اصول ایمنی در صنایع فولاد

اصول ایمنی در صنایع فولاد

از بدو ورود به کارخانه فولاد سازی میزان حساسیت به رعایت نکات ایمنی کاملاً محسوس است. تا جایی که حتی برای ورود افرادی که از محیط کارخانه بازدید می کنند نیز حداقل ایمنی، مانند استفاده از کلاه ایمنی ضرورت دارد.

صنایع فولاد پر هستندند از خطر هایی که ممکن است به قسمتهای مختلف بدن آسیب برساند. لذا تمامی کارکنان این کارخانه ها بر اساس بخش فعالیت و رده شغلی لباس های فرم مخصوص به خود را به تن می کنند. کلاه های ایمنی رنگی برای مهندسان، کارمندان، کارگران که هر کدام به رنگ ویژه است و حتی از دور نمایان حضور ایشان در آن بخش می باشد.

 

رنگ لباس های ایمنی علاوه بر آن که بازتاب یکپارچه‌ای دارد در آن شلوغی ماشین آلات و دستگاه های عظیم و تولیدات و متریال ها نظم خاصی به محیط می بخشد.

 

وجود مسئول تامین منابع در این کارخانه ها و سازمان ها و همین طور شخص ناظر بر مسائل ایمنی به نام مسئول HSE نقش بسزایی در هماهنگی، نظارت و کنترل کیفی حفاظت و ایمنی فردی دارند.

از این رو حضور این نیروها، در چنین محیط های سازمانی، صنعتی، از سوی سازمان های کنترل کننده حفاظت و ایمنی فردی در کشور به شدت مورد توجه می باشد.

 

وظیفه ی این افراد کنترل مشاغل، خطرات ناشی از آن، لوازم حفاظتی مورد نیاز آن شغل، برآورد سایز کارکنان مرتبط با شغل، تامین لوازم و تجهیزات ایمنی، آموزش کاربرد وسایل و استفاده ضروری و نگهداری از آن است. در ادامه ی مقاله بیشتر با اصول ایمنی در صنایع فولاد آشنا می شویم.

 

این مورد آخر یکی از مهمترین عواملی است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد. همانطور که تامین لوازم ایمنی اولویت دارد نحوه درست استفاده و نگهداری از آن نیز باید در اولویت های تامین منابع قرار گیرد. آموزش نحوه استفاده درست از امکانات حفاظتی و سعی در نگهداری و نظافت این لوازم جزو وظایف تیم HSE است.

 

(Health, Safety, Environment) و اصول ایمنی در صنایع فولاد

این سه اصل مهم و رعایت آن از بروز عوامل خطرناک جلوگیری خواهد کرد که صاحبان مشاغل و کارکنان، هر دو در این مورد ذینفع خواهند بود.

 

با نگاهی به کارگاه های مجزا در صنعت فولاد؛ قسمتهای مختلف کار در فرآوری های فولاد عبارتند از:

 

عملیات تخلیه، انباشت، برشکاری، پرس، حمل و نقل و بارگیری، تفکیک متریال ها، تمیزکاری آن ها، عملیات نورد و کوره های ذوب، کاربرد روغن و چربی، حمل بار های آهنی از دپو به بیرون، دیگهای بخار، رادیاتورها، مخازن و ….

 

نظر اجمالی به سرفصل کارهای متفاوت در بخشهای فولادسازی نشان می‌دهد تا چه اندازه نیروی تامین باید دقیق و زبده باشد. مثلا در عملیات نورد، درجه حرارت به بالای ۱۵۰۰ درجه فارنهایت می رسد.

و فلز گداخته از میان دو غلطک بزرگ برای رساندن به ضخامت دلخواه رد می‌شود؛ طبعاً لوازم ایمنی خاصی مدنظر کارکنان این بخش باید باشد. و اصول ایمنی در صنایع فولاد که بسیار حائز اهمیت می باشد با در آن رعایت شود.

 

آنچه در پوشش این عزیزان به چشم می‌خورد، کفش های ایمنی استاندارد، لباس کار مناسب، کلاه ایمنی، عینک ایمنی و مهم تر از سایر وسایل: دستکش ایمنی است. دست های کارگران با این دستگاه های پرخطر، همواره در حال کار می باشد.

 

همان طور که مشخص است، استفاده از دستکش های مناسب کار برای ایشان حائز اهمیت است. استفاده از دستکش های چرم در محیط هایی که کارکنان با گرمای بسیار بالا ارتباط دارند کاربرد دارد.

اما در سایر محیط ها، بر حسب بررسی های به عمل آمده، از سری دستکش های استاد کار, با انواع مختلف می‌توانیم بهره ببریم.

 

از جمله محصولات برند استادکار که می‌توان نام برد: دستکش های نیتریل، لاستیکی، ضد برش، صنعتی سه لایه، کف مواد، نخی و لاتکس است. هر کدام از این دستکش ها با توجه به ویژگی های تولید و نوع متریال آن در قسمت‌های مختلفی از کار فولاد سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجایی که این محصولات خود بر طبق استانداردهای CE اروپا تولید و عرضه می شود. لذا موارد بهداشت، سلامت و ایمنی در آن رعایت شده است.

 

برای واحد هایی که با مواد نفتی و روغنی سر و کار دارند؛ دستکش استادکار نیتریل باید تهیه شود.

واحدهای صنعتی که کارشان حمل و نقل اشیا برنده و تیز یا برش کاری می باشد؛ باید از دستکش های ضد برش استفاده کنند. دستکش های نخی معمولی و لاتکس نیز برای کارهای معمولی کارگاهی مورد توجه کارکنان است.

 

آخر اینکه هر چه حوزه فعالیت حساس و سخت‌تر می‌شود توجه به لوازم حفاظتی ایمنی ارزش بیشتری به خود اختصاص می‌دهد.

چون جان انسان ها مورد توجه است و باید هوشمندانه از حوادث پیشگیری کرد. این پیشگیری و حساسیت ها نه تنها دغدغه ای ایجاد نمی‌کند، بلکه آرامش را هم برای کارفرمایان و هم کارکنانشان به ارمغان می آورد.

 

آرامش در حین کار بزرگ ترین عاملی است که سبب بازدهی فرایند و نتیجه گیری می شود.

در این میان کسی برنده میدان است که سر خود را کلاه نگذارد و به دستورالعمل های اداره بهداشت و ایمنی توجه کامل نماید. تا علاوه بر دریافت رتبه‌بندی بالا، سلامت جسمانی پرسنل را که مهم ترین بخش تولید است، نیز تامین کند.

 

 

نوشتهٔ پیشین
بازسازی سرویس بهداشتی بدون تخریب
نوشتهٔ بعدی
انواع لباس کار و نکات مهم انتخاب آن

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.