انواع کفش ایمنی و ضرورت استفاده از آن

انواع کفش ایمنی و ضرورت استفاده از آن

انواع کفش ایمنی و ضرورت استفاده از آن در محیط های کاری و کارخانجات
انواع کفش ایمنی و ضرورت استفاده از آن در محیط های کاری

مقدمه

کفش ایمنی در واقع کفشی است که نسبت به شرایط شغلی و محیط کار تعیین می گردد کفش‌های کار در چند نوع تولید می شوند که ممکن است مصرف کننده را به تردید بیاندازد که بهترین کفش کار از کدام نوع است؟ ازچه کفشی استفاده نماید؟ در اینجا به کارشناسانی که در این مورد نظر می‌دهند رجوع می‌کنیم که در محیط‌های کارگاهی مسئول HSE نیز می‌تواند با ارائه نظر خود، کفش ایمنی مناسب را انتخاب نماید.

پا قلب دوم انسان:

در پای انسان عضلات و اعصابی وجود دارد که ارتباط تاثیر گذاری در کل بدن و بخصوص در پمپاژ خون از قسمت پایین بدن به قلب می‌شود که این عملکرد را عضلات پا بر عهده دارند و از لحاظ اعصاب هم نقش مهم در انتقال خون و حس آرامش به کل بدن را دارا هستند. پا از لحاظ شکل دهی به بدن و ستون فقرات و دید بهتر چشم نیز تاثیر بیشتری دارد.

بنابراین با توجه به اهمیت و نقش عملکردی پا در بدن، برای مراقبت از کل بدن و سرزنده نگه داشتن آن، استفاده از کفش ایمنی مناسب ضرورت دارد.

استاندارد بودن کفش ایمنی:

استاندارد های کفش ایمنی
استاندارد های کفش ایمنی

در محیط‌های کاری اتفاقات و حوادث ناگواری برای افراد موقع کار کردن می‌تواند رخ دهد که به خاطر همین موضوع، در همچین محیط هایی، سیستم های HSE موقعیت های خطرناک نسبت به محیط کار را مشخص می‌کند.

و اقدامات لازمه برای تامین پوشش امن و ایمن را به نفرات اعلام می‌کند و برای تهیه اقلام ایمنی هر فرد با استانداردهای مخصوص خود، اقدام می کنند.

در این میان کفش ایمنی یکی از الزامات بوده و برای محافظت از انگشتان پا از کفش ایمنی سرپنجه دار و برای لیز نخوردن از زیره کفش دو دانسیته ضد مواد نفتی استفاده می‌شود که مشخصات زیره کفش باید از پلی اورتان یا همان (SLIP) باشد. کفش ایمنی سرپنجه دار مانع آسیب دیدن انگشتان پا می‌شود. در واقع با وجود سرپنجه از احتمالات وارد شدن ضربه به پا و برخورد با عوامل آسیب رسان محافظت می‌کند.

انواع کفش ایمنی و ضرورت استفاده از آن :

کفش ایمنی با داشتن نوع های مختلف باعث شده برای هر محیط کار استانداردهایی تعریف شود تا برای ایمن کردن کاربر و آسیب نرسیدن به پا کفش ایمنی مخصوص خود را داشته باشد. مثلا در محیط‌های شیمیایی، از کفش‌های پلاستیکی استفاده می‌شود که مانع آسیب دیدن پا در مقابل مواد شیمیایی می‌گردد. ما به شما مطالعه‌ی کامل مقاله‌ی انواع کفش ایمنی و ضرورت استفاده از آن را قبل از هر خریدی پیشنهاد میکنیم.

کفش ایمنی پلاستیک در شغل‌هایی که جریان برق می‌تواند عامل خطرساز باشد استفاده می‌شود.

با این تفاوت که نسبت به کفش مقاوم در برابر مواد شیمیایی، کمی سخت تر و با بافت تراکم بالاتر تولید می‌شود تا بتواند شما را در برابر جریان برق محافظت نماید.

کفش‌های دیگر نیز که پای کاربر را ایمن می‌کند کفش چرم گاوی با زیره میانی به نام کف فلزی وجود دارد این نوع کفش طوری طراحی شده است. که مانع نفوذ میخ و اجسام تیز از کف پا می‌شود و در مقابل این نوع مسائل خطر آفرین شما را ایمن می کند.

مشخصات انواع کفش ایمنی:

مشخصات کفش ایمنی
مشخصات کفش ایمنی

کفش ایمنی CP )کامپوزیت): این کفش در برابر جریان برق عایق بوده و کارایی بهتری دارد. اصلی ترین وجه تمایز کفش های عایق برق استفاده از سرپنجه کامپوزیت به جای سرپنجه فولادی است.

کفش ایمنی نسوز: زیره و رویه آن در مقابل حرارت عملکرد بالایی دارد. نکته‌ای که وجود دارد این است که موقع استفاده از کفش ایمنی نسوز، باید مقدار حرارت وارده به کفش مشخص شود تا زیره آن بر اساس دمای محیط کاری، تولید گردد.

چرا که نوع فرآیند زیره از درجه حرارت 100 الی 800 درجه تولید می‌شود. این موضوع را در نظر داشته باشیم که هرچقدر درجه حرارت بالا برود وزن زیره کفش هم افزایش پیدا می کند. این نوع زیره با نام اختصاری Rubber تولید می‌شود.این کفش نیز یکی از انواع کفش ایمنی است و استفاده از ضروری ست.

  •  RR: در مقابل سوراخ شدن مقاومت لازم را داشته و در داخل زیره از صفحه فلزی استفاده می‌شود.
  • CRX: در برابر لغزش کارایی بالایی دارد و بیشتر در محیط های روغنی و نفتی استفاده می‌شود.
  •  ERGO: در پا حس راحتی بیشتر داشته و داخل کفش آنتی باکتریال دارد.
  • TPU: این نوع کفش، ایمنی بالایی در برابر خورندگی و حرارت دارد و مناسب محیط‌هایی است که حالت اسیدی بالایی دارند. این نوع کفش در محیط‌هایی که کاملا اسیدی است دوام بالایی دارد.

در کوره‌های ذوب با سیستم القایی کفش‌هایی که جنس زیره آن ها فشرده تر بوده و از زیره های Tpu  استفاده شود. کارایی بهتری از خود نشان می دهد واین نوع کفش در دمای بالای 300 درجه ایمنی خود را نشان می دهد. که می توان با ترکیب بیشتر مواد اولیه در زیره کفش درجه مقاومت بالایی را نیز بدست آورد.

مشخصات مهم انواع کفش ایمنی که در موقع خرید باید توجه بیشتری داشته باشیم:

کفش ایمن عایق برق برای ولتاژ 380 ولت بایستی ایمن باشد.

کفش ایمنی باید گواهی ایزو و تاییدیه تست مقاومت داشته باشد.

مشخصات کارخانه تولید و مشخصات نوع کفش و تاریخ ساخت آن مشخص گردد.

 

نوشتهٔ پیشین
انواع دسته بیل و نحوه ی ساخت آن
نوشتهٔ بعدی
ایمنی در محیط کار HSE

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.