براي تميز كردن خانه از كجا شروع كنيم؟

براي تميز كردن خانه از كجا شروع كنيم؟
خانه تمیز و مرتب دغدغه امروزی هر کدبانوی ایرانی است. در جامعه امروزی که اکثر خانم ها نیز شاغل هستند. و فرصت کافی برای کارهای منزل ندارند.

برای اینکه خانه ای تمیز و مرتب داشته باشند، بهتر است یک برنامه ریزی دقیق برای نظافت منزل فراهم نمایند.

تا ضمن صرفه جویی در زمان، آخرهفته فرصت کافی برای استراحت خود داشته باشند. وهم این که با انبوهی از حجم کار مواجه نشوند. برای مثال پنج روز ازایام هفته را به مدت روزانه حدودا یک ساعت به نظافت جاهای مختلف منزل اختصاص دهند.

جدول نظافت منزل روز اول( براي تميز كردن خانه از كجا شروع كنيم؟ )

اولین جواب سوال براي تميز كردن خانه از كجا شروع كنيم؟ این است که طول هفته را زمان بندی نماییم. مثلا روز اول هفته را برای جارو کشیدن خانه برنامه ریزی کنیم.

که در این مورد جارو برقی امروزه کار ما راحت و آسان نموده است. ابتدا با یک جاروبرقی ساده، خانه را از گرد و خاک و آشغال های ریز تمیز می‌کنیم. و سپس با یک تی حوله ای میکروفایبر یا انواع دیگر آن که حوله آن را نم دار کرده‌ایم روی سرامیک یا پارکت می کشیم. و کف خانه را جلا می دهیم و برق می اندازیم.

تا هرگونه گرد و غبار باقی مانده نیز از کف زدوده شود. اگر سطوح ما خیلی چرک و لکه دار بود بهتر است از مواد شوینده استفاده کنیم.

براي تميز كردن خانه از كجا شروع كنيم؟ جدول نظافت منزل روز دوم

 روز دوم هفته کابینت ها و کمد ها را تمیز می کنیم. برای این کارابتدا با یک دستمال گردگیر، غبارروبی می کنیم و سپس با یک دستمال حوله ای نم دار لکه ها و چرک های موجود روی سطوح را پاک می نماییم.

اگر چرک و لکه موجود روی سطوح زیاد باشد، حوله را با کمی مواد جرم زدا خیس می کنیم و این کار را دوباره انجام می‌دهیم. اگر این برنامه ریزی را هر هفته تکرار کنیم، مطمئناً هفته های بعدی کمتر زمان را خواهد برد. چرا که مرتبا تمیز کاری انجام می‌شود و نیاز به صرف زمان اضافه در دفعات بعدی نیست.

روز سوم جدول نظافت خانه

در روز سوم براي تميز كردن خانه از كجا شروع كنيم؟ روز سوم هفته نوبت پاک کردن شیشه‌ها است. با یک دستمال حوله‌ای و شیشه پاک کن این کاررا انجام می‌دهیم. حال اگر این شیشه‌ها رو به ایوان باشد، استفاده از تی دسته‌دار راحت‌ترین روش است. ابتدا با یک یا چند سطل آب، شیشه را خیسانده و تی می کشیم. تا گرد و خاک روی شیشه‌ها پاک شود. سپس با یک دستمال حوله ای تمیز خشک می کنیم. این کار نهایت نیم تا یک ساعت بیشتر وقت شما را نمی گیرد. اگر از مواد شوینده برای این کار استفاده می کنید، استفاده از دستکش در چنین مواقعی نیز باعث جلوگیری از آسیب به پوست دست می‌شود.

روز چهارم هفته

روز چهارم هفته را می توانیم به گردگیری وسایل منزل نظیر تلویزیون، میز و صندلی، وسایل دکوراتیو و… اختصاص دهیم. و همچنین رسیدگی به گلدان‌های منزل، مثلاً: برگ‌های زرد گلدان‌‌های طبیعی را جمع آوری می‌کنیم.  یا گردگیری گلدان‌ های مصنوعی را انجام می‌دهیم.

روز پنجم

روز پنجم هفته براي تميز كردن خانه از كجا شروع كنيم؟ روز پنجم هفته می‌توانیم به نظافت حمام و توالت اختصاص دهیم. ابتدا آینه‌های موجود در سرویس‌ها را با شیشه پاک کن و دستمال مناسب پاک می‌نماییم و برای تمیز کاری سنگ توالت، وان حمام، دیوارها و سطوح نیز از مواد شوینده و جرم زدا استفاده می‌کنیم.

اگر ساختمان نوساز است ممکن است هنگام بندکشی سیمان روی سطح کاشی ها باقی بماند که برای این منظور می توانید از پاک کننده سیمان استفاده می‌نماییم. استفاده از دستکش و ماسک را نیز در این مرحله فراموش نکنید. البته برای تمیزی بهتر، استفاده از فرچه الزامی است، که باید روی سطوح کشیده شود.

حال که ۵ روز هفته سپری شد، تمیزکاری منزل نیز به اتمام رسیده است و با خیال راحت می‌توانیم دو روز باقی مانده هفته را استراحت نماییم و یا میزبان یک مهمانی بدون دغدغه و حتی سر زده باشیم.

مطمئن باشید اگر این کارها را در طول هفته ها و به صورت منظم انجام دهیم. و طبق برنامه ریزی که انجام داده‌ایم حرکت کنیم، نیازی به تمیزکاری خاص در ایام عید، مناسبت ها و یا زمانی که مهمانی به صورت سرزده وارد خانه شما شود، نخواهد بود.

نوشتهٔ پیشین
آموزش و پرورش گل و گیاه آپارتمانی
نوشتهٔ بعدی
روش صحیح کاشت درخت

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.