خرید لباس کار مناسب برای کارگاه یکی از دغدغه های کارفرماهاست. انتخاب لباس مناسب برای کارگاه، نیاز به مهارت و رعایت ایمنی مربوط به آن شغل می‌باشد. همراه ما باشید تا در ادامه نکات مهمی را در مورد خرید این لباس بیان کنیم.

خرید لباس کار مناسب برای کارگاه و نکات مهم آن

چه لباس کاری مناسب کارگاه است؟

چه لباس کاری مناسب کارگاه است؟ سوالی که شاید ذهن شما را هم درگیر کند و به دنبال جوابی برای آن باشید. کارگاه ها محیط هایی فعال برای بهره وری، رشد، تولید، خلاقیت و توسعه هستند اما این محیط هم می تواند جان افراد را تهدید نماید. پس ایمن سازی آن همیشه جزو اولویت ها قرار دارد از اقدامات مهم برای ایمن سازی به کارگیری لباس کار مناسب با محیط است .در این مقاله ویژگی هایی که یک لباس کار مورد استفاده در کارگاه دارد را بررسی می‌کنیم.

  • طراحی کاربردی و آرگونومیک دارد.
  • با دوام و مقاوم است.
  • راحت و متناسب با سایز هر فرد است.

 

طراحی کاربردی 

در خرید لباس کار برای کارگاه باید به طراحی کاربردی آن توجه نمود تا مناسب آن شغل باشد. در بیشتر شغل های کارگاهی معمولا افراد از ابزارهای دستی که باید دائما در دسترسشان باشد، استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که در این مشاغل اغلب لباس کارها دارای جیب های بزرگ و کاربردی است. برای مثال لباس کار بوفالو یا لباس کار سیلور با طراحی خاص و کاربردی مناسب استفاده در محیط های کارگاهی هستند.

پس افراد به راحتی ابزار خود را در آن قرار می‌دهند و در مواقع لزوم آن را به کار می‌برند. در این صورت نیازی نیست که دائما برای هر وسیله مسیری را طی کنند یا اگر روی زمین قرار دارد خم شوند و آن را بردارند. فقط کافی است این وسیله های پرکاربرد را داخل جیب خود بگذارند و هر وقت لازم شد بدون زحمت از جیب آن را بردارند و استفاده کنند.

 این مورد شاید کم اهمیت جلوه کند اما تاثیر آن در ساعات طولانی مشخص می‌شود. چون در این حالت فرد انرژی خود را صرف حرکات اضافی و رفت و آمد برای دسترسی به ابزار تلف می‌کند. همچنین اگر بخواهد هر بار خم و راست شود خستگی زودتر از موعد به سراغ او می آید.

 

دوام و مقاومت بالا

لباس های مناسب، راحت و کاربردی باعث می‌شوند تا افراد بدون مشکل در محیط کار خود مشغول گردند. مقاومت در برابر عوامل مختلف ، دوام و ماندگاری بالا نیز مواردی هستند که باید لباس کارها آن را دارا باشد. تا به لباسی ایده آل تبدیل شود.

در این نوع مشاغل احتمال سایش، برش یا کثیفی بر اثر مواد روغنی و شیمیایی وجود دارد. به همین دلیل لباس های کارگاهی از دوامی برخوردار هستند که خیلی دیرتر سایش بر آن ها تاثیر می گذارد. و چون بر اثر کثیفی دائما باید آن ها را شست مقاوم تر هستند و فرسودگی در آن ها کم است. همچنین به خاطر بافت متراکمی که دارند این مواد به داخل نفوذ نمی‌کند از این رو لباس های زیری هم کثیف نمی‌شوند.

 

راحت و متناسب با سایز افراد

انعطاف پذیری لباس باعث راحتی آن در زمان انجام فعالیت ها می‌شود یعنی افراد قادر هستند اندام خود را به راحتی حرکت دهند. دلیل عمده آن این است که افراد در این شغل ها در تمام طول روز از لباس کار استفاده می کنند. پس باید این نکته را در نظر گرفت و با توجه به آن لباسی را انتخاب کرد که مقاوم و در عین حال راحت باشد. 

لباس های راحت باعث می‌شود تا حواس، تمرکز و توجه مختل نشود و همه عوامل مزاحم حذف گردد. در حالی که لباس های نامناسب این عوامل را تشدید می‌کنند. اصلا سراغ لباس تنگ و گشاد نروید لباس هایی ایده ال هستند که کاملا اندازه باشد و در آن احساس راحتی به شما دست بدهد.

