انواع محافظ گوش و نحوه استفاده از آن

انواع محافظ گوش و نحوه استفاده از آن

گوشی های محافظ یا همان صداگیرها در محیط های کاری که صدای زیادی وجود دارد استفاده می شود. قرار گرفتن فرد در محیط های با سر و صدای زیاد و مداوم به گوش آسیب می زند و به خاطر حفاظت از گوش و مشکل ساز نبودن صداهای بیشتر از فرکانس معمول، از این محصول ایمنی (گوشی صداگیر) استفاده می شود.

که البته در چند نوع بوده که برای انواع محافظ گوش محیط استفاده ای مشخص گردیده است که از کدام نوع برای کم کردن فرکانس صدا در چه محیطی استفاده شود.

در واقع برای شنوایی گوش انسان ها فرکانسی تعیین و مشخص شده است. که از 20 هرتز الی 20000 هرتز می باشد. اگر صدای وارده به گوش توسط دستگاه فرکانس سنج اندازه گرفته شود و در این تست مقدار شنوایی به 4000 هرتز برسد مشکل کم شنوایی شخص را نشان می دهد. در مبحث صوت، به صداهای بیشتر از 20 هزار هرتز ماورای صوتی و  صداهای زیر 20 هرتز  مادون صوت گفته می شود.

بهترین اندازه فرکانس صدا 500 الی 2000 هرتز  برای گوش سالم در حین مکالمه است.

در کارهایی که سر و صدای بیشتری وجود دارد، بهتر است از گوشی صداگیر استفاده شود و در صورتیکه با وجود صداهای قوی و آزاردهنده، از این محصول استفاده نگردد، باعث کم شنوایی شخص نیز می شود که اگر این شرایط محیط کار، با صداهای بیشتر از حد معمول به صورت مکرر صورت گیرد، گوش انسان به مرور ناشنوا شده و قادر به شنیدن مکالمات و حتی صداهای با فرکانس بالا نیز نخواهد بود.

انواع محافظ گوش ( گوشی صداگیر )

  • گوشی صداگیر مدل ( روگوشی Earmuff )
  • گوشی صداگیر مدل ( توگوشی Ear plugs )

در ذیل به کاربرد هرکدام از صدا گیرها اشاره می گردد:

گوشی صداگیر مدل ( روگوشی Earmuff )

محافظ گوش رو گوشی
محافظ گوش رو گوشی

این مدل گوشی در اطراف لاله گوش قرار می گیرد و مانع رسیدن صداهای آسیب رسان به گوش می شود. استفاده از این مدل گوشی باید طوری باشد که لاله گوش کاملا پوشیده شود. و از روی موهای بلند سر کاربر به دور باشد.

چرا که مو باعث می شود سطح گوشی صداگیر کاملا به لاله گوش نچسبیده و خوب در مقابل صداهای قوی عمل ننماید و میزان ایمنی از گوش را بکاهد.

از لحاظ کیفیت و خوب بودن این نوع محصول به این نکات می توان اشاره کرد که محافظ خیلی قوی در مقابل صداهای بلند بوده و برای استفاده هر شخص در مقابل آلودگی صوتی، توصیه می شود. ضمنا محدودیت مصرف فردی ندارد.

این نوع صداگیرها در محیط هایی که هوای سرد دارد، گوش را علاوه بر صداهای قوی، از سرما نیزحفظ می کند. از لحاظ اندازه و سایز طوری می باشد. که کارشناس HSE یا همان مسئوول ایمنی از دور متوجه مصرف کردن کاربر از گوشی صداگیر می شود. موقع استفاده از این صداگیر، مصرف کننده آرامش و امنیت را حس می نماید.

گوشی صداگیر مدل ( توگوشی Ear plugs )

انواع محافظ گوش و نحوه استفاده از آن
انواع محافظ گوش و نحوه استفاده از آن

این محصول، در چند نوع یک بار مصرف و چند بار مصرف تولید می شود که در نوع خود یکی از صداگیرهای ایمن می باشد. و از آلودگی های صوتی گوش کاربر را در امان نگه می دارد. این محصول به خاطر کوچک و کم حجم بودن، به راحتی در دسترس کاربر قراردارد. چرا که می توان در جیب هم نگه داشت و کاربر در هر شرایط کاری می تواند از آن استفاده کند.

به دلیل استفاده در داخل گوش به هیچ عنوان لاله گوش عرق نمی کند و در محیط های گرم هم کارایی بهتری دارد. از لحاظ قیمتی، مناسب بوده و کارفرما به راحتی برای تهیه آن اقدام می نماید. در کنار این عنوان های مصرف و کارایی خوب محصول، به این نکات اشاره گردد که صداگیرهای توگوشی نسبت به صداگیرهای روگوشی، کیفیت صداگیر کمتری دارند و به خاطر استفاده مکرر در زمان ساعت کاری بیشتر، باعث می شود گوش عفونت کند و به خاطر همین مسئله استفاده در ساعات کاری بیشتر به کاربر توصیه نمی شود.

