تعمیر و ترمیم کفش ایمنی پاره

تعمیر و ترمیم کفش ایمنی پاره علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، کاهش ضایعات و زباله ها را نیز به دنبال دارد. کفش ایمنی هم مانند هر وسیله دیگری به مرور تحت عوامل بسیاری آسیب می‌بیند. البته این مورد بستگی به جنس و کیفیت کفش و نحوه استفاده کاربران دارد. اگر کفش ایمنی از کیفیت بالایی برخوردار باشد و مصرف کنندگان به دقت از آن استفاده کنند، طول عمر بالایی خواهد داشت. بارعایت این موارد آسیبی به کفش وارد نمی‌شود و صرفا با گذشت زمان و اتمام طول عمر از کار می‎‌افتد. در غیر این صورت عمر مفید بالایی نخواهد داشت.

همچنین بخوانید: نحوه نگهداری از کفش ایمنی

راحت ترین و ساده ترین راه ها برای تعمیر و ترمیم کفش ایمنی پاره شده چیست؟

مراحل تعمیر و ترمیم کفش ایمنی:

۱- کفش ایمنی را به طور کامل بررسی کنید

انواع کفش ایمنی به دلیل کاربرد و عملکردشان قیمت نسبتا بالایی دارند. اگر از آنها به خوبی مراقبت کنید، دوام و پایداریشان حفظ می‌شود. برای تعمیر کفش آسیب دیده ابتدا باید به خوبی آن را بررسی کنید و تمام آسیب ها و میزان آنها را شناسایی نماید. درصورتی که شدت آسیب کم است به تعمیر آن بپردازید. اما اگر آسیب خیلی جدی است و ایمنی را تهدید می‎‌‌کند از به کارگیری آن بپرهیزید و کفش دیگری را جایگزین نمایید. 

در واقع باید محاسبه کنید که کفش ارزش تعمیر را دارد و هزینه ای که برای تعمیر آن پرداخت می‌کنید، متناسب است یا نه. اگر جواب هر دو مثبت بود بعد آن را ترمیم کنید در غیر این صورت باید به فکر کفش تازه‌ای باشید. 

البته این نکته را هم باید مورد توجه قرار دهید که در برخی از مشاغل حساس و پر خطر حتی آسیب های جزئی هم منجر به بروز مشکلات فراوانی می‌شود. لذا اولین مورد قبل از تعمیر توجه به این نکته است. پس اگر در مشاغلی فعالیت می‌کنید که نباید در کفشتان هیچگونه آسیبی باشد از تعمیر آن بپرهیزید. اما اگر حساسیت چندانی وجود ندارد، هزینه تعمیرات کمتر از خرید دوباره آن است. 

 

آسیب دیدگی کفش ها شامل موارد زیر است:
  • کفش به دلیل استفاده نامناسب به کلی فرسوده گردد.
  • زیره و رویه از هم جدا شود.
  • خراش و پارگی در رویه آن به وجود آید.
  • دوخت‌ها از هم باز شوند.
  • بند یا سگگ کفش خراب شود و مقاومت خود را از دست بدهد.
  • سرپنجه فولادی یا کامپوزیتی آن به شدت آسیب ببیند.
  • ساییدگی و ناهمواری در کف به وجود آید.

 

۲-اموزش نحوه تعمیر و ترمیم کفش ایمنی پاره:

نحوه ترمیم پارگی و خراش رویه‌ی کفش:

فرسودگی و پارگی های شدید کفش ایمنی قابل تعمیر نیست. اما اگر این پارگی خیلی جزئی و در حد خراش باشد، مشکل بزرگی از لحاظ حفاظت و عملکرد به وجود نمی‌آورد. برای رفع پارگی و خراش سطحی از چسب استفاده نمایید و همه آن قسمت را به خوبی پوشش دهید. 

 فرسودگی و پارگی های شدید کفش ایمنی قابل تعمیر نیست. اما اگر این پارگی خیلی جزئی و در حد خراش باشد، مشکل بزرگی از لحاظ حفاظت و عملکرد به وجود نمی‌آورد. 

  • برای رفع پارگی و خراش سطحی در اولین مرحله, سطح کف را با دستمال تمیز کنید تا آسیب ها به طور واضح نمایان شود.
  •  بعد از شناسایی همه پارگی ها، دو لبه آن را باز کنید و از قسمت داخل کفش و بیرون آن چسب لاتکس یا پی یو بزنید.
  •  باید همه بخش های آن را به خوبی پوشش دهید تا درز برای نفوذ باقی نماند. 
  • در مرحله آخر کفش ها را جایی قرار دهید که ساکن بماند و چسب به طور کامل خشک شود.

چسب 123 آکفیکس نیز در اکثر اوقات می‌تواند برای رفع پارگی کفش چرمی به کار برود. اما اگر کفش شما جنس متفاوت تری داشت از چسب دیگری کمک بگیرید. انتخاب چسب مناسب اهمیت بالایی دارد شما باید حتما مطابقت چسب و جنس کفش را در نظر بگیرید و بعد اقدام به خرید چسب یا تعمیر کفش کنید. چسب هایی که خیلی سریع خشک می‌شوند، قابلیت چسبندگی بالایی دارند و بی رنگ هستند، گزینه مناسب تری به حساب می‌آیند.

