تاثیر اعتیاد در محیط کار

تاثیر اعتیاد در محیط کار را در ادامه بررسی می‌نماییم.

مصرف درست هر چیزی که وارد بدن می‌شود نیز، سلامت آن را تضمین می‌کند. در صورتی که فرد از چیزهایی استفاده کند که نه تنها مضر نیست بلکه غنی از ویتامین‌ها است زندگی راحت‌تر، سالم‌تر و عمر طولانی‌تری خواهد داشت. اما وقتی از چیزهایی مثل مواد مخدر، سیگار و الکل استفاده می‌کند. اعتیاد و وابستگی پیش خواهد آمد و فرد همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

از عوامل مهمی که در سلامت عقل، مخصوصا بدن، تاثیر بسزایی دارد اعتیاد است. که با اختلال در کارکرد مغز، باعث ناکارآمدی و حتی زوال آن می‌شود. اعتیاد به هرگونه ماده مخدر، ایمنی را هم کاهش می‌دهد. چون فرد در کار خود دقت لازم و کافی را نخواهد داشت. که این امر خطا و اشتباهات زیادی را در پی خواهد داشت.

اعتیاد چیست

در واقع اعتیاد به هر گونه مصرف، به کار گیری و انجام بیش از حد، خارج از برنامه و بدون اعتدال یک چیز تلقی می‌شود. که با عدم استفاده، فرد احساس ناخوشایندی خواهد داشت. در حدی که زندگی او را مختل می‌کند و همه احساسات، عواطف، مسئولیت‌های خود را فراموش می‌کند. که در نتیجه آن با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

مواد مخدر، یکی از این موارد است که تاثیر بسیار مخرب ‌تری دارد و سلامت شخص را به خطر می‌اندازد. اگر آن را مصرف نکند، دچار بی‌حوصلگی، بی‌قراری و بی‌طاقتی می‌شود. همچنین اندام‌های داخلی بدن را از بین می‌برد. باعث تغییر ظاهر‌، ابتلا به انواع بیماری ها، باعث آسیب‌های جدی گاهاً جبران ناپذیر یا حتی مرگ وی خواهد بود.

این افراد تا زمانی که آن ماده دائماً به بدنشان می‌رسد احساس خوبی دارند. ولی وقتی مدتی از تایم مصرف بگذرد بی‌قراری، اضطراب و استرس و همینطور درد بدن را در فرد می‌توانیم مشاهده کنیم. و به مرور این حالات بدتر و شدیدتر می‌شود و تا زمانی که مواد دوباره او نرسد در عذاب خواهد بود.

به مرور میزان مصرف آنها نیز افزایش می‌یابد چون بدن، اندازه ای ازمواد که به او می‌رسد را کافی نمی‌داند. پس فرد هر بار مجبور است مقدار بیشتری از قبل را مصرف ‌کند.

حتی گاهاً به جایی می‌رسد که آن ماده به کلی در اثر استفاده بیش از حد روی او تاثیر ندارد. پس به اجبار ماده قوی تر دیگری را جایگزین آن نماید تا مانند روز اول احساس خوشایندی را تجربه کند.

تاثیر اعتیاد در محیط کار

عدم کارآمدی: عملکرد درست عقل را دچار اختلال می‌کند. در نتیجه کیفیت کار فرد پایین‌تر می‌آید. چون مانند قبل نمی‌تواند کارکرد درست و دقت لازم را دارا باشد. کارایی و بازدهی او کاهش می‌یابد و به درستی از پس مسئولیت‌های خود بر نمی‌آید چون اولویتش تغییر می‌کند.

اختلال در خواب: این مواد اثر سوء در کارکرد عادی بدن دارند به همین سبب خواب افراد دچار بی نظمی می‌شود و چون فرد در مواقعی که باید، به استراحت و فراغت نمی‌پردازد که منجر به خواب آلودگی، خستگی، سستی و رخوت در تایم کاری می‌شود.

طرد شدن افراد: یکی دیگر از تاثیر اعتیاد در محیط کار طرد شدن افراد در محیط کار است. در محیط کاری این اشخاص محبوبیت ندارند و همه ارتباط با او را به حداقل می‌رسانند. و رفتارهای نامتعارف و به دور از عقل این افراد که سوء تفاهماتی را ایجاد می‌کند، قابل پذیرش نیست در نتیجه طرد آنها را در پی دارد.

ایجاد مشکلات: بسیاری برای کاهش فشار کاری به اعتیاد رو می‌آورند، چون نمی‌توانند از پس کارهایی که بر عهده دارند بر ‌آیند یا ضعیف‌تر از سابق عمل می‌کنند. به همین دلیل کیفیت کار آنها کاهش می‌یابد. که این امر شغل او را به خطر می‌اندازد یا مشکلات جدی برای مجموعه‌ای که در آن مشغول هست ایجاد می‌نماید. یکی از ضروریات رعایت ایمنی در محل کار عدم داشتن اعتیاد است.

