تاریخچه پرچم عاشورا و معنای آن در فرهنگ اسلامی

تاریخچه پرچم عاشورا و معنای آن در فرهنگ اسلامی در ادامه بررسی می کنیم.

پرچم نشانه نماد و معرف یک اجتماع و واقعه می باشد. ماه محرم سرشار از نشانه های نمادین و حماسه ساز است. که از دل فرهنگ مبارز شیعیان برخاسته است. و جلوه گاه نبرد نور و ظلمت، حق و باطل، جهل و دانایی است.

یکی از بزرگترین کارهایی که موجب گردیده است اسلام راستین و نهضت شیعه ادامه پیدا کند. برگزاری مراسم عزاداری با پرچم عاشورا در ایام محرم است.

معنای محرم در فرهنگ اسلامی

محرم در فرهنگ اسلامی یک واقعه عظیم و آغازی برای حماسه های عاشورایی محسوب می شود. محرم یک تاریخ زنده و البته انتخابی تاریخ ساز است.

ماه محرم و واقعه عاشورای حسینی تحولی بزرگ برای شیعیان و مسلمانان جهان محسوب می شود. که پرچم دار آن امام مظلوم، امام حسین (ع) هستند که در رویایی حق علیه باطل نقشی اساسی داشته و با دفاع از اسلام و ایستادگی در برابر ظلم و ستم و جهل و نادانی جهانیان را به حیرت واداشته و نقشه ی راه سعادت و جاودانگی را به نمایش گذاشته است.
حال با گذشت زمان بسیار، نه تنها این از خود گذشتگی به فراموشی نرفته بلکه امروزه مردم مسلمان جهان با افراشتن پرچم عاشورا در ماه محرم و سینه زنی و زنجیرزنی در دسته جات و هیئتهای مختلف همه ساله این مراسم را با شکوهتر از سال قبل برگزار می کنند.

تاریخچه پرچم عاشورا

در تاسوعا و عاشورای حسینی مردم با پرچم های مذهبی که جنسشان معمولا پارچه ای بوده و به نام های پرچم داران واقعه عاشورا مزین گشته اند. به دسته های چوبی و فلزی وصل می کنند. که نماد و یادآور رشادت های امام مظلوم و یاران ایشان می باشند.
به صورت دسته جات در مساجد و خیابان ها در هیئتهای مختلف حضور پیدا می کنند. و با برگزاری مراسم عزاداری حماسه تاسوعا و عاشورای حسینی را زنده نگه می دارند. و این واقعه شکوهمند را به جهانیان به نمایش می گذارند.
عاشورای حسینی این واقعه و تحول عمیق و تکان دهنده باعث گردیده است. که وجدانهای خفته بیدار شوند و ستمدیدگان بر علیه ظلم به مقابله برخیزند. چرا که همه ساله میلیون ها نفر در مراسم عزاداری واقعه حسینی در کربلا شرکت می کنند.
و با افراشتن پرچم عاشورا و علم ها این عشق و شور را به نمایش می گذارند و این روز عظیم را گرامی می دارند.
نوشتهٔ پیشین
چوب جنگلی توسکا
نوشتهٔ بعدی
بهترین چوب برای مبلمان

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.