لباس کار ایمنی یکی از پوشش هایی می باشد که برای پرسنل در محیط کاری واجب می باشد. و به خاطر ایمن کردن خود باید لباس کار ایمنی مخصوص به کار را پوشید. تا بتوانیم از خطرات احتمالی در امان باشیم.
لباس کار ایمنی نسبت به نوع آن بسته به محیط کارکنان می باشد. که در اینجا کارفرما با در نظر گرفتن محیط کارگاهی خود, باید لباس کار ایمنی مخصوص نسبت به شرایط کاری کاربر را انتخاب کند. و شخص استفاده کننده از لباس ایمنی باید سایز و اندازه خود را در نظر بگیرد و لباس ایمنی اندازه ی خود را به تن داشته باشد. چرا که لباس کار باید طوری باشد که کاربر را از لحاظ خطرات نسبت به محیط کاری ایمن کند. و تنگی و یا گشادی لباس کار در تن کاربر باعث حادثه آفرینی نشود.
اصولی ترین لباس کار, لباسی می باشد که دارای آویز جا کلید نباشد و کمربند و جیب اضافی و بزرگی نداشته باشد. چرا که با وجود این تکه های اضافی در لباس باعث می شود کاربر موقع کار کردن, گیر کردن قطعه در لباس و یا خود لباس در دستگاه ها خطر افرین نشود. و به خاطر همین موضوع امروزه سیستم HSE در تمامی محیط های کاری وجود دارد.این شخص که دارای مدرک HSE می باشد با بررسی شرایط و محیط کار, لباس مخصوص کارکنان, نسبت به شغلشان معرفی می کند.


نوع جنس لباس کار:

لباس کار ها اوصلا به خاطر شرایط شغلی در طرح و رنگ های مختلف و با در نظر گرفتن محیط کار با طراحی های گوناگون روانه ی بازار مصرف می گردد. که در این میان با در نظر گرفتن شغل کاربر نوع متریال آن نیز مشخص می شود. که این نوع جنس لباس کار می تواند از الیاف طبیعی و مصنوعی باشد. باز در این میان نوع های مختلفی از لباس کار با در نظر گرفتن ترکیب درصد الیاف طبیعی و مصنوعی به نوع های مختلف لباس کار می افزاید. در کنار این نوع متریال ها نوع های دیگری نیز وجود دارند که از جنس لاستیک و پلاستیک می باشند. که این لباس کارها مخصوص محیط های اسیدی و شیمایی بوده و کاربر را در مقابل این نوع پاشش ها ایمن می کند.


انواع لباس کار ایمنی:

با توجه به محیط های مختلف کارگاهی و با در نظر گرفتن کارگاه های صنعتی و حتی وجود مواد شیمیایی و وجود گرمای بیش از حد معمول و یا محیط کاری سرد خانه ای باعث شده تنوع زیادی در حوزه ی ایمنی برای لباس کار تعریف شود. و برای هر یک از این محیط ها لباس کار مخصوص خود به کاربر ارائه شود. تا کاربر با شرایط محیطی, خود را از لحاظ ایمنی و سلامت بدن در امان نگه دارد. در ادامه به نقد و بررسی انواع لباس کار ها می پردازیم.

لباس کار صنعتی:

در همچین محیط کارگاهی اوصلا لباس کار ایمنی از ترکیب بیشتر مواد مصنوعی نسبت به مواد طبیعی تولید می شود. و علت وجود بیشتر مواد مصنوعی به خاطر این می باشد که در اثر پرتاپ قطعه در محیط مکانیکی باعث بریدگی و یا قطع عضو نشود. این مواد پلی استر مصرفی در این لباس ها مقاومت خوبی در برابر حوادث احتمالی دارد. مانند: لباس کار کتان

لباس کار حرارتی, جوشکاری:

این نوع لباس نیز یکی از انواع لباس کار ایمنی  دو تکه می باشد. و در محیط هایی که حرارت بالا وجود دارد استفاده می شود. در مقابل حرارت  مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. و در شرایط محیطی که جرقه های حاصل از جوشکاری و وجود مواد مذاب و حتی در مقابل شعله و برخورد با قطعات فلزی داغ, کاربر را ایمن می کند. اما این مورد را نیز در نظر داشته باشیم که لباس های مخصوص حرارتی در دو نوع مختلف تولید می شود که هر کدام نسبت به محیط مصرف خود تعریف شده است.
مثلا لباس کار ایمنی مخصوص کوره های ذوب که با مواد مذاب سر و کار دارند از جنس خاص آلومینیومی بوده که مقاومت خیلی بالایی در مقابل پاشش مواد مذاب دارد.
ولی نوع دیگر از پارچه ضد حریق تولید می شود. فرایند تولید این متریال با ترکیب مواد شیمیایی و نخ طبیعی می باشد. و عمدتا از پارچه ی کلار تولید و روانه ی بازار مصرف می گردد. و در محیط هایی که وجود آتش به صورت مستقیم می باشد کاربرد بهتری دارد. که در این میان آتشنشانان از این محصول استفاده می کنند.

