انواع درخت آمریکایی

راش آمریکایی (Beech, American)

 در میان راش های موجود در آمریکا، فقط یک گونه و آن هم راش آمریکایی (Fagus grandifolia) بومی ایالات متحـده است. این گونه در یک سوم شرقی ایالات متحده و ایالتهای مجاور کانادا می روید. بیشترین میزان توليد الوارهای راش در ایالتهای آتلانتیک میانی و ایالتهای مرکزی صورت می گیرد.
در برخی از درختان راش، رنگ چوب از بیرون چوب تقریباً سفید تا درون چوب قهوه ای مایل به قرمز، متغیر است. گاهی اوقات، مرز مشخص و واضحی بین درون چوب و برون چوب وجود ندارد. برون چوب می تواند تقریباً 7 تا 13 سانتی متر (3 تا 5 اینچ) پهنا داشته باشد.
این چوب دارای نقش و نگار اندک است و بافت متراکم و یکدستی دارد. هیچ طعم یا بوی مشخص و خاصی ندارد. راش از انواع درخت آمریکایی می باشد. چوب راش در طبقه سنگین وزن، سخت، محکم، دارای مقاومت زیاد نسبت به ضربه آنی و قابلیت بالا برای خمیدگی تحت بخار قرار می گیرد.
چوب راش دارای همکشیدگی چشمگیری است. بنابراین نیازمند خشک کردن دقیق و با احتیاط است. ماشین کاری آن به آسانی و آرامی صورت می گیرد. چوب عالی و بسیار خوبی برای خراطی و پیکره تراشی است. دوام و کارکرد خوبی دارد و نسبتاً به سادگی با مواد حفاظتی تیمار می شود.
غالباً از انواع درخت آمریکایی از جمله راش، برای کفپوش، مبلمان و اثاثیه، قطعات پایه ای انواع برس ها و قلم مو، دستگیره هـا، روکش، ظـروف چوبی، دسته بیل، جعبه ها و صندوق ها و بشکه سازی به کاربرده می شود. اگر این چوب با مواد حفاظتی تیمار گردد، برای تراورسهای راه آهن مناسب می شود.

 انواعه درخت شاه بلوط آمریکایی (Buckeye)

 شاه بلوط آمریکایی مشتمل بر دو گونه است:

  • شاه بلوط زرد (Aesculus octandra)
  • شاه بلوط اوهایو (A.glabra)
ایـن گونه های چوبی از نواحی آپالاچیان واقع در پنسیلوانیا، ویرجینیا و کارولینای شمالی به سمت غرب به کانزاس، اوکلاهاما و تگزاس گسترش دارند.
تجربه نشان می دهد که با تبدیل شاه بلوط آمریکایی به الوار، نمی توانید آن را از الوارهای سایر انواع درخت آمریکایی تمیز داد. بنابراین می توانید آن را برای اهداف مشابه گونه های صنوبر (Populus)، نمدار (Tilia) و برون چوب لاله درختی (Liriodendron tulipifera ) به کاربرد.
برون چوب سفید رنگ شاه بلوط آمریکایی به تدریج به بخش درون چوب سفید مایل به زرد یا خامه ای می پیوندد. ایـن چوب بافتی یکدست و یکنواخت دارد. عموماً راستتار، سبک وزن و در کاربرد به عنوان تیر ساختمانی ضعیف، نرم و از مقاومت ضربه آنی پایینی برخوردار است.
از لحاظ ویژگیهای ماشین کاری و افزار خوری، نظیر شکل گیری، سوراخ کاری، خراطی و کام کنی نیز در درجه پایین و نازل قرار می گیرد. چوب شاه بلوط آمریکایی، برای تبدیل به خمیر کاغذ و تولید کاغذ مناسب است.
در حالت الواری نیز عمدتاً در تولیـد مبلمان و اثاثیه، جعبه ها و صندوقها، ظروف حمل و نقل مواد غذایی، ظروف چوبی، اجناس بدیع و کم قیمت و فرآورده های کارگاهی رنده شده استفاده می شود.

درخت شاه بلوط آمریکایی (Chestnut, American)

 این گونه (Castanea dentata) با نام شاه بلوط شیرین نیز شناخته می شود. که یکی دیگر از انواع درخت آمریکایی است. و پیش از آنکه در دهه 1920 دچار آفت و نابودی شود، از نیوانگلند تا جورجیای شمالی در حجمهای عظیم تجاری رویش داشت.
عملاً همه درختان سرپای شاه بلوط به دلیل آفت و بیماریهای گیاهی نابود شدند. و اکثریت نیازهای الواری به این گونه چوبی، از چوب آلات بازیافتی از درختان بیمار به دست می آمده است.
به دلیل دوام طبیعی این گونه در برابر پوسیدگی، استفاده از درختان سرپای مرده این گونه در کوهستان های آپالاچیان چندین دهه پس از حضور و عمل آفت، همچنان برای تولید مقادیر چشمگیر الوار ادامه یافت.
لیکن در حال حاضر این منابع نیز به اتمام رسیده است. درون چوب شاه بلوط آمریکایی که یک از انواع درخت آمریکایی می باشد. قهوه ای مایل به خاکستری یا قهوه ای تیره است که بر اثر سن تیره می شود. و برون چوب آن بسیار نازک و اغلب سفید رنگ است.
این چوب بافت زبر و خشنی دارد. حلقه های رویش آن به دلیل وجود چندین ردیف حفرات واضح و درشت آوند در ابتدای هر حلقه رویش سالیانه، متمایز می گردد.
چوب شاه بلوط نسبتاً سبک وزن است. سفتی متوسط، مقاومت نسبتاً پایین، مقاومت نسبتاً پایین به ضربه ناگهانی و سفتی کمی دارد. همچنین خوب خشک می شود و افزار خوری آسان و راحتی نیز دارد.
چوب شاه بلوط پیشتر برای ساخت ستون ها، تراورس های عرضی راه آهن، مبلمان و اثاثیه، تابوت، جعبه، تخـت لـت بامپوش، صندوق و لایه های مغزی صفحات روکشی استفاده می شد. در حال حاضر، به نظر می رسد که بخش اعظم چوب استحصال شده از شاه بلوط های آفت دیده به مصرف تخته کوبی، چوب کاری های داخل ساختمان و قاب عکس می رسد.
نوشتهٔ پیشین
چوب زبان گنجشک
نوشتهٔ بعدی
انواع چوب سرو

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.