رایج ترین خطرات در محیط کار و جلوگیری از آنها با کفش مناسب

رایج ترین خطرات در محیط کار و جلوگیری از آنها با کفش مناسب را بررسی می‌کنیم.

 

خطر مخصوصاً در محیط هایی که همواره انواع و اقسام ابزار، وسایل و دستگاه‌ های مختلفی در آن وجود دارد و ممکن است به فرد آسیب برساند در کمین همه افراد است. که با ذره ای بی‌دقتی یا مقداری سهل انگاری، مشکلات اساسی در پی دارد.

درصد احتمال وقوع این پیشامدها با به کارگیری درست و اصولی وسایل ایمنی بسیار کاهش می‌یابد. یکی از این وسایل، کفش ایمنی است که ضرورت وجود آن کاملا حس می‌شود. کفشی که ویژگی های خاصی در آن قابل مشاهده است. برای نمونه کفشی که زیره مقاوم، آج دار و عایق دارد و رویه آن چرم و نسوز است و کف طبی و راحتی دارد درصد حوادثی که ممکن است در محیط کاری اتفاق بیفتد را تا حد زیادی پایین می‌آورد.

 

کفش‌ طبی اداری، کفش ایمنی نسوز پای افزار، کفش‌ ایمنی یحیی مدل ۸۹ و کفش ایمنی مدل هرا و چکمه‌ها، از انواع مختلف کفش‌های ایمنی به حساب می‌آیند که هر یک متناسب با شغل‌های متعددی طراحی گردیده اند و افراد را از صدمات متعدد در محیط‌های کاری حفظ می‌کنند.

بررسی رایج ترین خطرات در محیط کار و جلوگیری از آنها با کفش مناسب

در ادامه با خطراتی که اغلب در محیط های کاری رخ می‌دهد آشنا می‌شویم:

وجود زمین لیز و سر 

  • وجود زمین لیز یا سر و عدم توجه به آن یکی از خطراتی است که می‌تواند آسیب‌های جدی را بر انسان وارد نماید. این عامل اغلب توسط آب، روغن و سایر مواد شبیه به این‌ها ایجاد می‌گردد پس افرادی که دائماً با موادی مثل روغن سر و کار دارند باید از این لحاظ بیشتر احتیاط کنند.
  • علاوه بر آن این عامل در فصول بارانی و برفی سال بیشتر اتفاق می‌افتد. برای اینکه زمین از لحاظ یخ زدگی نیز خطر آفرین است. از این رو توجه به انتخاب کفش که با این شرایط منطبق باشد لازم و ضروری است. چون شکستگی نقاط مختلف بدن به خصوص دست و پا از مهم‌ترین عوارض آن به شمار می‌رود. که امکان دارد در حدی شدید و بدخیم باشد که به کلی درمان نشود تا آخر عمر گریبان افراد را بگیرد.
  • زیره‌هایی که کیفیت خوب و بالایی دارند و ساختار آنها به نوعی است که ضد لغزش هستند و اصلا لیز نمی‌خورند بهترین گزینه برای اینگونه شغل‌ها محسوب می‌شوند

بریدگی توسط اشیا تیز یکی از  مهمترین و رایج ترین خطرات در محیط کار و جلوگیری از آنها با کفش مناسب

در برخی مشاغل افراد با اشیا و وسایلی سر و کار دارند که اگر کفش و محافظی به پا نباشد به آن آسیب می‌رسد، مثل خرده شیشه، سنگریزه‌های تیز، پیچ و میخ، تیغه ها، این اشیا باعث بروز زخم و بریدگی کف پا می‌شود. یا اگر زیره مقاوم نباشد ممکن است به کف پا فرو می‌رود برای جلوگیری از بروز آن، کفشی ایمنی با زیره مقاوم استفاده کنید.

