چوب زبان گنجشک مهم ترین گونه های آن عبارت اند از:

  • زبان گنجشک سفید آمریکایی
  • زبان گنجشک سیر
  • زبان گنجشک آبی
  •  زبان گنجشک اورگان

چوب سفید

سه گونه اول در نیمه شرقی ایالات متحده و زبان گنجشک اور گان در امتداد ساحل اقیانوس آرام می رویند.
رنگ درون چوب گروه زبان گنجشک های سفید، قهوه ای است و برون چوب آنها رنگی روشن یا تقریباً سفید دارد. به دلیل وجود کیفیت های ذاتی خوب حاصل از این درختان از قبیل سنگینی، استحکام، سفتی و مقاومت بالا در برای ضربه ناگهانی، درختان پس دوم آنها از مطلوبیت ویژه ای برخوردارند و طرفداران زیادی دارند و اکثرا برای ساخت دسته بیل ها استفاده می شوند.

زبان گنجشک اورگان

چوب زبان گنجشک اورگان در مقایسه با زبان گنجشک سفید آمریکایی تا حدودی از ویژگی های مقاومتی اس تری برخوردار است. اما در مناطق سواحل غربی، برای اهداف مشابه ای به کار برده می شود.
اصولا از جنوب زبان گنجشک سفید آمریکایی برای ساخت دستگیره و دسته ابزارهای غیر شریه زننده و غیر ضربه گیر، پارو، جوباسی، چوب بیس بال و سایر اقلام و کالاهای ورزشی و قهرمانی استفاده می شود.
برای ساخت دستگیره هایی با بهترین کیفیت و مرغوبیت بالا به برخی ویژگی های خاص نیاز است؛ از جمله اینکه در هر سالنی مر، تعداد حلقه های رویش سالیانه باید کمتر از 2 و بیشتر از 7 حلقه باشد (به عبارتی در هر اینچ کمتر از 5 و بیشتر از 17 حلقة رويشي وجود نداشته باشد).
چگالی (A3WM ) 60 gm) با بیشتر در میزان رطوبت 12 درصد، منجر به تولید ماده اولیه ای با کیفیت بالا خواهد شد. موارد عمده کاربرد گروه زبان گنجشک سفید عبارت اند از روکش های تزئینی، کابینت و قفسه ها، مبلمان و المانية منزل، کفپوش، مصنوعات چوبی، جعبه ها و صندوق های چوبی

چوب زبان گنجشک های سیاه

 گروه زبان گنجشک های سیاه شامل زبان گنجشک سیاه (Figra) و زبان گنجشک کدو حلوایی (Fprofunia) است. زبان گنجشک سیاه در نواحی شمال شرقی و ایالات مرکزی (نیمه غربی) و زبان گنجشک کدو حلوایی در جنوب ایالات متحده می روند.
رنگ درون چوب در زبان گنجشک سیاه در مقایسه با سفید آمریکایی، قهوه ای تیره تری است. و برون چوب آن روشن یا تقریبا سفید است. چوبهای سیاه از لحاظ وزنی سبک تر (دارای گرانی ویژه پایه 0/45 تا 0748) از گروه زبان گنجشک های سفید (بیشتر از CV5) است.
زبان گنجشک های کدو حلوایی، سفید آمریکایی و سیر که در سر و پایین دست رودخانه های جنوبی، به ویژه در مناطقی با وقوع سیلاب های مکرر و دراز مدت می رویند.
گورچه هایی را در این درخت تولید می کنند که واحد چون نسبتا سبک ورد، تند رشد و کم درام است. مصارف عمده و اصلی گروه زبان گنجشک های سیاه در ساخت روکش های تزئینی، کنیت و قفسه مصنوعات چوبی مبلمان و الاليه، بشکه سازی و جعبه و سندوق های چوبی است.
نوشتهٔ پیشین
انواع چوب های جهان
نوشتهٔ بعدی
انواع درخت آمریکایی

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.