پارچه بافی در ایران باستان قبل از اسلام

پارچه بافی در ایران باستان

در طول حیات بشری ایرانیان در پیدایش فن بافندگی و توسعه پارچه بافی گامهای مؤثری برداشته اند. شروع پارچه بافی در ایران تقریباً به هشت تا ده هزار سال قبل از میلاد می رسد. و مطالعات دانشمندان نشان می دهد که اقوام ایرانی در دوره میان سنگی نیز با پارچه بافی آشنا بودند.

آثار به دست آمده از یافته های باستان شناسی شامل سفالها و مهرهایی که دارای قدمت چند هزار ساله هستند. از منابع مهم شناسایی سابقه پارچه بافی در ایران باستان است. اولین مدرک موجود از غاری موسوم به غار کمربند پیدا شد.

در سال (۱۳۲۹-۱۳۲۸) هجری شمسی (۱۹۵۰ میلادی) پروفسور کارلتون استیونس کون ابزاری از این غار به دست آورد. که نشان می دهد اقوام ایرانی که در آن مناطق ساکن بودند. و از پشم گوسفند و بز پارچه می بافتند. مردم ایران قبل از آشنایی با ریسندگی و بافندگی، پوشاک خود را از پوست حیوانات تهیه می کردند.

پارچه بافی در ایران باستان: مجسمه ای از پیکر انسان از استخوان مربوط به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد یافت گردیده است. که پوشاک آن زمان را نشان می دهد. همچنین از شوش مهری به دست آمده است. که تصویر یک کارگاه نساجی متعلق به هزاره چهارم قبل از میلاد را نشان می دهد.

آشنایی ایرانیان با پارچه ( پارچه بافی در ایران باستان قبل از اسلام)

از تپه سیلک کاشان نیز سفالینه هایی کشف کرده اند که خطوط افقی و عمودی به شکل بافت پارچه روی آنها نشان هک گردیده است. که این امر پارچه بافی در ایران باستان را اثبات می کند. که مردم آن دوره با پارچه بافی آشنا بودند و از آن برای ساخت لباس یا لباس کار استفاده می کردند. در میان آثار کشف شده از این تپه آیینه ای به دست آمده که رشته هایی از کتان روی آن وجود دارد.
در شوش نیز از لایه های متعلق به ۳۵۰۰-۳۰۰۰ پیش از میلاد دو سرنیزه یافت گردیده که اثر نقوش پارچه روی آنها را می‌توانید ببینید.
 نقش برجسته حجاری در بالای صخره ورودی شهرستان سرپل ذهاب، تصویر پادشاه لولویی را نشان می دهد. که ریشی طویل و کلاهی گرد و لباسی کوتاه بر تن دارد. و پای خود را بر دشمنی که بر روی زمین است،گذاشته است. در برابر شاه رب النوع، با کلاهی بلند و لباسی پشمی و پرزدار ایستاده است. کوتاهی و بلندی لباس و وجود درز و پرز نشان می دهد که تنوع در یافت پارچه و جنس در آن زمان وجود داشته است. در این مقاله به پارچه بافی در ایران باستان قبل از اسلام پرداختیم و در مقالات بعدی به انواع پارچه بافی های بعد از اسلام و تمام دوران ها می پردازیم.
نوشتهٔ پیشین
انواع چوب سرو
نوشتهٔ بعدی
پارچه بافی در دوره هخامنشی

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.