امکان آتش سوزی و برق گرفتگی 

کفش های ایمنی از سایر حوادث مهمی که ممکن است افراد را حتی تا پای مرگ بکشاند مثل آتش سوزی یا برق گرفتگی هم محافظت می‌کند. یعنی طراحی آن ها به شیوه ای است که در برخورد با آتش مشتعل نمی‌شوند و زمانی که در معرض حرارت شدید قرار بگیرند پاها را نمی‌سوزاند. و کفش‌های عایق هم رسانای برق نیستند و جریان برق را از خود عبور نمی‌دهند به همین دلیل از آسیب به شخص جلوگیری می‌کنند.

نفوذ سرما به پا 

از دیگر خطراتی که در محیط کار رخ می‌دهد مربوط به فصل سرماست که پاها را درگیر می‌کند. فرد اگر از کفش نامناسب استفاده نماید در سرمای شدید احساس ناراحتی خواهد کرد. چون سرما استخوان‌های وی را اذیت خواهد نمود و اگر به مدت طولانی به پاها این سرما وارد شود بعداً باعث ایجاد درد و بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی نیز خواهد شد. چون کفش‌های ایمنی ضخامت بالایی دارند از نفوذ سرما به پاها جلوگیری می‌کنند.

سقوط اشیا یکی از رایج ترین خطرات در محیط کار و جلوگیری از آنها با کفش مناسب

ابزار و وسایلی که سنگین هستند و وزن زیادی دارند، ممکن است وقتی حمل و جابجا می‌شوند، سقوط کنند. یا هنگام استفاده از آنها پرت شوند یا سربخورند و روی پاها بیافتند. در آن صورت اگر از محافظ و پوشش مناسب برای پا استفاده نشود به آن صدمه ی جدی می‌زنند.

صدماتی مثل له شدگی یا حتی قطع انگشتان پا از عوارض سقوط اشیا روی آنهاست. اما وقتی از کفشی استفاده می‌شود که قسمت جلویی و روی انگشتان در واقع قسمت سرپنجه دارای قطعه و فولادی تشکیل شده ایمنی افزایش می‌یابد و به دنبال آن خطرات کمتر می‌شود.

سوختگی در اثر تماس با مواد اسیدی

در برخی مشاغل افراد با موادی کار می‌کنند که اگر به پوست برخورد کند، آن را از بین می‌برد. در این مشاغل باید از وسایلی استفاده گردد که مقابل این مواد مقاوم هستند و به عنوان محافظ به خوبی عمل می‌کنند موادی مثل اسیدهای خطرناک که در صورت عدم استفاده از کفش ایمنی ضد اسید یا نسوز منجر به سوختگی پاها و نیز از بین رفتن بافت پوست آن می‌گردد.

ابتلا به بیماری های مختلف 

  • از دیگر رایج ترین خطرات در محیط کار و جلوگیری از آنها با کفش مناسب می‌توانیم ابتلا به بیماری‌هایی مثل کمردرد شدید و دیسک کمر، میخچه پا و غیره اشاره کنیم. کفی مناسب و نحوه قرارگیری درست پا درون آن مانع از ایجاد این مشکلات خواهد بود. در این صورت فرد ساعات کاری خود را در راحتی و بدون احساس درد می‌گذراند. که به کارآمدی بیشتر او در کارش کمک می‌کند.
  • افراد تقریباً یک سوم از روز خود یعنی حدود 8 ساعت را در محیط کاری می‌گذرانند. ابتلا به این بیماری‌ها در افرادی که به این مسئله توجهی نشان نمی‌دهند، خیلی بالاست. چون پاها مدت طولانی در شرایط و وضعیت نامناسبی قرار می‌گیرد و منجر به عوارض شدیدی خواهد شد. پس کفی طبی و راحت تا حد زیادی مانع از خطرات و عوارض خطرناک می‌شود.

 

نوشتهٔ پیشین
علت اختلاف قیمت لباس کار ها
نوشتهٔ بعدی
آموزش استفاده از انواع دستکش ایمنی

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.