پابند چرمی و دستکش جوشکاری – نحوه ی ساخت، تاریخچه

 پابند چرمی و دستکش جوشکاری تاریخچه ی آنها

چرم یکی از متریال هایی می باشد که کاربرد بسزایی در تجهیزات صنعتی و استفاده در محیط های مختلف زیست بشر دارد. از آنجایی که چرم کاربردهای متفاوتی دارد، ما تصمیم داریم در این مقاله در مورد علت پیدایش چند نوع محصول تولیدی از انواع چرم طبیعی، چگونگی تولید و محیط مصرف آن بپردازیم.

 تفکیک و نوع چرم مصرفی و عمل آوری

 برای تولید بیشتر محصولات از چرم استفاده می شود.  تنوع بالای موجود در تولیدات چرمی و وجود محیط های مصرف متفاوت، باعث می شود تا ابتدا چرم را در مراحل مختلف عمل آوری نمایند. که نسبت به نوع مصرف نوع عمل آوری نیز می تواند متفاوت باشد. در ذیل به نحوه عمل آوری چرم اشاره می گردد.

نحوه ی عمل آوری و ساخت چرم

  •  چرم بعد از اینکه از بدن حیوانات جدا می شود. توسط اشخاصی از کشتارگاه ها و محیط های دیگر که عمل ذبح در آن صورت می پذیرد، جمع آوری می شود و جهت عمل آوری به کارخانه تولید چرم ارسال می شود.
  • در آنجا ابتدا چرم شستشوی کلی داده می شود. بعد از ضدعفونی و رفع بوی ناهنجار دوباره آن را شستشو می دهند تا موها و پشم چرم را از روی پوست تمیز کنند.
  • سپس چرم  را داخل آب آهک قرار می دهند و موهای زیر پوستی، چربی و گوشت هایی که برروی چرم مانده اند از بین می رود و دوباره وارد عملیات شستشو قرار می‌گیرد. تا آهک باقی مانده روی پوست کاملا از بین برود.
  • بعد از این مرحله با مواد افزودنی یا همان محلول خاص، پوست را کاملاً نرم می‌کنند و وارد عملیات دباغی می شود. این عملیات با مواد طبیعی کاملا گیاهی و یا به صورت شیمیایی صورت می‌گیرد.
  • بعد از گذراندن از این مرحله پوست ها را توسط سیستم برش، برش می زنند و به ورقه تبدیل می کنند. البته این روش به نوع چرم و ضخامت چرم بستگی دارد.
  • دوباره ورقه‌ها وارد مرحله شستشوی مجدد قرار می‌گیرد تا قلیایی های نفوذی نیز از بین بروند.
  • چرم هایی را که به وجود آمدند به خاطر افزایش کیفیت و یکنواختی سطح چه از لحاظ نرمی و چه از لحاظ کشسانی دوباره دباغی می کنند.
  • بعد از این مرحله با استفاده از روغن چرم را فرم دهی می نمایند و بعد از جذب روغن، چرم کاملا نرم می شود و تبدیل به یک محصول یک دست می گردد.
  • سپس توسط دستگاه های خشک کن، روغن های اضافی موجود در چرم از بین می رود. و وارد دستگاه شلاق می شود. این دستگاه چرم را به یک حالت کشسانی و نرم تبدیل می‌کند.
  • بعد از این مرحله چرم وارد سیستم رنگ زنی می شود تا رویه چرم آراسته شود تا با شکل ظاهری زیبایی، دلربایی کند. البته در طی پروسه رنگرزی چرم، توسط دستگاه‌های مجهز پرس، این امکان وجود دارد تا طرح های متنوعی در روی چرم ایجاد گردد.

مصارف چرم

چرم های ورق گردیده هر یک به محصولی تبدیل می شود. عموما لایه اول یا همان رویه چرم، برای صنف کیف، کفش و لباس بهتر است. لایه دوم بیشتر در تولید کفش های اشبالت کاربرد دارد. و کیفیت متوسطی دارد. ولی از لایه سوم بیشتر در صنعت دستکش های جوشکاری استفاده می شود.

بعضاً به خاطر ضخامت بیشتر پوست حیوان لایه های چهارم نیز به وجود می آید که کاربرد آستری دارد.

به این نکته نیز اشاره می گردد که بعد از تشکیل بعضی از صنایع و پیشرفت ها، این صنایع به نیاز های متعدد جدیدی برخورد کردند. که با توجه به شناخت جنس چرم، محصولات جدیدی تولید شدند. که پابند چرمی و انواع دستکش جوشکاری خود نیز یکی از این محصولات می باشد. بعد از گذر زمان و درک مقاومت بالای چرم در برابر حرارت و آتش، انسان ها به این نتیجه رسیدند که از چرم در صنایع جوشکاری و ذوب فلزات به عنوان پابند استفاده نمایند.

 روش تولید پابند چرمی و انواع دستکش جوشکاری

 این محصول از چرم های ورقه لایه سوم که توسط سیستم های تولید که در بالا اشاره شد به دست می آید. پابندهای چرمی  با استفاده از چرخ های خیاطی صنعتی دوخته می شوند و طی مراحلی در چرخه تولید تبدیل به محصول نهایی می‌شود که در زیربه تفضیل بیان می گردد.

 برش کاری پابند چرمی

 چرم های تولیدی ها از بازار چرم فروشان، وارد کارگاه های تولید می‌شود. توسط نیروی انسانی این چرم ها به صورت لایه به لایه روی میز کار برش پهن می شود. وعملیات برشکاری صورت می گیرد. این برش در دو نوع انجام می گیرد. یا به صورت دستی توسط قیچی برقی که با دست کاربر هدایت می شود. یا به صورت کامپیوتری با دادن اندازه و مدل برش به سیستم دستگاه قیچی و یا همان برشکار کامپیوتری، شروع به برش به صورت اتوماتیک می کند.

