انواع چرم و بهترین نوع آن

انواع چرم و بهترین نوع آن

تاریخچه ی پیدایش انواع چرم و بهترین نوع آن

چرم یکی از متریال هایی است که می توان از آن در هر صنف و صنعت استفاده کرد و به خاطر تنوع بیشتر نسبت به نوع، طرح و ضخامت آن, می توان هر نوع محصولی از آن ساخت.

چرم از زمان های گذشته مورد استفاده قرار می گیرد که استفاده آن, بسته به درک و فهم انسان ها در طول  آن زمان زیستی بستگی دارد. از آنجایی که پوست حیوانات متفاوت می باشد و به این خاطر انسان از پوست های مختلفی برای تولید ابزار استفاده کرده است.

مثلا از پوست خرس قطبی برای لباس استفاده می شد چرا که این نوع پوست مقاومت خوبی در برابر سرما دارد. و یا از پوست های دیگر در قسمت های دیگر کره زمین نسبت به محیط زیست مورد استفاده قرار می گرفت.

در قاره آفریقا مناطقی وجود دارد که انسان ها برای تامین لوازم زندگی, از چرم و یا همان پوست حیوانات استفاده می کنند. مثلا: از پوست مار برای کمربند و یا در تزئین پوشش های بدنی خود استفاده می کنند.

از پوست گوزن و آهو جامه تن و از پوست حیوانات مانند گاومیش و یا گراز برای تجهیزات حفاظتی و از چرم و یا پوست گوسفند و بز کوهی و یا پروری برای نگهداری مواد غذایی استفاده می کنند. البته در زمان های قدیم برای نوشتن مطلب و ارسال نامه به همدیگر نیز از پوست حیوانات استفاده می شد. و برای ماندگاری بیشتر,  با روغن کاری پوست حیوانات به عمر آن اضافه می کردند.

کاربرد چرم در صنایع پوششی

از آن جایی که علم و تکنولوژی در عالم بشریت مدام در حالت پیشرف می باشد سیستم و دستگاه هایی ساخته می شوند که باعث شده توسط انسان ها, از پوست حیوانات به نوع های مختلفی با نام چرم طبیعی, وارد عرصه زندگی و قابل استفاده در محیط های زیستی ما انسان ها قرار بگیرد و در ساخت صنایع پوششی و حتی در صنعت نیز کاربرد پیدا کند.

تجارت چرم و صادرات از زمان های قدیم در اختیار ما ایرانیان بوده است که در این میان شهرهایی که تخصص تولید چرم را دارند می توان به تبریز، شیراز، همدان و اصفهان اشاره کرد.

که در تولید و صادرات و تجارت این نوع محصول نقش بسزایی دارند و با کشورهایی مانند هندوستان، شوروی و حتی عثمانی ها وارد معامله شدند و شهر تبریز با احداث کارخانه در سال 1267 شمسی یکی از اولین تولید کننده های چرم در آن زمان شد و بعد از این شهر, شهرهایی مانند تهران، اصفهان و همدان نیز با تاسیس کارخانه به جمع تولید کنندگان چرم پیوستند.


انواع چرم و کاربرد آنها در صنعت

چرم ظریف, بهترین نوع چرم

این نوع چرم از پوست حیواناتی مانند بز، گوسفند، بره، آهو، گوزن تولید می شود که در صنعت دوخت لباس  وحتی کفش های ظریف مد روز مورد استفاده قرار می گیرد. که در این میان از پوست آهو و گوزن به خاطر آسیب نرساندن به محیط وحش و در امان  ماندن این نوع حیوانات از گزند شکارچیان, زیاد در بازار مصرف مورد استفاده قرار نمی گیرد.


چرم مقاوم

در واقع به پوست های حیواناتی مانند تمصاح، کوروکودیل، اسب آبی و همانند این نوع حیوانات چرم مقاوم گفته می شود. که به خاطر کمیاب بودن این چرم ها بیشتر مصارف زینتی دارد و در محصولات گران قیمت و خاص مورد استفاده قرار می گیرد.


چرم خیلی مقاوم

این نوع چرم ها از پوست حیوانات مانند گاو، گاومیش، خوک، شتر و بوفالو به وجود می آید و در میان این چرم ها, چرم خوک و بوفالو در کشور ما مورد استفاده قرار نمی گیرد. و از چرم حیوانات دیگر استفاده شده و در صنعت کیف و کفش و کاپشن مورد مصرف قرار دارد. حتی در صنعت نیز از این چرم ها برای ساخت کمره های مورد مصرف در دستگاه ها و ساخت تسمه هاس صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع چرم نیز یکی از انواع چرم و بهترین نوع آن در مصارف صنعتی می باشد.


