کاربرد دستگاه CNC در صنعت چوب

کاربرد دستگاه CNC در صنعت چوب را در ادامه بررسی می کنیم.

صنایع چوبی در بسیاری زمینه های مختلف از جمله مبلمان، نمای ساختمان، آکسسوری‌های تزئینی و انواع ظرف و ظروف و غیره کاربرد دارد. امروزه با روی کار آمدن سبک‌های جدیدی از معماری های داخلی مانند سبک روستیک و بوهو این علاقه مندی به استفاده از چوب در فضاهای مسکونی به شدت افزایش یافته است.

از اینرو بسیاری از صنعتگران به فکر کار و کسب درآمد در این حوزه افتاده‌اند. چوب و مصنوعات چوبی از یک طرف و تامین ابزار آلات دستی و صنعتی برای کار با چوب از طرف دیگر دغدغه ای برای فعالان در این حوزه می باشد.

لذا افراد متخصص بسیاری برای تولید و ساخت این تجهیزات به صحنه آمده اند. نتیجه ی فعالیت گروه عدیدی از رشته های مختلف با هدف ارتقاء بهره وری و کیفیت بالاتر از چوب، تولید دستگاه‌های بسیار هوشمندی است که با هوش مصنوعی روی چوب کار می‌کنند.

این دستگاه‌های غول پیکر و سنگین دارای سیستم متصل به کامپیوتر هستند. هر دستگاه شامل یک یا گاها چند مانیتور برای مدیریت فعالیت کار روی چوب می‌باشد. در واقع به جهت کاربرد زیاد چوب، الوارهای چوبی خام را در این دستگاه های هوشمند قرار می‌دهند و نتیجه بسیار شگفت انگیز است.

Computer Numerical Control چیست؟

دستگاه‌های هوشمند حال حاضر که به اختصار cnc نامیده می‌شوند، در حقیقت ربات‌های غول پیکری هستند که توسط برد کامپیوتری مدیریت و کنترل می‌شوند.

کاربرد دستگاه CNC در صنعت چوب و اجزای دستگاه های CNC

معمولاً قسمت بزرگ از دستگاه به صورت صفحه ای تخت می‌باشد که چوب روی آن قرار می‌گیرد. اهرم های ویژه و نوک تیزی در طرفین وجود دارد که با مانیتور کنترل و حرکت می‌کنند. این دستگاه ها به قدری ظریف کار می‌کند که تجسم و نحوه کار آنها برای ما که فقط آهن دستگاه را میبینیم کمی سخت است.

نصب برنامه روی دستگاه جهت بالا بردن کاربرد دستگاه CNC در صنعت چوب

 برنامه داده شده به این دستگاه ها و پردازنده آنها به قدری قوی است که حتی به صورت مینیاتوری نیز می تواند روی چوب کار کند. این ظرافت در کار و شکیل نمودن چوب با طرحهای کلاسیک مدرن و انتزاعی علاقه مندان بسیاری را در سراسر دنیا به خود جذب کرده است.

فواید استفاده از دستگاه CNC در صنعت چوب

  • صرفه‌جویی در وقت و زمان اصلی ترین فاکتور در استفاده از این نوع دستگاه های هوشمند پیشرفته است.

در نظر بگیرید که یک مبل را بخواهیم با ابزار دستی کنده کاری کنیم ، زحمت های زیاد و وقت لازمه را در نظر بگیرید. میزان حرفه ای بودن فرد و مهارت او در کار با چوب نیز موضوع قابل بررسی دیگری برای نیل به نتیجه‌ی ایده آل است.

حال در نظر بگیرید که اگر شما همین کار را با دستگاه انجام دهید، نتیجه دلخواه خود را زودترو بهتر دریافت خواهید کرد.

نحوه ی کار CNC در صنعت چوب

بازوهای دستگاه دور چوب به صورت ۳۶۰ درجه می چرخند و طرح دلخواه را به نمایش می‌گذارند. این دستگاه ها قابلیت کار روی تمامی وجه های 5 بعدی چوب را دارا هستند.

