نوآوری ها و تکنولوژی های جدید در لباس کار

نوآوری ها و تکنولوژی های جدید در لباس کار را بررسی می‌کنیم و شاهد تاثیرات شگرف آن در این حوزه ها هستیم.

فناوری نانو در گوشه به گوشه علم و صنعت به چشم می‌خورد. امروزه در جایی قرار داریم که باید به منظور حفظ محیط زیست، صرفه‌جویی در وقت و زمان، سرعت در کار، صرفه‌جویی در بهره‌گیری از منابع و… از تکنولوژی‌های جدید در هر حرفه و صنعتی استفاده کنیم. چون فناوری‌های قدیمی کامل نیستند و باید به روز شوند و روش‌های جدید جایگزین آن ها گردد. و اهمیت استفاده از لباس کار مناسب برای حفظ سلامتی خیلی مهم است.

در حوزه تولید پارچه و هر حوزه مربوط به آن این فناوری ها در حال به کارگیری و توسعه هستند و اهمیت آن در جایی نمود پیدا می‌کند که این متریال در تولید لباس کاری که باید ریسک خطرات به شدت پایین بیاید استفاده می‌شود.

 

در ادامه به بررسی چند مورد از نوآوری ها و تکنولوژی های جدید استفاده شده در تولید لباس کار می‌پردازیم:

قابلیت جمع آوری اطلاعات اندام

حسگرهای هوشمندی که روی لباس نصب می‌شوند و تمامی اطلاعات لازم از بدن انسان را دریافت می‌نماید و آن را به افراد نشان می‌دهد. اطلاعاتی مثل ضربان قلب، تعداد تنفس، شدت فعالیت، کالری مصرفی، فشار خون و …  تا افراد راحت تر آن را کننترل کنند و با سلامت کامل در محیط کاری فعالیت نمایند.

و در صورت بروز هرگونه مشکل با آلارم و هشدار آن را به خود فرد یا کسانی که این حسگر را کنترل می‌کنند، بدهد. تا در سریع‌ترین زمان ممکن با آگاهی از مشکل به رفع آن بپردازند.

این فناوری یکی از با ارزش ‌ترین تکنولوژی‌ ها در ساخت لباس کار است که افراد را از خطرات بزرگی نجات می‌دهد. و برای پیشگیری خطرات، از آنها بسیار مناسب است. چون با تشخیص به موقع، فرد به رفع و درمان آن می‌پردازد و از رخداد حوادث غیر قابل جبران جلوگیری می‌کند. به خصوص افرادی که در محیط کاری سخت فیزیکی فعالیت می‌کنند.

لباسی منطبق با تغییرات بیرونی 

لباس‌های هوشمندی که متناسب با دمای محیط بدن فرد را گرم و سرد می‌کنند. این لباس‌های وقتی دمای هوای بیرونی را گرم حس کنند سرما را از خود ساطع می‌کنند و از گرمازدگی فرد در حرارت‌های شدید جلوگیری می‌کند و با جذب بخار و رطوبت مانع از تشکیل عرق می‌گردد.

و برعکس اگر که هوای محیط سرد باشد آن را درک و گرما از خود ساطع می‌کند تا دمای بدن فرد را با بیرون تنظیم کند. از این رو تنها با یک لباس فرد قادر خواهد بود در هر محیطی فعالیت کند و نیاز نیست متناسب با فصل و شرایط آب و هوایی لباس‌های خاصی به تن کند چون منطبق با تغییرات بیرونی است.

ویژگی تشخیص آسیب دیدگی (نوآوری ها و تکنولوژی های جدید در لباس کار)

لباس ‌هایی با طراحی هوشمند آسیب ‌هایی که بر لباس وارد می‌شود حتی اگر جزئی و ناچیز باشد را تشخیص و به فرد هشدار می‌دهد. فرد بعد از دریافت آلارم لباس خود را چک می‌کند و آن را می‌یابد و به رفع نقص در صورت امکان می‌پردازد.

این لباس در شغل ‌های خطرناک و حساس کاربرد دارد فرد را از خطراتی که ممکن است به وجود آید دور نگه می‌دارد. شاید آسیب وارده بر لباس کوچک باشد ولی با بی‌توجهی به آن امکان اینکه بزرگ شود و مشکلاتی ایجاد کند، زیاد است.