تعمیر جدا شدگی زیره از رویه (تعمیر و ترمیم کفش ایمنی پاره):

کفش هایی که به روش تزریق مستقیم زیره تولید می‌شوند مانند کفش ایمنی کامیار دوام و امنیت بالاتری دارند. احتمال اینکه زیره و رویه از هم جدا شود، خیلی کم است. ولی در سایر زیره ها بیشتر اوقات این اتفاق می افتد و باعث می‌شود زمانی که راه می‌روید پاها را اذیت کند. همچنین این عامل ایمنی را نیز به خطر می‌اندازد. پس لازم است تا چاره ای برای تعمیر آن بیابید.

  • حتما چسبی را انتخاب کنید که قدرت چسبندگی آن بالا باشد تا بتواند دو سمت کفش را به خوبی روی هم نگه دارد.
  •  برای این کار معمولا از چسبی بهره می‌گیرند که به چسب کفاشی معروف هست. 
  • کفش ها چون در محیط های مختلف به کار می‌روند به مرور گرد و غبار روی سطح آنها می‌نشیند. بنابراین قبل از تعمیر باید سطح زیره و رویه کفش را با پارچه یا برس نم دار از تمیز کنید.
  •  بعد با دستمال دیگری آن را کاملا خشک نمایید با این کار چسب عملکرد بهتری خواهد داشت. 
  • هم زیره و هم رویه را به خوبی به چسب آغشته نمایید و آنها را به هم فشار دهید.
  •  چند ثانیه به همان شکل نگه دارید تا حالت اولیه چسبندگی در آنها ایجاد شود. 
  • سپس داخل کفش یک وسیله سنگین بگذارید که هر دو سمت را به یکدیگر فشار دهد. 

 

 همچنین علاوه بر آن احتمال دارد در قسمت رویه نیز دوخت قسمت های مختلف آن از هم باز شود. برای رفع این آسیب با چرخ دوخت کفش، قسمت هایی را که از دوخت خارج شده را دوباره از اول بدوزید.

وجود سوراخ:

یکی دیگر از مواردی که باید در تعمیر و ترمیم کفش ایمنی پاره به آن پرداخت، وجود سوراخ در ته کفش است. وقتی این کفش سوراخ شود یا پارگی در آن به وجود آید، احتمال دارد مواد از آن قسمت نفوذ کنند. مثلا آب، روغن یا سایر مواد شیمیایی خطرناک از آن قسمت وارد کفش می‌شوند و به پا آسیب می‌رسانند.

 

  • این آسیب نیز بیشتر اوقات قابل رفع است به شرط اینکه روش های درستی را به کار بگیرید.
  •  اگر پارگی و سوراخ کفش کوچک بود آن را با چسب قطره ای پوشش دهید. 
  • سپس چندین بار این سوراخ را بررسی کنید و آن را مورد آزمایش قرار دهید تا هیچ راهی برای نفوذ باقی نماند.
  •  این نکته را هم باید در نظر بگیرید هر چسبی برای رفع این نوع از آسیب کارایی ندارد و تمام اقدامات بیهوده خواهد بود. بنابراین برای این کفش ها بهتر است از چسب هایی که ضد آب هستند استفاده نمایید. چون این کفش ها بیشتر در محیط هایی به کار می‌روند که احتمال نفوذ آب و سایر مایعات وجود دارد.  اگر چسب ضدآب نباشد خیلی سریع قابلیت چسبندگی خود را از دست می‌دهد و پاها آسیب میبیند.
تعویض قطعات:

بندها، سگگ، کفی و سایر قطعات نیز مهم هستند و قابلیت تعویض دارند. پس می‌توانید به جای آنها از قطعات سالم استفاده کنید.

 

آسیب‌های غیر قابل تعمیر

چون این وسیله در عملکرد و ایمنی افراد تاثیر به سرایی دارد. تعمیرات نادرست و سپس به کارگیری آن منجر به آسیب دیدگی های شدید کاربران می‌شود. بنابراین در این موارد بهتر است برای تعمیر آن از افراد متخصص کمک بگیرید.

ساییدگی زیره کفش (تعمیر و ترمیم کفش ایمنی پاره )

اگر آج های زیره کفش از بین برود و بر اثر استفاده مکرر دچار ساییدگی شود نباید از آن استفاده کرد. یا حتی اگر آن بخش به کلی پاره شود باید آن را تعویض کنید. بخاطر استفاده دائمی از این کفش ها در بخش‌هایی از زیره که تماس بیشتری با سطح زمین دارد، ساییدگی بیشتری به وجود می‌آید. این عامل باعث می‌شود ناهمواری هایی در کف آن ایجاد گردد. بنابراین چون قابلیت چسبندگی خود را از دست می‌دهد هنگام استفاده تعادل کاربران به خوبی حفظ نمی‌شود و احتمال لغزش و سقوط بالا می‌رود. لذا دیگر در برابر لغرش مقاومت نخواهد داشت.

آسیب به سرپنجه

اما اگر سرپنجه آن به شدت آسیب ببیند به طوری که دیگر قادر به محافظت و جلوگیری از آسیب نباشد باید حتما تعویض گردد. یا رویه آن از قسمت های مختلفی پاره شود، تعمیر آن ناممکن خواهد بود.

نوشتهٔ پیشین
چالش های تولید دستکش ایمنی
نوشتهٔ بعدی
اهمیت ضخامت در دستکش نیتریل

محصولات پیشنهادی

لباس کار مهندسی کد LBG101
حراج!

لباس کار مهندسی

Original price was: ۶۴۰,۰۰۰ تومان.Current price is: ۵۷۰,۰۰۰ تومان.

کفش ایمنی مدل A02
حراج!

کفش ایمنی مدل A02

Original price was: ۴۳۰,۰۰۰ تومان.Current price is: ۳۹۰,۰۰۰ تومان.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.