عدم اعتماد: با رفتار هایی مثل روآوری به قرض، به صورت مکرر و عدم پرداخت آن، به علت اتمام دارایی یا با اعمالی مثل دزدی احترام، اعتماد و ارزشی که قبلا برای این افراد قائل می‌شدند نیز از بین می‌رود.

 

کمک به کنارگذاشتن اعتیاد

ترک مواد به شکل نادرست، غیر اصولی و بدون همفکری مشورت و کمک از متخصصان این زمینه کاملاً اشتباه است. افراد معتاد بایستی در مراکز ترک، بستری شوند تا به درستی و با رعایت نکات پزشکی این ماده را از بدن خود خارج نمایند.

اراده فرد بالاترین و موثرترین عامل در ترک است .به طوری که آن را به کلی به کنار بگذارد و دیگر سراغش نرود پس کسانی که برای وی مهم هستند در انگیزه برای ترک او تاثیر زیادی دارند

نباید با این افراد مانند یک گناهکار رفتار کرد بلکه با رفتار درست، دوستی، مهربانی صحبت و اقنا باید آنها را به ترک تشویق کرد یا انگیزه لازم را برای رها سازی آن مواد افزایش داد. 

باید آموزش‌ های لازم و اطلاعات کامل درباره اعتیاد و شیوه رفتار درست در مواجهه با این افراد را ارائه نمود و همچنین روش‌های حل آن در صورت درگیری شخص را به طور کامل به همه یاد داد

 

عوارض و علائم تاثیر اعتیاد در محیط کار

بسیاری افراد با این جمله که با یکبار مصرف طوری نمی‌شود، خود را گول می‌زنند. همین عامل اصلی اعتیاد در آنها است. که چنان احساس خوشایندی به آنها دست می‌دهد که دوست دارند دوباره آن را امتحان نمایند. این زمان است که اگر بتوانند جلوی خود را بگیرند و تحمل و صبر کافی پیشه کنند مشکلی پیش نمی‌آید. ولی اگر در این راه سست شوند اعتیاد بر آنها رخنه خواهد کرد.

  • این مشکل علاوه بر فرد اعضای خانواده، دوستان، نزدیکان و همکاران را هم درگیر می‌کند.
  • بوی بد دهان و سیاهی لثه‌ و دندان
  • زخم‌ در نقاط مختلف بدن
  • بی‌طاقتی و کاهش صبر
  • محدودیت در ارتباطات
  • ناکارآمدی در شغل
  • فقر و بی‌پولی و از دست دادن اموال و دارایی
  • اخراج از کار 
  • افسردگی و تنهایی
  • تغییر اولویت های فرد
  • ایجاد توهم یکی دیگر از تاثیر ات اعتیاد در محیط کار
  • مشکل در بینایی 
  • عدم پذیرش در جامعه
  • از کار افتادگی یا مختل شدن عملکرد اعضای داخلی بدن مثل کلیه، کبد
  • درگیری با ایدز بخاطر استفاده از سرنگ آلوده 
  • فراموشی بسیاری از مسائل مشکلات و بی توجهی به آنها
  • آسیب به خانواده

سایر معضلات اعتیاد

کم عقلی و دوستان ناباب، انتخاب‌های نادرست، بحران های زندگی و جامعه افراد را به اعتیاد وا می‌دارد. که به جای به کارگیری راه حل درست بدترین و نامناسب‌ترین روش‌ها را به کار می‌برند. به خصوص در سنین پایین‌تر که افراد نمی‌توانند خوب را از بد تشخیص دهد و تصمیمات نادرستی می‌گیرند. یا محدودیت‌های غیر اصولی و نادرست خانواده‌ها منجر به کارهایی پنهانی مثل مصرف مواد می‌شود.

بیشتر جوانان با توجیه اینکه آن ماده باعث تمرکز کافی برای یادگیری بهتر درس می‌گردد. یا حتی به خاطر اینکه مشکلاتی که در جامعه با آنها درگیر هستند را فراموش کنند، به مصرف رو می‌آورند. 

طلاق و جدایی، همچنین تنفر فرزندان از پدر و مادر معتاد به علت عدم توجه، کتک، آزار، اذیت از سوی والدین و نیز تمسخر از طرف هم سن و سالان از معضلات دیگر اعتیاد می‌باشد.

نوشتهٔ پیشین
لباس کار سرهمی چیست؟
نوشتهٔ بعدی
انواع دستکش جوشکاری

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.