آموزش دوخت تیشرت کار را در این مقاله بصوردت مرحله له مرحله یاد خواهیم داد.

برای هر محیط باید موقعیت و وضعیت آن مکان را به طور جداگانه ملاحظه و نظارت نمایید و سپس لباس و وسایل مختص آن را به کار ببرید. تیشرت کار یکی از این نوع لباس‌ها است که در فصل های گرم تر استفاده می‌شود. پارچه نازک و خنک آن این امکان را به وجود می‌آورد تا فرد حین کار با آسودگی و راحتی بیشتری مشغول شود. تیشرت های کار بخاطر نوع و جنس پارچه از سایر تیشرت ها متمایز می‌شوند. آن ها قابلیت محافظت از فرد در برابر برخی شرایط و بعضی خطرات را دارند.

آموزش دوخت مرحله به مرحله تیشرت کار

ابتدا وسایل مورد نیاز برای دوخت تیشرت را آماده می‌کنیم.

۱- انتخاب و تهیه وسایل مورد نیاز

برای دوخت تیشرت چندین وسیله و متریال لازم است. اول باید آنها را تهیه و اماده کنید که عبارتند از:

  • پارچه و لایه
  • الگو
  • متر
  • قیچی
  • نخ و سوزن و سنجاق
  • چرخ خیاطی
  • اتو
  • دکمه
  • مداد یا صابون خیاطی 

۲- برش الگو

در کارگاه هایی که لباس‌ به صورت سری و مجموعه دوخته می‌شوند. الگو حائز اهمیت می‌باشد. چون لازم است که همه آن ها دارای سایز مشخصی باشند. و این الگو به هماهنگی اندازه همه لباس ها کمک می‌کند. برای اینکه اندازه و سایز لباس کاملا درست و دقیق رعایت شود شما نیز آن را از روی الگو برش دهید و سعی کنید اندازه ها مطابق آن رسم شود. برای این کار می‌توانید از جدول سایز بندی کمک بگیرید لباس‌ها دارای سایزبندی مدیوم، لارج، XL ، 2XL و…  هستند. که این تفاوت به خاطر قد و عرض پارچه برای هر نفر محاسبه می‌شود. هر چقدر سایز بالاتر می‌رود عدد طول و عرض الگو ها نیز افزایش می‌یابد.

اندازه

در ادامه آموزش دوخت تیشرت کار، مثلا برای تیشرت XL عرض شانه حدود ۴۰ تا ۴۵ سانتی متر و عرض کمر ۵۰ تا ۵۵ سانتی متر، عرض کمر چند سانتی متر از عرض شانه یا همان دور سینه پهن تر است و این به خاطر قسمت حلقه ای و نیم دایره آستین است. که پارچه از قسمت داخلی لباس برش میخورد. برای قد لباس که همان ارتفاع تیشرت است از گوشه یقه تا قسمت پایینی تیشرت را شامل می‌شود. حدود ۷۰ تا ۷۵ سانتی متر و طول یا قد آستین تقریبا ۱۸ تا ۲۰ سانتی متر را در نظر می‌گیرند. و درصورتی که از یقه سه دکمه استفاده شود پارچه آن بخش از مستطیلی به طول ۴۰ سانتی متر تشکیل می‌شود. این اندازه ها را یا روی کاغذ رسم کنید یا الگوی آماده ای که در اینترنت وجود دارد را پرینت بگیرید و بخش های اضافی آن را جدا کنید.

۳- نحوه برش پارچه در آموزش دوخت تیشرت کار

در تولیدی ها و کارگاه ها برش پارچه توسط دستگاه برشکاری انجام می‌شود و چون قادر است چندین پارچه را همزمان و یکجا برش دهد زمان کمتری را صرف می‌کند. اما شما در خانه نیز می‌توانید به راحتی آن را برش دهید و به دوخت تیشرت خود بپردازید. بعد از اینکه الگو آماده شد باید آن را با سنجاق روی پارچه فیکس کنید و با مداد یا صابون خیاطی با فاصله ای تقریبا یک سانتی از الگو خطوطی را بکشید. و پارچه را از قسمت هایی که مشخص کردید برش دهید. این فاصله یک سانتی برای این است که جایی برای دوخت باقی بماند تا لباس تنگ نباشد.