انواع صداگیرهای تو گوشی Ear plugs و نحوه استفاده از آن

1-صداگیر Ear plugs پلیمیری: این نوع صداگیر از موادی به نام TPE تولید می شود. در تولید این محصول از ترکیب موادی به نام پلیمر، نیز استفاده می گردد تا در برابر حرارت، مقاومت نسبتا خوبی داشته و حالت لاستیکی خوبی به خود بگیرد.

و این ترکیب، باعث می شود به راحتی در محیط خارجی و در برابر نیروهای وارده محیطی از بین نرود و حالت نرمی و کشسانی خود را داشته باشد. که این حالت نرم بودن، به کاربر امکان استفاده ی راحت، در داخل گوش را می دهد.

علاوه بر مواد TPE که با آن صداگیر تو گوشی تولید می شود. نوع دیگر از مواد نیز وجود دارد که حالت خیلی نرم و انعطاف پذیری دارد و به نام Monprene معروف است. تا کاربر بتواند به راحتی در گوش خود قرار دهد و هیچ آسیبی به گوش کاربر نرسد.

به خاطر کیفیت بالای این مواد، در ساخت بعضی از اقلام تولیدی از آن استفاده می شود. مثلا در لاستیک های دور یخچال، ماسک های خاص شیمیایی و بعضی از مواد الکترونیکی و غیره

2-صداگیر Ear plugs اسفنجی: نوعی دیگر ازصداگیرهای توگوشی  به صورت اسفنجی وجود دارد. که برای ایمن کردن کاربر در محیط هایی که ناهنجاری های صوتی وجود دارد استفاده می شود.

محافظ گوش اسفنجی
محافظ گوش اسفنجی

جنس اسفنجی به شکل مخروطی روانه بازار شده و به صورت یک بار مصرف استفاده می شود. در برابر آب هیچ دوامی نداشته، قابل شستشو نیست و فقط به اندازه 35 دسی بل از صداها می کاهد.

انواع محافظ گوش و نحوه استفاده از آن (صداگیرها)

در مورد صداگیرهای Ear plugs و Ear muff باید شرایط استفاده را همیشه در نظر داشت. که برای جایگذاری مناسب Ear plugs لاله گوش را با دست مخالف به طرف بالا کشیده سپس با دست موافق به صورت دورانی وارد گوش کرد تا به صورت صحیح در داخل گوش جای گیرد.

قبل استفاده از این محصول باید کاملا دست ها را ضد عفونی کرده تا میکروب وارد گوش نشود و ایجاد عفونت نکند. و دقیقا همین عمل جا نمایی در داخل گوش را موقع درآوردن صداگیر Ear plugs از گوش به صورت چرخشی انجام می دهیم.

صداگیر Ear muff که استفاده آن به صورت رو گوشی می باشد. باید قسمت رکاب را روی سر خود قرار داده و قسمت های بالشتک مانند را با قرار دادن اطراف لاله گوش، به صورت صاف جانمایی کرده، سپس استفاده گردد. حتما قبل از مصرف صداگیرها، از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود. تا از لحاظ ایمنی، در برابر صداها حفاظت از گوش تامین گردد.

صداگیرهای اسفنجی به خاطر یک بار مصرف بودن، باید بعد از استفاده بیرون انداخته شود و در صورت نیاز مجدد، از صداگیر اسفنجی دیگری استفاده نمود.

در نگهداری و استفاده دراز مدت از صداگیرهای توگوشی،اصول ایمنی را باید رعایت نماییم. که مثلا گوشی Ear plugs را بعد از هربار مصرف شستشو داده تا عاری از میکروب باشد و برای استفاده بعدی آماده شود.

انواع محافظ گوش و نحوه استفاده از آن

در محیط هایی که صداهای بیشتری وجود دارد سعی کنید از هر دوگوشی Ear plugs و Ear muff استفاده کنید. تا بر روی کیفیت شنوایی فرد تاثیر منفی نداشته باشد. بعد از هر بار مصرف، صداگیر Ear muff را تمیز و ضد عفونی کرده تا عاری از گرد و خاک یا روغن باشد. چرا که روغنی بودن و یا ماندن گرد و غبار روی صداگیر باعث می شود قسمت های بالشتک زود از بین برود.

توجه به این نکته ضروریست که صداگیرهای استفاده شده برای هر شخص خصوصی بوده (اندازه و سایز مناسب هر شخص می باشد) و نباید در دسترس استفاده عموم قرار گیرد. چرا که از لحاظ بهداشتی می تواند باعث عفونت گوش گردد.

سعی کنید برای مراقبت از گوش های خود در محیط کار، از گوشی صداگیر مناسب استفاده کنید. که نسبت به محیط کار خود، استانداردهای لازم را داشته باشد.

نوشتهٔ پیشین
ایمنی در محیط کار HSE
نوشتهٔ بعدی
نحوه ی ساخت دستکش لاتکس

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.