جدیدترین روش ساخت و ساز را در ادامه بررسی می کنیم.

روش‌های ساخت و ساز به دلایل مختلف دائما دچار تحول و دگرگونی می‌شود. برای همین امروزه بیشتر از قبل شاهد پیشرفت و توسعه چشمگیری در این صنعت هستیم.

روز به روز این صنعت گسترش می‌یابد. ابزار و وسایل ابتدایی، جای خودشان را به، بروزترین وسایل می‌دهند. و تکنولوژی های جدید جایگزین سبک های قدیمی می‌شوند.

در عصر حاضر روش‌های قدیمی‌تر نقص زیادی دارند که این مورد باعث می‌شود شیوه‌های جدید ابداع شود تا سرعت عمل در کار بالاتر برود. ایمنی حداکثری آنها هم تضمین شود، مصالح و مواد جدیدی به کار برود و همچنین آسیب‌های آن به محیط زیست در کمترین میزان خود باشد.

برای حل بسیاری از مسائل و مشکلات در ساخت و ساز تکنیک‌های جدیدی مورد نیاز است. حتی گاهی باید تغییر و تحولات اساسی صورت گیرد تا این مشکلات به بهترین نحو ممکن حل شود.

 

مزایای جدیدترین روش ساخت و ساز 

روش‌ های ابداعی و جایگزین از جوانب مختلفی مزایای بیشتری دارند و به راحتی به آسایش افراد کمک بزرگی می‌کنند.

نوآوری‌ها و ابداع شیوه‌های نوین باعث ایجاد رقابت بین افراد می‌شود. و این دلیلی واضح و کافی برای تلاش بیشتر آنها برای ارائه هرچه بهتر ایده‌های جدید می‌گردد.

  • اصلی‌ترین دلایل به کارگیری جدیدترین روش ساخت و ساز، کاهش هزینه‌ها و سرعت در روند ساخت و ساز است. از این رو افراد در این کار برنامه‌ریزی‌ها و اهداف خود را به گونه‌ای پیش می‌برند که این دو مورد مهم حتماً رعایت گردد.
  • کیفیت این نوع ساخت و سازها بسیار بالاتر است. چون روش‌های نوین و تازه ای را به کار می‌برند که سازگاری بیشتری را با عصر حاضر دارند. مهندسین و متخصصان راحت تر و با امکانات بهتری روی آن کار می‌کنند، تجهیزات و مواد با توجه به شرایط حاکم بر محیط انتخاب می‌شوند. همه این عوامل در جای خود سبب کیفیت بالای این بنا ها خواهد بود.
  • کمک به تنظیم و بهبود استانداردها دلیلی برای به کارگیری متدهای جدید ساختمان سازی است. مهندسی ‌های پیچیده، امکان سفارشی سازی، به کارگیری تکنیک‌ های دقیق و درست، استفاده از مناسب‌ترین تجهیزات، توجه به هزینه‌ها، تلاش برای صرف زمان کم از ویژگی‌های اصلی روش‌های جدید ساخت و ساز به حساب می‌آیند.

 

جدیدترین روش ساخت و ساز با کمک هوش مصنوعی 

طراحی یک بنا و سازه، سپس بررسی و کنترل همه بخش های آن، از جوانب مختلف و یافت اشکالات تلاش و برای رفع و حل آن با بهترین تکنیک‌ها، مقاوم سازی زیربنا و چهارچوب اصلی، آموزش نوع قرارگیری مصالح و تجهیزات ساختمان در بهترین مکان و وضعیت به کمک هوش مصنوعی و به حالت سه بعدی از روش های جدید ساختمان سازی در عصر حاضر است.

مدل‌های دیجیتالی فضایی کلی را از هر نقطه به افراد نمایش می‌دهند. از این رو ایرادات خیلی واضح‌تر قابل بررسی و حل هستند.

مزایا

  • از مزایای این روش، ایجاد هر گونه شکل و مدل بنا همچنین امکان تغییر آن به مدل‌های مختلف است. که در حالت فیزیکی و عملی امکان‌پذیر نیست. چون احتمال دارد تغییرات جزئی و کوچک هم منجر به تخریب و ساخت دوباره ‌گردد. که در آن صورت انرژی، زمان، مصالح و … بیهوده هدر می‌شود. یعنی در این سبک از ساخت و ساز بدون اینکه نقشه ها به صورت عملی اجرا شود به صورت دیجیتالی مورد آزمایش قرار می‌گیرد.
  • طراحی به شیوه دیجیتالی به جای طراحی فیزیکی هم برای کارگران و هم کارفرمایان راحتی بیشتری را به عمل می‌آورد. در روش قدیمی و فیزیکی یک بنا، فقط از یک بعد قابل دید و بررسی است، در حالی که با استفاده از نقشه کشی کامپیوتری و دیجیتال از بعدهای مختلفی بررسی می‌گردد و تا زمانی که مورد تایید قرار نگیرد به مرحله اجرا نمی‌رسد.
  • ارتفاع، طول، عرض، ضخامت، منحنی ها و خطوط کاملاً دقیق و در اصطلاح میلی متری محاسبه می‌شود. و با تنظیمات بر اساس این عوامل قطعات تولیدی بدون ذره ای تفاوت ایجاد می‌گردند به گونه‌ای که در زمان مونتاژ در جای خود کاملاً چفت و فیکس می‌شوند.