کار روی طول عرض و ارتفاع در دستگاه های قدیمی تر انجام می گرفت. با روی کار آمدن ورژن جدیدی از دستگاه های هوشمند وجه های پایین و بالا نیز در یک مکعب الواری قابل کار شد. و این موضوع بسیار جالب و قابل توجهی برای صنعتگران است. چنین پیشرفت چشمگیری در صنعت چوب دنیا قابل تقدیر از فعالان این حوزه است.

نحوه ی کار این دستگاه به گونه ای است که ابتدا طرح دلخواه توسط دستگاه مانیتور می‌شود.

دقت در اندازه گذاری در مرحله ی طراحی بسیار مهم است. اگر اندازه ها به درستی لحاظ نشده باشند نتیجه ی کار چیزی بر خلاف انتظار خواهد بود.

و این با هزینه های بالایی که تولید کنندگان برای ساخت و ارائه ی محصول خود در نظر دارند منافات دارد. بنابراین خطای کار باید حتی الامکان به صفر برسد.

اندازه گذاری روی پلان طرح صورت می گیرد که این امر معمولا توسط مهندسان طراحی و مدیریت صنعتی و یا در زمینه های دیگر توسط معماران صورت می پذیرد.

مبلمان، صندلی های ناهار خوری، سایر صندلی های چوبی، درب های کابینت، قاب های متفاوت همگی با استفاده از این دستگاه ها ساخته می شوند.

آیا نوع چوب در استفاده از دستگاه CNC محدودیت خاصی دارد؟

چوب از هر نوعی که باشد به راحتی می تواند داخل این پردازنده ها قرار بگیرد و مورد استفاده شود. طرح های خارق العاده را می توانید روی چوب های روسی، راش، توسکا، گردو، بلوط، گیلاس، صنوبر و …  پیاده کنید و از نتیجه شگفت زده شوید. این کار بسیار لذت بخش است. خلق اثر چند وجهی با هوش مصنوعی این دستگاه شما را تبدیل به خالق آن اثر خواهد کرد.

 در استفاده از دستگاه های هوشمند Computer Numerical Control مشکلی پیش نخواهد آمد اگر طرح مد نظر به درستی وارد برنامه ی سیستم کامپیوتری آن گردد.

این ابزارآلات و پردازنده های عظیم الجثه ی هوشمند بقدری پیشرفته هستند که می‌توانید روی متریال هایی مانند سنگ و فلز نیز شکل دلخواه خود را پیاده کنید. و از سنگ و فلز نیز با cnc  محصولات جدید بدست آورید.

تفاوت دستگاه های cnc در صنعت چوب با هم در چیست؟

این دستگاه ها بر طبق امکانات و آپشن های متفاوتی که در ساختشان بکار می رود دارای  قیمت های مختلفی در بازار هستند.

برای مثال تعداد بازوهای دستگاه، نوع تراش های استفاده شده در آن، تیغه ها، مدل های برش و اندازه های خاص نیز جزو آپشن‌ها برای قیمت گذاری محسوب می‌شود.

تمام طراحی‌های صفحه ای، دو بعدی، سه بعدی و پنج بعدی را می‌توانیم توسط این دستگاه و پردازنده‌های سی ان سی انجام دهیم. که هر کدام از این موارد ذکر شده نیازمند تراشه ها و بازوهای مخصوص به فرم خود می باشد. لذا با توجه به کاربرد دستگاه CNC در صنعت چوب مربوط به هر نوع دارای قیمت متفاوتی خواهد بود.

آخرین ورژن از این دستگاه ها که به تازگی به بازار عرضه شده است توانایی انجام چندین نوع از این عملیات را روی فقط یک دستگاه دارد. و این عجیب ترین و جذاب ترین نوع دستگاه هوشمند cnc تولید شده تا به امروز می باشد.

نوشتهٔ پیشین
رنگ سال 2023 و هدف از انتخاب آن
نوشتهٔ بعدی
تکامل تیشرت کار از ساده تا برنده شده

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.