 دوخت پابند چرمی

 بعد از مرحله برش وارد مرحله دوخت با دستگاه های خیاطی صنعتی که نسبت به چرخ های دیگر خیاطی لباس بزرگتر و قویتر است، دوخت می‌شود. در دوخت پابند جوشکاری تکه های چرم که هرکدام قسمتی از آن را تشکیل می دهند در کنارهم قرار می گیرند و مرحله به مرحله دوخت می شوند.

 نوار دوزی و یا خامه دوزی

 در این مرحله به خاطر اینکه برش خوردن چرم و دوخت آن باعث می شود پلیسه ها و نخ های استفاده شده به چشم بیاید و از لحاظ شکل ظاهری سلیقه مناسبی از خود نشان ندهد. در قسمت اطراف محصول از نوارهای مخصوص استفاده می شود تا علاوه بر پوشش این دوخت ها جلوه خاصی به محصول دهد.

 کمره دوزی اتصالی پابند چرمی جوشکاری:

 در این مرحله برای اینکه این محصول قابل استفاده باشد علاوه بر اینکه مراحل دوخت تکمیل می گردد قطعه ای هم به محصول اضافه می شود. تا کاربر بتواند با استفاده از آن پابند چرمی را بر روی پا و قسمت ساق ببندد و از آن استفاده کند. این قطعه همان قسمت اتصال پابند است که از چسب های دوطرفه پارچه ای بهره می برد.

 محصول نهایی پابند چربی

پا بند چرمی محصولی است که کاربردهای متفاوتی در بعضی از شغل ها دارد. در کارگاه های صنعتی، در محیط های کاری که ارتباط با مواد مذاب حاصل از ریخته گری دارند و امکان خطر پاشش مواد وجود دارد.

کارگاه های تراشکاری، برش قطعه های فلزی توسط فرز سنگی دستی، که در این شرایط برش پلیسه ها به صورت جرقه و داغ به طرف کاربر پرتاب می شود و ساق و کفش کاربر را در معرض خطر سوختگی قرار می دهد.

از این قطعه استفاده می شود که ایمنی کامل را به کاربر می دهد. این محصول ایمنی خطرات را دور می کند و کاربر را جهت اجرای دقیق کارها با آرامش خاطر و ارائه کیفیت کار خوب همیاری می کند.

 پابند چرمی و دستکش جوشکاری

دستکش جوشکاری چرم

 از آنجایی که دستکش های چرمی در انواع مختلفی تولید می شود لذا ابتدا به کاربرد دستکش های چرمی اشاره می گردد.

 کاربردها

 دستکش چرم در صنایع مختلفی کاربرد دارد. به خاطر محیط مصرف در دوخت‌های گوناگونی شکل می‌گیرد. مثلاً

  1. دستکش کف چرم پشت برزنت
  2. دستکش کف دوبل پشت برزنت
  3. دستکش تمام چرم هوبارت کوتاه
  4. دستکش تمام چرم هوبارت بلند
  5. دستکش تمام چرم گوسفندی یا بزی آرگون
  6. دستکش های سیم دوز

که هر کدام کاربرد متفاوت در  پابند چرمی و دستکش جوشکاری دارد.

1- دستکش جوشکاری چرمی پشت برزنت

 این دستکش از چرم و برزنت تولید می‌شود. قسمتهای کف دست و انگشتها کاملا از چرم گاوی است و در پشت دستکش ها تا نصف انگشت ها چرم و الباقی توسط پارچه برزنت پوشش دارد.

2- دستکش کف دوبل پشت برزنت

 این دستکش شباهت خیلی زیادی به دستکش پشت برزنت ساده دارد ولی با استفاده از چرم  لایه دوم در داخل کف دست و پوشش چرم دولایه در انگشت شست و اشاره باعث می شود. دوام بالایی در کارهای جوشکاری و حتی در حمل و نقل فلزات تیز و سنگین به دست آورد.

3- دستکش تمام چرم هوبات کوتاه

 این دستکش از چرم لایه دوم و یا سوم که همان اشبالت است، تولید می‌شود و در کارهای جوشکاری و حرارت نسبتاً بالا کاربرد دارد. این دستکش کاملاً از چرم است و به هیچ عنوان در لایه های بیرونی چه در کف و چه در پشت دستکش از مواد و یا متریال دیگر استفاده نمی شود و از لحاظ دوام بهتر عمل میکند.

4- دستکش تمام چرم هوبارت بلند:

 این دستکش نیز همانند هوبارت کوتاه می‌باشد و از لحاظ نوع چرم مصرفی تفاوتی ندارد. ولی به خاطر پاشش های مواد مذاب در کارگاه ها و کارکرد در جوشکاری، آستین های کاربر را نیز کاملا پوشش می دهد و از خطرات مواد مذاب در امان نگه می دارد. دستکش هوبات ساق بلند در کارگاه های شکلات پزی نیز کاربرد دارد و در حمل و نقل و هدایت دیگ ها و احتمال پرتاب شیره شکلات ذوب شده که خود نیز از حرارت بالایی برخوردار باشد کاملاً دست آستین کاربر را ایمن نگه می دارد.

5- دستکش جوشکاری تمام چرم آرگون:

 این دستکش به خاطر استفاده از چرم گوسفند و یا بز در آن، از نرمیت بالایی دارد. در کار جوشکاری با جوش آرگون، کاربر را چابک و کاربر را در ارائه خدمات جوشکاری با عملکرد بهتر یاری می کند.

نوشتهٔ پیشین
گوشی خوب با قیمت مناسب (بخش اول)
نوشتهٔ بعدی
انواع چوب های جهان

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.