شما بعد از برش ۶ یا ۷ قطعه جدا از هم خواهید داشت. 

  • دو بدنه اصلی پشت و جلوی لباس
  • دو قطعه آستین چپی و راستی 
  • یقه ها( یک قطعه اگر یقه گرد باشد سه قطعه اگر سه دکمه باشد) 

۴- دوخت

وقتی پارچه را می‌دوزید برای اینکه کارتان راحت تر باشد و پارچه کج یا جابجا نشود اول کوک بزنید و بعد از آن با چرخ به محکم کاری بپردازید و نقاطی که لازم است را بدوزید در بدنه لباس باید دو سرشانه و کناره ها را بدوزید و بعد آستین و یقه را به آن وصل نمایید. اگر تیشرت دارای یقه گرد باشد باید از پارچه کشی استفاده کنید تا به آسانی از سر رد شود. ولی اگر از یقه سه دکمه استفاده کنید نیازی نیست که پارچه حالت کشسانی داشته باشد البته می‌توانید دور حلقه آستین از پارچه کشی استفاده کنید.

برای تیشرتی که یقه آن گرد است اول پارچه را از وسط تا نمایید و به شکل نیم دایره طبق الگو ببرید و پارچه مستطیلی کشی را دور تا دور یقه بدوزید و برای تیشرت سه دکمه وسط پارچه را علامت بزنید و با قیچی خطی را به اندازه تقریبی ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر ایجاد کنید. بعد لایه را به اندازه دو قطعه مستطیلی یقه برش دهید و با اتو به آن ها بچسبانید. تا حالت سفت تری بگیرد و قشنگ تر روی تن بنشیند و در آخر جا دکمه ای را ایجاد و دکمه ها را به آن وصل کنید. 

پارچه مناسب تی شرت کار

برای تیشرت هایی که از آن ها در محیط کاری مصرف می‌کنند به خاطر شرایط و وضعیت متفاوتی که در آنجا برقرار است پارچه مخصوصی را در نظر می‌گیرند. نخی که در این پارچه به کار می‌رود متفاوت از سایر نخ ها است. که این نیز درصدهای متنوعی دارد. پارچه های جودون پنبه مناسب تیشرت کار می‌باشند. این پارچه ها ضخامت کمی دارند و برای آب و هوای گرم مناسب هستند و از تعریق بیش از حد و گرما زدگی جلوگیری می‌کند. و راحتی و خنکی آن نیز مورد توجه است و تیشرت هایی که آستین بلندی دارند هم از این ضخامت کم بهره مند هستند. و فقط برای محافظت از دست ها به این حالت تولید می‌شوند. همچنین این پارچه ها در زمان شست و شو نیز بافت خود را حفظ می‌کنند. شل یا باز نمی‌شوند و رنگ آن ها نیز ثابت است و با شست و شوی مداوم و مستمر هم رنگشان تغییری نمی‌کند. 

همچنین می‌توانید خرید جدیدترین مدل تیشرت کار جودون را از ثقال انجام دهید.

نکاتی برای آموزش دوخت تیشرت کار

نکاتی که توجه به آن ها در دوخت تیشرت یا به کلی لباس هایی نظیر آن اهمیت خاصی دارد و راه حلی به درد بخور برای جلوگیری از ایجاد مشکلات جزئی اما گاها مهم خواهد بود. مثلا در قسمت یقه اگر از رنگ هایی مثل سیاه سرمه ای و قهوه ای استفاده کنید لکه حاصل از عرق را نشان نمی‌دهد. و خیلی دیرتر از سایر رنگ ها کثیف و سیاه می‌شود. یا دوخت چندین باره و زیگزاک همچنین فیکس ابتدا و انتهای دوخت ها و درزگیری مناسب کیفیت یک لباس را تضمین می‌کند. و در نتیجه هنگام استفاده دوخت ها از هم باز نمی‌شوند.

نوشتهٔ پیشین
معایب حفر چاه چیست؟
نوشتهٔ بعدی
آموزش ساخت دیوار آجری

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.