آموزش لوله گذاری دستی در مناطقی که دسترسی به ماشین آلات وجود ندارد

آموزش لوله گذاری دستی در مناطقی که دسترسی به ماشین آلات وجود ندارد را بررسی می‌کنیم و مرحله به مرحله آموزش می‌دهیم

آب ماده ای مهم و حیاتی که برای هر کسی لازم و ضروری است و بدون آن انسان دوام زیادی نمی‌آورد. امروزه در بیشتر افراد به راحتی به آب هایی سالم و پاکیزه دسترسی دارند و دغدغه ای راجع به کمبود آب، آب کثیف و به دنبال آن بیماری های ناشی از آلودگی آب را ندارند. با این وجود در همه چیز استثنایی پیدا می‌شود و کسانی هستند که همچنان از وجود و دستیابی به این ماده ارزشمند بی بهره اند. یا به سختی آن را به دست می‌آورند. چون آب سالم و مناسب در همه جا یافت نمی‌شود و باید لوله کشی انجام شود.

انواع لوله گذاری

  • لوله گذاری دستی
  • لوله گذاری پیشرفته ( ماشین آلات)

در ادامه آموزش لوله گذاری دستی ابتدا نگاهی به تاریخچه آن می‌اندازیم.

تاریخچه

لوله گذاری به شیوه دستی زمانی که هنوز ماشین آلات پیشرفته و چندانی وجود نداشت استفاده می‌شد. و با وجود سختی ها و مشکلات و کمبود امکانات چاره دیگری وجود نداشت. اما بعداً دستگاه‌های مکانیکی جایگزین آن‌ها شدند. و سرعت کارها را بالاتر بردند. با این دستگاها بسیاری از مشکلات حل شد. و خیلی راحت تر و در کمترین زمان لوله گذاری صورت می‌گرفت.

اما هنوز هم در بعضی از مناطق محروم و بی نصیب از امکانات، همچنان بیشتر کارها با روش‌های سنتی و قدیمی و با ابزارهای ساده انجام می‌گیرد. مثلاً در ایران نیز در بسیاری از شهرها و مناطق کشور همچنان شاهد کمبود امکانات و عدم دسترسی به ماشین آلات هستیم. و معمولا در اکثر روستاها زمین‌ها و مناطق جاده‌ها و راه های مناسبی برای دسترسی و راه یابی ماشین آلات به آن نواحی وجود ندارد. به همین منظور لوله گذاری فقط به صورت دستی انجام پذیر است. که این کار به سختی و با زحمت فراوان و با صرف زمان و انرژی زیادی صورت می‌گیرد.

ابزار مورد نیاز برای لوله گذاری دستی

  • لوله های آب پلاستیکی
  • بست و کلاهک
  • روغن اتصال لوله
  • بیل و کلنگ
  • متر

آموزش لوله گذاری به صورت دستی

  • اگر از قبل در آن منطقه لوله گذاری وجود دارد باید لوله‌های جدید را جایگزین آن ها کنید. لوله گذاری نادرست یا دارای وضعیت هایی مثل نشتی و انسداد مشکلات زیادی را در پی دارد. به همین خاطر باید لوله‌های جدید جای آنها را بگیرد.
  • قبل لوله گذاری باید اعمالی را برای عدم بروز مشکلات و اتفاقات جدی اجرا نمایید. اول از کارکرد درست لوله‌ها آسوده خاطر شوید و همه جای آن ها را بررسی و چک نمایید تا اگر ایرادی وجود دارد بتوانید راه حلی بیابید و به رفع آن بپردازید. برای این کار ابتدا آب را با فشار زیاد از داخل لوله‌ها رد کنید. تا هم در صورت وجود سوراخ از آن مطلع شوید و هم اگر آلودگی‌ یا هر چیزی داخل لوله وجود دارد پاک و از آن خارج شود. حتما باید راه تمام آن‌ها باز باشد و به هیچ عنوان مسدود نباشد. چون بعد از محکم کاری امکان ترمیم آن وجود ندارد و باید از اول همه مراحل تکرار شود.
  • برای لوله گذاری بهترین مکان آن ناحیه را در نظر بگیرید که بعدا با مسائل متعددی روبرو نشوید یعنی جایی که زمین، خاک، شرایط و وضعیت آن برای نصب لوله مساعد باشد و هیچ مانعی برای این کار در مسیر مشاهده نشود. آن بخش را به درستی با متر اندازه گیری کنید و با کمک نخ به شکل دو خط موازی از ابتدای منبع آب تا محل دقیق نصب شیر خط کشی نمایید. باید فاصله خطوط کمی بیشتر از قطر لوله ها باشد تا بدون هرگونه فشار یا سختی داخل گودال قرار گیرد و جای آن تنظیم شود.

  • •بعد از مشخص نمودن محل لوله گذاری خاک آن منطقه را با کلنگ ( خرید کلنگ دست ساز ) حفر و خاک‌های اضافه را توسط بیل جابجا کنید. این خاک ها را در گوشه ای بریزید. چون بعداً باید دوباره آنها به گودال برگردانید و این کار را تا حدی که به عمق مورد نظر برسید به طوری که لوله کاملا در آن جا شود ادامه دهید. لوله‌ها به صورت قطعات جدا از هم و با طول‌های متفاوتی هستند و در زمان جایگذاری با استفاده از بست و کلاهک به همدیگر متصل می‌شوند.
  • خاک گودال را به کمک بیل ( خرید دسته بیل روسی )مرتب، هموار و یکدست کنید. تا لوله ها کاملا تخت و بدون کجی در زمین جایگذاری شوند سپس اضافات لوله ها را به اندازه ابتدا تا انتهای مسیر لوله کشی برش دهید و آن ها را با کلاهک و بست‌ به کمک روغن که موجب سهولت در اتصال می‌شود به هم وصل نمایید. یک سمت لوله به منبع اصلی آب وصل می‌شود و انتهای آن نیز به شیر آب وصل خواهد شد. اندازه دهانه بست بزرگ تر از لوله‌هاست. به همین علت به راحتی داخل آن فرو می‌رود در ادامه کار اطراف لوله‌ها را با خاک پر کنید. و بعد از انجام محکم کاری لوله را کاملا درون خاک مخفی نمایید بدون وجود فضای خالی همه جای اطراف لوله ها را پر کنید به طوری که لوله ها با عبور آب حرکت نکنند.
معایب لوله گذاری به صورت دستی
  • بسیار زمانبر
  • کار پر زحمت
  • صرف انرژی زیاد
  • کمبود امکانات
نوشتهٔ پیشین
بهترین شرکت های ارائه دهنده اینترنت کدام اند
نوشتهٔ بعدی
روش تخریب ساختمان به روش مکانیکی، دستی و مواد منفجره

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.