نحوه تولید دستکش ضد اسید که از تجهیزات کاربردی و بسیار مهم به حساب می‌آید را در این مقاله آموزش می‌دهیم. در صنایع و مشاغل حساس و نوعی خطرناک کاربرد بالایی آن غیر قابل انکار است.

در تولید آن نیاز افراد در مشاغل مربوطه را در نظر می‌گیرند. بعد از تحلیل و بررسی خطرات موجود در صنایع شیمیایی، نفت و گاز، دارویی و… که در این صنایع مشاهده می‌شود، به تولید آن می‌پردازند.

در ابتدا با طرز ساخت دستکش ضد اسید سمباده ای ساق بلند آشنا می‌شویم و بعد به نحوه تولید دستکش ضد اسید مچ کشدار می‌پردازیم.

نحوه تولید مرحله به مرحله دستکش ضد اسید

مواد اولیه

لاستیک نیتریل و پلی وینیل کلراید در تولید این دستکش ها به کار می‌رود. این مواد باعث می‌شود تا دستکش هم راحت و انعطاف پذیر باشد هم در برابر روغن، اسید و مواد شیمیایی مقاومت کند.

طراحی

با توجه به شکل و آناتومی دست ها و سایز استاندارد و معمول آنها، طراحی متفاوتی برای دست چپ و دست راست انجام می‌گیرد .

نحوه مخلوط کردن مواد جهت تولید دستکش ضد اسید

  • ترکیب درست و دقیق مواد توسط دستگاه های پیشرفته انجام می‌پذیرد. با کمک دستگاه ها مواد اولیه کاملا یکنواخت با هم مخلوط می‌شوند، به قوام مناسب و حالتی خمیری مانند می‌رسند و به خواص مطلوبی دست می‌یابند.
  • همه این عوامل دلیلی است تا ساختار دستکش مانع از ورود و نفوذ اسید و مواد شیمیایی گردد. این مرحله ای است که اگر به درستی انجام گیرد، کیفیت دستکش ها تا حد زیادی تظمین می‌گردد.

قالب گیری

  • قالب گیری و شکل دهی به دستکش در مرحله دوم این فرایند قرار دارد.
  • مواد ترکیبی را در این قالب های مخصوص می‌ریزند و با تنظیم آن و هواگیری از ایجاد حباب های احتمالی جلوگیری می‌کنند‌.

اتصال آستر داخلی

این دستکش نیاز به آستری داخلی از جنس پنبه طبیعی نیاز دارد که در ادامه فرایند تولید به آن متصل می‌شود. این آستر گزینه خوب و مناسبی برای جلوگیری از تعریق دست‌ها است.

تمیز کردن قالب

قبل از نحوه تولید دستکش ضد اسید، قالب‌ها باید کاملاً تمیز و به دور از هرگونه آلودگی یعنی موادی مثل گرد و غبار و سایر موارد ریز باشد. در غیر این صورت به سطح دستکش می‌چسبد.

ریختن مواد داخل قالب 

  • مواد را به صورت اتوماتیک و با دستگاه‌ها درون قالب می‌ریزند. این دستگاه تنظیم می‌شود تا مواد یکسان داخل هر قالب بریزد و حجم مورد نظری که باید در قالب‌ها باشد را کنترل می‌کند. 
  • چون اگر حجم آن زیاد باشد، از داخل قالب سر ریز می‌شود. اگر مقدارش کم باشد ضخامت دستکش از حالت عادی خارج می‌شود یا بخش‌هایی از آن با نقص همراه می‌گردد.
  • مواد باید کاملا یکسان و یکنواخت در هر قسمت از آن بخش شوند. برای این کار قالب‌ها را تکان می‌دهند. به این صورت که همه بخش‌های خالی آن پر می‌شود و در نتیجه تمامی دستکش‌ها ضخامت یکسانی خواهند داشت.

نحوه پخت مواد برای تولید دستکش ضد اسید

وقتی همه قالب‌ها از مواد پر شد آنها را درون کوره قرار می‌دهند. دما و میزان حرارت آن با توجه به حالت مواد تنظیم می‌شود. با این کار مواد بهتر با یکدیگر پیوند می‌خورند. کم کم از حالت خمیری به شکل جامد و وضعیتی پایدار می‌رسند. در این مرحله است که لاستیک‌ها به دستکش تبدیل می‌گردند.

کاهش حرارت دستکش 

سپس دستکش ها را از کوره خارج می‌سازند و اجازه می‌دهند تا دمای قالب ها به آرامی کاهش پیدا کند. دلیل این کار این است که دستکش ها آسیب نبیند، کاهش دما به یکباره ترک خوردگی را در آنها ایجاد می‌کند یا شکل نامنظمی را به آنها می‌بخشد. دلیل دیگر آن این است که وقتی به خوبی سرد شوند، دستکش‌ها به قالب نمی‌چسبند و راحت از آن جدا می‌شوند.

جداسازی دستکش و بررسی کیفیت

  • دستکش ها را از قالب جدا می‌کنند و با بررسی دقیق از کیفیت آن مطمئن می‌شوند.
  • در صورتی که شکل آنها مورد تایید بود به مرحله دیگر انتقال می‌یابند. در آنجا لبه‌های پایینی دستکش برش می‌خورد. اما در صورتی که مورد تایید نبود آنها را کنار می‌گذارند تا هرگونه نقص آنها رفع گردد.
  • تست استانداردها که مربوط به کشش، نرمی و انعطاف پذیری مقاومت و … است، مراحل تکمیلی تولید این دستکش به حساب می‌آید. دوام آن در برابر مواد مختلفی بررسی می‌گردد. مثل اسید، باز، مواد قلیایی، شیمیایی که بر این اساس درجه بندی می‌شوند تا در محیط مناسب خود به کار بروند.

 نحوه تولید دستکش ضداسید مچ کشدار

  • برای تولید دستکش ضد اسید مچ کشدار نیز تقریباً بیشتر مراحل تکرار می‌شود.
  • اول از همه لایه زیرین آن که پارچه‌ای و کشی است را می‌بافند.
  • آن را به قالب‌هایی که شکل دست است، می‌پوشانند و بعد داخل مواد داغ و مایع فرو می‌برند.
  • مواد وقتی به دستکش چسبید و با آن پیوند خورد برای پایداری بیشتر درون کوره با حرارت بالا آن را قرار می‌دهند. در این حالت پیوند به شکل کاملی ایجاد می‌گردد و به پایداری نسبی می‌رسد.
  • در انتها آنها را در یک جا ساکن و ثابت نگه می‌دارند تا خشک و سرد شود.
  • مراحل تست کیفیت مانند دستکش ضد اسید سمباده‌ای انجام می‌گیرد.

مرحله آخر

درج لوگو و بسته‌بندی آنها مراحل تکمیلی تولید دستکش‌های ضد اسید را تشکیل می‌دهد.

نوشتهٔ پیشین
نکات ایمنی هنگام کار با کلنگ
نوشتهٔ بعدی
جدیدترین فناوری ها در دستکش ایمنی

محصولات پیشنهادی

لباس کار کتان
حراج!

لباس کار کتان

Original price was: ۱,۱۰۰,۰۰۰ تومان.Current price is: ۱,۰۵۰,۰۰۰ تومان.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.