پیش ساخت سازه ها

ساخت و طراحی قطعات مختلف یک بنا در مکان دیگر و انتقال آن به محل ساخت و ساز روش‌ دیگری از جدیدترین روش ساخت و ساز است که جایگزین سبک‌های قدیمی‌تر شده است. یعنی برای سهولت کار و صرفه جویی در زمان، بخش هایی از سازه را که ساختار پیچیده تری دارد به صورت جداگانه، در محلی غیر از مکان ساخت و ساز، مثلا در کارخانه تولید می‌کنند.

چگونگی انجام این روش

بعد از تولید این قطعات به محل ساخت انتقال می‌یابند و چون حجم بزرگ و وزن زیادی دارند توسط ماشین آلات در جای مناسب خود مونتاژ می‌گردند. در اخرین مرحله عملیاتی برای مقاوم سازی پایه‌ها و چارچوب انجام می‌گیرد.

برای مثال قبلاً برای ساخت هر قسمت از بنا فقط امکان ساخت در همان جا فراهم بود و افراد در شرایط سخت هم باید در آن مکان مشخص به ساخت و ساز می‌پرداختند. ولی در روش‌های جدید قطعات و بخش‌های مختلف می‌تواند از قبل تولید گردد بدون اینکه تحت تاثیر عوامل محیطی یا شرایط آب و هوایی قرار بگیرد.

این روش سازگار با هر نوع آب و هوایی هست و در هر زمان از سال امکان ساخت آن وجود دارد.

 

تاثیر جدیدترین روش ساخت و ساز در محیط زیست

با روش‌های جدید ساخت و ساز انرژی و منابع کمتری هم مصرف می‌شود و به همان میزان آلودگی های آن بسیار کمتر از روش‌های قدیمی است. لذا از این نظر که باعث حفظ محیط زیست می‌گردد و خطرات و آسیب‌هایی که می‌تواند وارد نماید کنترل شده و خیلی محدودتر است، به کارگیری سبک جدید توصیه می‌شود. 

برای مثال از دیواربندی‌های عایق استفاده می‌کنند که در این صورت گرما یا سرما در یک فضا مدت زیادی باقی می‌ماند. چون هیچ راهی برای خروج از آن وجود ندارد. به همین دلیل سبب حفظ انرژی می‌شود و نیازی به مصرف بیهوده وسیله های خنک کننده‌ و گرما بخش‌ نیست.

 

تفاوت اساسی روش های جدید درباره ایمنی

مسئله بسیار مهمی که در این صنایع به شدت رایج است محافظت از جان افراد و توجه به رعایت نکات ضروری در این باره است. که بروز برخی اتفاقات در گذشته منجر به این عامل شد. چه بسا که در روش های جدید بیشتر از قبل هم به این موضوع اهمیت می‌دهند و در فعالیت های خود بهترین و مناسب ترین تجهیزات مثل لباس کار بوفالو یا لباس کار سیلور، کفش ایمنیدستکش بنایی استاد کار یا دستکش ضد برش و سایر اقلام را به کار می‌برند.

خطر وقوع اتفاقات غیر منتظره در این نوع روش‌ها کمتر است. چون با ابداع روش‌های مناسب در این راه تلاش می‌کنند ایمنی افراد از همه لحاظ تامین شود و برای تحقق این موضوع همه موارد را بررسی و تحلیل می‌کنند و بعد بهترین شیوه‌ها را از میان هزاران روش برمی‌گزینند.

برای مثال با آگاه سازی افراد درباره شیوه به کارگیری انواع و اقسام ابزار چه دستی و قدیمی مثل دسته بیل، کلنگ و چه ابزار پیشرفته و پیچیده درست ترین راه را به آنها آموزش می‌دهند. از این روی یکی از دلایل مهم ترجیح افراد به جدیدترین روش ساخت و ساز این موضوع است.

نوشتهٔ پیشین
تولیدی لباس کار
نوشتهٔ بعدی
نحوه پیدایش جوشکاری

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.