 

ردیابی حرکات و شناسی خطرات 

حرکاتی که در محیط اطراف ایجاد می‌شود را شناسایی می‌کند و با هشدار آن را به فرد می‌رساند. مثلا در کار ساخت و ساز حرکات اشیا یا سقوط آن ها را تشخیص می‌دهد و با اطلاع از آن به فرد از بروز خطرات جلوگیری می‌کند. 

یا لباس کارهایی که افراد در فعالیت های حمل و نقلی به تن میکنند با ردیاب به طور کامل قابل کنترل است و در صورتی که فرد دچار حادثه گردد و نتواند کمک خبر کند لباس کار هوشمند خطر را شناسایی و موقعیت دقیق او را به کسی که کنترل می‌کند، می‌فرستد.

لباس ضد ویروس (جدیدترین نوآوری ها و تکنولوژی های جدید در لباس کار)

یکی دیگر از انواع نوآوری ها و تکنولوژی های جدید در لباس کار، لباس‌ هایی است که عامل بیماری در افراد را در کوتاه‌ترین زمان شناسایی و از بین می‌برد. مثل ویروس.

در محیط‌هایی که این عامل خطر وجود دارد به شدت کاربردی است. افراد با استفاده از این لباس کار، ویروس‌ها و بیماری‌هایی که از آنها منتقل می‌گردد را در جا نابود می‌کند.

یعنی وقتی با لباس تماس پیدا می‌کند بدون اتلاف وقت، زمانی برای انتقال یا فرصت برای فعالیت از بین می‌رود. لباس‌ها از شیوع همگانی و افزایش بیماری جلوگیری می‌کنند و اکثراً در محیط‌های پزشکی و بیمارستانی به کار می‌رود. درواقع با استفاده از این لباس امکان اینکه ویروس ها به خارج از آن محیط منتقل شوند به حداقل می‌رسد.

 

چگونگی ایجاد نوآوری ها و تکنولوژی های جدید در لباس کار

نوآوری ها و فناوری‌ها به راحتی به دست نمی‌آیند. بلکه ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد تا فرایند فرضیه تا اجرا تکمیل گردد. در این زمان فرضیه‌ها مطرح می‌گردند و روی هر کدام ساعت‌ها زمان صرف می‌شود تا بهترین و کاربردی‌ترین مورد انتخاب گردد.

بعد از آن نحوه طراحی، مواد مورد نیاز برای تولید، چگونگی ایجاد، هزینه‌های لازم با توجه به میزان بودجه، میزان تاثیرگذاری در مسائل مختلف و سایر عوامل بررسی می‌گردد و پس از ساخت یا تولید و آزمایشات فراوان و نیز دستیابی به استانداردهای لازم تکمیل می‌شود و به مرحله اجرا می‌رسد. که اگر شکستی در این مرحله به وجود نیاید به معرفی و بعد تولید انبوه آن می‌پردازند.

برخی از تکنولوژی‌ها، تکمیل گردیده و در حال استفاده هستند. برخی دیگر در مرحله آزمایش و سنجش قرار دارند. که اگر بدون مشکل از این مرحله رد شوند مورد تایید قرار می‌گیرند و برای ارائه و عرضه آماده می‌شوند.

طرح‌ها و فرضیه‌های بسیاری وجود دارد که هنوز در مرحله طراحی هستند و روی کاربردهای بیشتر آنها کار می‌شود تا در آینده مورد استفاده قرار بگیرند علم و تکنولوژی در عصر حاضر بدون توقف در تلاش است تا ایمنی افراد در هر شغل و حرفه ای را به بهترین شکل فراهم سازد.

 

نوشتهٔ پیشین
نحوه تولید زیره کفش ایمنی
نوشتهٔ بعدی
تولیدی لباس کار

محصولات پیشنهادی

لباس کار کتان
حراج!

لباس کار کتان

Original price was: ۱,۱۰۰,۰۰۰ تومان.Current price is: ۱,۰۵۰,۰۰۰ تومان.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.