لباس کار مناسب خانم ها

لباس کار مناسب خانم ها مانند لباس آقایان از اهمیت بالایی برخوردارد است. خانم ها علارغم گذشته در عصر حاضر جایگاه ویژه‌ای در صنایع و مشاغل مختلف دارند. حضور پررنگ آنها در همه نوع حرفه‌ای، چه سخت و سنگین و چه ظریف و راحت قابل مشاهده و لمس است.

در هر کدام از این مشاغل دو مقوله راحتی و حفاظت مهم ترین موضوعاتی است که به آن توجه ویژه‌ای می‌شود. بقیه مسائل گرچه مهم در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند.

 بررسی لباس کار مناسب خانم ها

لباس ها در محیط اداری و رسمی 

  • خانم‌ ها به طور معمول در ادارات یا هرگونه محیط رسمی با توجه به شرایط حاکم بر فضای آنجا اغلب از لباس هایی با سه تیکه استفاده می‌کنند. این لباس ها شامل مانتو، شلوار و مقنعه است.
  • در بعضی از ادارات، شرکت ‌ها یا سازمان ها خانم ‌ها از کت و شلوار نیز استفاده می‌کنند. البته توجه به ضخامت آن متناسب با محیط کار و فصول مختلف سال از معقوله‌های مهمی است. برای تابستان و محیط های گرم نباید ضخامت این لباس‌ها بالا باشد و بهتر است از پارچه‌های نازک و خنک استفاده گردد.
  • برای محیط‌های حرفه‌ای تر و رسمی‌تر رنگ‌های تیره انتخاب مناسبی هستند. چون به نوعی رنگ‌های روشن و شاد نمی‌تواند تمرکز پرسنل و کارکنان را آنچنان که باید یکجا جمع کند.
  • این عامل باعث حواس پرتی آنها می‌گردد از این رو در محیط‌های رسمی از لباس‌های روشن به ندرت استفاده می‌شود. تا دقت و تمرکز همه کارکنان فقط به آن فعالیت که به آنها محول می‌شود، جمع باشد.
  • برای اینکه فضای کار به محیطی حرفه ای و یکپارچه تبدیل شود، از مانتوهای که به خوبی روی تن می‌نشیند، استفاده می‌کنند. بلندی، کوتاهی، گشادی و تنگی آن بسته به سلیقه افراد یا قوانین محیط کاری که در آن مشغول هستند، متفاوت است.

 

ویژگی لباس کار های اداری

  • در لباس کارهای اداری اکثراً از پارچه‌ های ساده و بدون طرح و نقش یا گاهی اوقات از طرح‌هایی خیلی ساده و جزئی استفاده می‌کنند. رنگ‌هایی که برای این محیط ها به کار می‌رود شامل رنگ‌های تیره و خنثی مثل مشکی، سرمه‌ای، خاکستری، طوسی و یا رنگ‌هایی مثل کرم است.‌
  • پارچه ای که برای این شغل در نظر می‌گیرند، باید از جنس مرغوبی باشد. افراد در این مشاغل ساعاتی طولانی روی صندلی می‌نشینند یا دست و پاهای آن ها در حرکت است. این عوامل در حالت عادی باعث می‌شود لباس ها چروک شوند.  اما باید از جنسی باشد که خیلی دیر چروک شود.
  • یکی دیگر از موضوعاتی که حتما باید به آن توجه شود این است که اتوی آن ها نیز نیازمند صرف زمان زیادی نباشد. یعنی با یک یا دو دور اتو چروک ها به راحتی باز و لباس صاف شود. 
  • نکته دیگر اینکه برای مدت طولانی قابل استفاده و از دوام بالایی برخوردار باشند. یعنی با چند بار استفاده فرسوده، پاره و… نشود. خیلی زود کثیف یا لک نشود و با شستشو رنگ آن نرود و مانند روز اول ثابت باشد.
  • لباسی را انتخاب نمایید که در آن احساس راحتی کنید و بتوانید ساعاتی طولانی آن را بدون احساس اذیت یا خستگی بپوشید.

 

لباس کار محیط صنعتی

  • برخی از خانم ها همچون آقایان به کارهای سخت و سنگین علاقه دارند و در این شغل‌ها پا به پای آن ها به فعالیت می‌پردازند. برای همین لباس‌ کار هایی مشابه لباس های آقایان برای آنها نیز طراحی می‌گردد تا از خطراتی که امکان وقوع آنها وجود دارد، در امان بمانند.
  • این لباس‌ ها کاربردهای متفاوتی دارد و به منظور حفظ افراد از خطرات و حوادث احتمالی به کار می‌روند.‌ بسیاری از آن ها دارای ویژگی‌هایی مثل ضد اسید، ضد ذوب، نسوز، ضدآب، عایق و… است. پس به این خاطر که همه ایمن و در سلامت کامل باشند، باید از لباس کار مناسب استفاده نمایند.
  • در کارهای صنعتی و شغل های حساس لباس‌های خانم همان کاربرد و قابلیت‌های لباس‌های آقایان را دارد و فقط تفاوت آن در شکل ظاهری و مدل آن است. در حین کار خطرات و حوادثی جان آنها را نیز تهدید می‌کند پس برای اینکه در امان بمانند، باید از تجهیزات مناسبی بهره ببرند. 
  • حتی برخی اوقات طراحی آنها به گونه‌ای است که هم آقایان و هم خانم‌ها بتوانند از آن استفاده نمایند. کاربرد، جنس و نوع آن یکی است فقط سایزبندی متفاوتی دارد. بلندی و کوتاهی لباس خانم ‌ها نیز بستگی به شغل فعالیت هایی است که در آن مشغول به کار هستند.

 

لباس کار مناسب برای خانم ها در سایر مشاغل

کار با کودکان: در محیط‌ هایی مثل مدارس ابتدایی و مهد کودک از لباس‌های با رنگ روشن استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا بچه‌ها در محیطی شاد با روحیه بالا به آموزش، تفریح و بازی بپردازند.

محیط پزشکی: روپوش‌ های سفید در شغل هایی مثل پزشکی، داروسازی، آزمایشگاه، پرستاری، دستیار پزشک و… به کار می‌رود. البته دستمال سر به جای مقنعه یا روپوش های کوتاه در بخش کودکان یا مامایی نیز از سایر لباس ها در این مدل شغل ها است.

کارهای هنری: در شغلی مثل قنادی و آشپزی از پیشبند و روپوش با رنگ سفید و مشکی یا استفاده می‌کنند. یا در سایر کارهای هنری مثل سفالگری، مجسمه سازی و… سرهم نیز می‌پوشند. البته روپوش، پیش بند و سرهم لباس ‌هایی هستند که به صورت مشترک به کار می‌روند و تفکیکی برای آن وجود ندارند.

نوشتهٔ پیشین
تاثیر جنس دسته بیل بر عمر و کارایی آن
نوشتهٔ بعدی
راهنمای خرید دستکش جوشکاری

محصولات پیشنهادی

بیل پارویی
حراج!

بیل پارویی

Original price was: ۱۲۵,۰۰۰ تومان.Current price is: ۱۱۰,۰۰۰ تومان.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.