنان ترجیح می‌دهند همیشه با لباس کار در محیط کاری حاضر شوند.

  • افزایش تمرکز

یکی دیگر از تاثیرات لباس کار در بهره وری و روحیه کارکنان افزایش تمرکز هنگام کار است. به کارگیری لباس کار به خصوص در شغل های حساس و پرخطر که ایمنی افراد را تضمین می‌کند باعث راحتی خیال و آسودگی افراد از این منظر خواهد بود.

همگی از یک پوشش مناسب استفاده می‌کنند و اطمینان دارند که در صورت بروز خطر، لباس از آنها محافظت خواهد کرد.

پس به نوعی ترس و احساس منفی از آن ها دور می‌شود و می‌توانند با دقت و تمرکز کافی به فعالیت بپردازند و از بابت امنیت و ایمنی نگران نباشند.

 

  • عدم خستگی در کار با لباس راحت

تهیه لباس مناسب و راحت برای کارکنان از سوی مدیریت امری واجب است. افراد وقتی در محیط کاری لباس راحتی را به تن کنند، در حین کار کمتر احساس خستگی می‌کنند، و از این بابت اذیت نمی‌شوند. در نتیجه بهره‌وری و عملکردشان نیز درست و دقیق است.

یک مجموعه اگر به کارکنان خود ارزش و اعتبار دهد و به مسائل جزئی و کلی آنها توجه کند، می‌تواند در خدمات دهی برای دیگر افراد نیز بسیار موفق باشد. این طرز فکر و تامین نیاز مهم کارکنان باعث می‌شود تا آن ها خدمات دهی مطلوب تری داشته باشند. 

          بعنوان مثال یکی از راحت ترین لباس کار ها، لباس کار بوفالو است که شخص با پوشیدن آن احساس راحتی و امنیت زیادی می‌کند و باعث می‌گردد تا زود خسته نشوند.

 

  • جذب مشتریان بیشتر و احساس کارآمدی

لباس‌هایی که روی آن لوگو و برند چاپ می‌شود و افراد آن را در محیط کاری خود می‌پوشند به نوعی تبلیغ و معرفی به حساب می‌آید. افراد با حضور در محیط‌های مختلف برند خود را به سایرین معرفی می‌کنند و باعث جذب مشتریان بیشتری می‌شوند. همین امر تلاش بیشتر و جدیت در کار برای کارکنان را در پی دارد.

 

  • عدم دغدغه از لحاظ انتخاب لباس

چون می‌دانند که باید چه لباسی برای حضور در محل کار بپوشند، دغدغه‌ای از لحاظ انتخاب آن ندارند و می‌توانند بدون نگرانی یا اهمیت به این موضوع در محیط کاری حاضر شوند. که باعث می‌شود در وقت زمان نیز صرفه‌جویی گردد.

 

  • بهره وری بیشتر با لباس کار مناسب

لباس کارهایی با کاربردهای مختلف که برای هر شغل طراحی می‌شود، عملکرد افراد را بهبود می‌بخشد به طوری که اگر از لباس نامناسب استفاده کنند کارای آن‌ها پایین‌تر می‌آید پس افراد فقط به استفاده از لباس کار متناسب با حرفه خودشان ترغیب می‌شوند و بهره‌وری و تلاش آنها بالاتر می‌رود تا به هدفی که دارند برسد. در این حالت است که کارکنان از شغل خود رضایت دارند و برای حفظ آن یا ترفیع تلاش بیشتری انجام می‌دهند.

 

  • تعهد در کار 

وقتی برای شغلی پذیرفته می‌شوند و مسئولیت هایی به آنها واگذار می‌گردد و به این امر می‌رسند که در آن مجموعه دارای شغل و سمتی هستند، به شغلشان بیشتر و بهتر اهمیت می‌دهند و قوانینی که در آن وجود دارد اعم از پوشش لباس کار را رعایت می‌کنند که به تشویق سایر کارکنان نیز کمک می‌کند و باعث تعهد بیشتر در شغل می‌شود. 

منبع:

  • کتاب تاثیر لباس کار در محیط کار نوشته مهندس شهاب میرزايی
نوشتهٔ پیشین
ویژگی های لباس کار خوب چیست؟
نوشتهٔ بعدی
آموزش دوخت دستکش کف دوبل چرم

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.