لباس کار شیمیایی

این نوع لباس به گونه ای طراحی شده است که تن کاربر را کاملا پوشش می دهد. چرا که لباس کار ایمنی مقاوم در برابر مواد شیمیایی باید طوری باشد که از کاربر در مقابل پاشش های مواد شیمیایی محافظت کند. و البته این مورد را نیز در نظر داشته باشیم که لباس کار ایمنی شیمیایی در کنار ماسک های تنفسی به کاربر ارائه می شود. تا از لحاظ تنفسی نیز دچار مشکل نشوند.
متریال مصرفی در این نوع لباس ها کاملا از جنس پلاستیک بوده و این نوع جنس کاملا مقاوم در همچین محیط هایی می باشد. به این نکته نیز اشاره کنیم که این لباس کار از جنس پلاستیک, و در مکان هایی با وجود عفونت بالا و میکروبی مانند: بیمارستان ها, آزمایشگاه ها و حتی در دفع زباله های حاصل از همچین محیط هایی مورد استفاده قرار می گیرد. این لباس کار ایمنی در مصارف بیمارستانی و درمانگاهی, با دارا بودن لایه ی پلی اورتان ایزوله شده و کیفیت و ایمنی بالایی دارد. و به خاطر همین موضوع برای افزایش امنیت سلامتی, در برخورد با بیماران کرونایی, از این نوع پوشش استفاده می گردد.

لباس شب نما

این نوع لباس کار در محیط های متفاوتی قابل استفاده می باشد. مثلا در لباس های پلیس های راهنمایی و رانندگی, در قسمت هایی از لباس, مواد فلور سنت وجود دارد. که باعث می شود موقع شب و در جاهایی که روشنایی کمتری می باشد استفاده کنند. تا به راحتی در کنار جاده ها و موقع ماموریت کاملا در معرض دید قرار بگیرند. و حتی از این نوع متریال ها در لباس کار های کارمندان نظافتی شهر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. چرا که این لباس ایمنی با در نظر گرفتن موقعیت شغلی افراد در هر محیط و شرایط کاری که نیاز به دیده شدن دارد استفاده می شود. و با ترکیب مواد رنگی منعکس کننده و مواد فلورسنت,  امکان تولید همچین لباس ایمنی را به ما می دهد. و مصرف این گونه لباس کار ایمنی در خیلی از محیط های کاری مورد استفاده قرار میگیرد.

لباس کار مقاوم در سرما

این نوع لباس ها در محیط های کاری خاص, مورد مصرف قرار میگیرد. مثلا در مکان های خیلی سرد و سرپوشیده که به علت شرایط کاری و محیط نگه داری اقلام مانند: سرد خانه های گوشت و میوه جات نمی توان در آنجا سیستم گرمایشی ایجاد کرد.
و برای تردد در همچین محیط هایی, چه بازرسی و چه انتقال مواد اقلام انبار شده استفاده دارد و جنس این نوع لباس کار ایمنی معمولا از کتان و یا جین و حتی چرم هم می باشد.
متریال دیگر, برای عایق کردن داخل لباس و حفاظت حرارت داخلی حاصل از وجود خود بدن انسان,استفاده از پشم شیشه یا ورق آلومینیومی می باشد. تا حرارت بدن به راحتی خارج نشود. و ایجاد گرما در داخل لباس صورت گیرد.

لباس ضد آب

این نوع لباس از جنس پلاستیک نرم و زلاتینی تولید می شود. و برای محیط های کاری که احتمال پرتاب به اب دارد و یا در داخل آب فعالیت دارند مانند گروه نجات دریایی و غواصان مورد استفاده قرار میگیرد و به خاطر متریال مصرفی در آن باعث شده به هیچ عنوان آب داخل بدن نفوذ نکند.

لباس مهندسی برق

این نوع لباس ها از جنس الیاف طبیعی و با ترکیب درصد کمی از الیاف مصنوعی تولید می شود. که اوصلا در موقع تولید همچین پوشش ایمنی که در کنار جریان برق مورد استفاده قرار میگیرد در متریال مصرفی لباس یا همان خرج کار به هیچ عنوان از فلز استفاده نمی شود. و حتی برای زیپ و سرزیپ و دکمه ها نیز جنس استخوانی و یا پلاستیک به کار می رود. و خود پارچه لباس کار از جنس لی جین که با درصد پنبه ی بیشتر به دست مصرف کننده می رسد.
کیفیت لباس کار ایمنی مقاوم در برابر جریان برق به گونه ای است که در کنار مقاوم بودن در جریان برق در برابر مواد مذاب و جرقه های حاصل از اتصالات کابل های سیم نیز مقاومت دارد.

لباس ایمنی اشعه و مغناطیسی

یکی از مخرب ترین امواج,  پرتوهای مغناطیسی می باشد. که از امواج در نوع و اندازه های مختلفی در محیط کار بشر وجود دارد.
که میتواند به سلامت انسان ها زیان های جبران ناپذیری وارد کند. این امواج در سیستم های رسانه ای رادیویی, سیستم های مخابراتی و یا در سیستم های بیمارستانی اعم از پرتو درمانی , رادیو گرافی, MRI و سی تی اسکن وجود دارد که در نوبه ی خود از خطرناک ترین امواج می باشد.
و برای کارمندان و کارکنان همچین محیط های کاری, لباس های ایمنی مخصوص تولید می شود. که به علت درگیر بودن مدام در چنین محیط کاری آن ها را از اشعه های زیان آور و عامل بیماری محافظت کند. که در ترکیب این لباس ها از پنبه و نقره و حتی از سرب هم استفاده می شود. و از فناوری نانو نیز در تولید این پارچه برای لباس استفاده می شود. که تا حد زیادی این امواج زیان آور را از انسان ها به دور کند.

نوشتهٔ پیشین
همه چیز درباره ی جنگل ها
نوشتهٔ بعدی
پارچه کتان چیست؟

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.