چرم بز و بهترین نوع آن

این نوع چرم نسبت به چرم گاوی خیلی نازک بوده و از نرم بودن آن می توان به راحتی از چرم های دیگر تشخیص داد. این نوع چرم در صنعت کفش زنانه مورد مصرف قرار می گیرد و در کنار این صنعت در تولید محصولاتی مانند: دستکش زنانه و یا مردانه و حتی در تولید دستکش جوشکاری آرگون از این نوع چرم استفاده می شود.


چرم گوسفند

این نوع چرم نسبت به چرم بز مقاوم و ضخیم تر بوده و در کنار چرم گاوی از لطافت بیشتری برخوردار می باشد. و حالت نرم و سبک آن باعث  شده در صنعت لباس و کیف و کفش زنانه کارایی بیشتری داشته باشد.


چرم گاوی بهترین نوع چرم برای کفش ایمنی

این نوع چرم از مقاومت خوبی برخوردار می باشد و ضخیم بودن چرم باعث شده کارایی متفاوتی در هر صنعت کاربرد داشته باشد. این نوع چرم در تولید دستکش های جوشکاری نیز کاربرد دارد. دستکش های جوشکاری پس از برشکاری چرم تبدیل به ورقه های متفاوت می شود.

که از رویه بیرونی آن در صنعت کیف و کفش ایمنی استفاده بسزایی دارد و از ورقه های داخلی در ساخت دستکس جوشکاری، مقنعه چرمی جوشکاری، پابند چرمی، کفش ایمنی، ساق بند چرمی برای جوشکاری و اقلامی همانند این مورد ها قابل استفاده می باشد.

چرم گاوی در دیزاین داخلی خودروها که در بعضی خودروهای دست ساز با قیمت های میلیاردی در داخل کابین و برای روکش درب ها و قسمت های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. این چرم نیزیکی از انواع چرم و بهترین نوع آن است که کاربرد فراوانی دارد.


پوست تمساح و سوسمار

پوست تمساح و سوسمار از لحاظ زیبایی خیلی معروف می باشد. و به خاطر نقش و نگار های روی پوست و جلوه زیبای آن برای تولید کیف و کفش های مارک دار زنانه و مردانه مصرف دارد. و حتی برای تولید کیف های مسافرتی مرغوب مارک دار و چمدان های مارک دار خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

البته کیفیت و زیبایی این چرم, باعث شده دستگاه هایی که قالب های شکل پوست تمساح و سوسمار دارد تولید شود که روی چرم گاوی, شکل و شمایل پوست تمساح و سوسمار را ایجاد می کند و بصورت تقلبی روانه باز مصرف می کنند.


چرم روکش دار مصنوعی

این نوع چرم طی فرآیندی با دستگاه های صنعتی در رویه چرم دباغی می شود. شکل و طرح های مختلفی با مواد مصنوعی ایجاد می کنند. و به صورت یک چرم با روکش مصنوعی روانه بازار مصرف می شود.


چرم جر چیست؟

این نوع چرم از پوست حیواناتی مانند گوسفند و بزغاله به وجود می آید. که با توجه به سیستم تولید توسط دستگاه های پرداخت دهنده یا همان دستگاه لایه بردار تبدیل به محصول نازکی از چرم می شود. که بیشتر در کارخانجات به عنوان آستر داخلی استفاده می شود. و برای رویه بیرونی محصولاتی مانند: کیف و کفش کیفیت و زیبایی ندارد و بصورت مخملی مانند, روانه بازار مصرف می شود.


چرم اشبالت چیست؟

این نوع چرم از ورقه های چرم ضخیم گاوی به دست می آید و کیفیت چندانی ندارد.


چرم نوبوک چیست؟

این نوع چرم شباهت زیادی به چرم اشبالت و جر دارد و توسط دستگاه های پیشرفته و با ظرافت خاص تبدیل به محصول زیبا و مخملی شکل می شود. و کاربرد بهتری در تولید صنعت کیف و کفش دارد و نسبت به نوع سیستم تولید از کیفیت و زیبایی خاصی برخوردار می باشد. که یکی از انواع چرم و بهترین نوع آن می باشد.


چرم ورنی چیست؟ انواع چرم ورنی

این نوع چرم از پوست های مختلفی مانند گوسفند و گوساله تولید می شود. که طی فرآیندی رویه آن را صاف می کنند و با مواد خاص اپوکسی رویه آن را پوشش می دهند. و به صورت براق با ظاهری زیبا به وجود می آید و روانه بازار مصرف می شود. از این چرم برای تولید کیف و کفش زنانه و یا تولید کفش های کالج استفاده می شود.

 

نوشتهٔ پیشین
صنعت چوب چیست؟
نوشتهٔ بعدی
تاریخچه کفش ایمنی

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.