 

برخی خطرات موجود در کارگاه ها

دستگاه ها و ماشین آلات پیشرفته علیرغم کاربردها و مزایای فراوان می‌توانند برای انسان خطر آفرین باشند. این عامل زمانی اتفاق می‌افتد که ایمنی و استانداردها به درستی رعایت نمی‌شود. بی دقتی و سهل انگاری یا به کارگیری تجهیزات نادرست این حوادث را به وجود می آورد. این ماشین آلات قدرت بسیار زیادی دارند چون اکثرا به صورت اتوماتیک کار می‌کنند کنترل آنها با محدودیت هایی روبرو است. 

در این کارگاه ها اگر لباس کار نامناسب باشد مشکلات فراوانی را به وجود خواهد آورد که ممکن است جان افراد را تهدید کند. برای مثال آستین های خیلی بلند لباس یا حتی وسایل آویزان از گردن و دست بسیار خطرناک هستند. اگر به دستگاه گیر کنند فرد را با قدرت سمت خود می‌کشد و احتمال دارد اعضای بدن او در دستگاه له شود.

در برخی کارگاه ها نیز افراد به منابعی نزدیک هستند که گرمای زیادی آن محیط را در برمی‌گیرد. پس لازم است افراد لباس های نازک در عین حال عایق استفاده کنند. سوختگی در اثر گرما، ابزار و وسایل داغ آسیبی است که در این محیط رخ می‌دهد. 

 

اهمیت به کارگیری لباس کار مناسب

لباس کارها از این لحاظ که از افراد محافظت می‌کنند و تصویری یکپارچه و حرفه ای را به مجموعه ها می‌بخشند، اهمیت دارند. همچنین این لباس ها متناسب با شرایط آب و هوایی حاکم بر یک محیط افراد را از سر ما دور نگه می‌دارند یا احساس خنکی را به آنها می‌بخشند. مثلا تیشرت کارگاهی مناسب استفاده محیط گرم است. از این رو انتخاب لباسی که بتواند این نیاز افراد را برآورده سازد مهم و در بهره وری افراد موثر است. هر کدام از لباس کار ها سطوح متفاوتی از بدن را می‌پوشاند. اما اغلب لباس هایی که به شکل کاپشن و شلوار یا سرهم هستند تمام نقاط آن را پوشش می‌دهند. از این رو محافظت کامل تری از بدن دارند. مثلا لباس های دو تکه پرسنلی یا لباس کار مهندسی جزو این نوع لباس ها به  حساب می‌آیند.

 

نکته مهم درباره نگهداری و استفاده از لباس کار

بررسی منظم لباس هر بار قبل از به کارگیری از اقدامات پیشگیرانه ای است که می تواند به تضمین ایمنی کمک کند. زمانی که لباس کار همیشه کنترل می‌شود عوامل و عناصر تهدید کننده در آن شناسایی می‌گردد. در این صورت فرد می‌تواند با اطمینان خاطر در کارگاه مشغول گردد. اما اگر به این نکته توجه نشود عوامل بسیار کوچک و ناچیز مشکلات ناگواری را پیش می‌آورند. که جبران آنها خیلی سخت و اغلب غیر ممکن است. همچنین با این بررسی های مداوم فرد می‌تواند خیلی زود آثاری جزئی از نقص را در آن مشاهده کند. سپس ایراد آن را قبل از بروز مشکلات جدی رفع نماید. این مورد باعث می‌شود تا عمر لباس ها نیز طولانی تر باشد.

 

سفارشی سازی لباس کار مناسب کارگاه

امکان شخصی سازی یا سفارشی سازی این نوع لباس ها نیز وجود دارد. یعنی مجموعه ها برای اینکه تفاوتی بین افراد به وجود آورند یا خود را به دیگران معرفی کنند به چاپ و گلدوزی برند رو می‌آورند. حتی گاها تغییراتی جزئی نیز روی لباس ها انجام می‌گیرد. این مورد با توجه به سلیقه و نیاز افراد در هر مجموعه ها و هر لباس کار متفاوت است. و تصویری متمایز از آنها را به نمایش می‌گذارد. البته برخی عناصر و مقوله ها از بابت ایمنی باید حتما رعایت شود و سلیقه شخصی نباید در آن دخالت نماید. فروشگاه ثقال مارکت این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا روی لباس ها برند و لوگوی مورد نظر خود را چاپ نمایید. 

نوشتهٔ پیشین
راهنمای خرید دستکش جوشکاری

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.