آموزش نقاشی ساختمان

در رنگ آمیزی ساختمان اولویت های مهمی وجود دارد. که اصولا با رعایت کردن این اولویت ها می توان به یک رنگ دلخواه و با کیفیت عالی رنگ آمیزی دست یافت. که در اینجا به چند مورد از این مسائل اشاره خواهیم کرد.

زیر ساخت‌ها در آموزش نقاشی ساختمان

برای نقاشی ساختمان بهتر است قبل از رنگ کاری چه در سقف و چه دیوار ها به یک سطح نسبتا صافی دست یافت. برای رسیدن به این سطح مورد نظر بعد از سخت کاری دیوار ها و سقف ها بهتر است از مواد صاف کننده گچ استفاده کرد. که این گچ خود نیز در نوع های مختلفی تولید می شود. ولی در کل از دو نوع گچ در ساختمان ها برای نازک کاری استفاده می شود.

نحوه ی گچ کاری

در مرحله اول گچ یک دست کننده دیوار و سقف استفاده می شود. و با نام گچ سیاه و یا همان گچ زیرساخت که متریال تشکیل دهنده آن از گچ و خاک رس می باشد استفاده می شود. البته این مورد را در نظر داشته باشیم ک برای اجرای کار روی مساحت مشخص شده باید سریع انجام گیرد. چرا که بعد از ترکیب این گچ و خاک با آب بصورت دوغاب در می آید و با گذشت چند دقیقه سریع سفت می شود. و حالت دوغابی خود را از دست می دهد و سریع سفت می شود. به خاطر همین موضوع استاد کاران این حرفه عکس العمل سریع در انجام این کار دارند.

بعد از اجرای گچ خام روی دیوار و سقف که توسط ابزاری مانند ماله صاف می شود. و کاملا به صورت یکدست همه قسمت های لازم را پوشش می دهند. و بعد از گذشت سه روز کاملا آب خود را از دست می دهد. البته این موضوع از دست دادن آب بستگی به شرایط آب هوائی دارد و تبدیل به سطحی کاملا خشک و البته نسبتا صاف می شود. که قسمت ترکیب این ملات اصولا از 70 درصد آب و  30 درصد گچ و خاک تشکیل می شود. و در ساختمان ها از این ملات گچ و خاک فقط برای یکدست کردن و پرکردن شیارهای به وجود آمده توسط آجر و یا بلوک استفاده می شود.

گچ نازک کاری یا سفید کاری در نقاشی

یکی از مهمترین نکات در آموزش نقاشی ساختمان گچ نازک کاری می باشد. از این گچ برای صاف کردن سطح هایی استفاده می شود که قبلا به صورت سطحی نسبتا صاف در آمده باشد. که در بالا به آن اشاره کردیم. گچ سفید برای صاف کردن سقف و دیوار ها به کار می رود. و برای اجرای ابزار زنی و ایجاد طرح های زیبا روی دیوار و حتی سقف ها نیز استفاده می شود.

در کارهای زیبای گچ بری و تبدیل ستون های موجود در ساختمان به ابزاری مانند کله قوچی و یا ابزار شاه عباسی که خود یک نوع از طرح های زیبا و سنتی که بیشتر در منازل و حتی در محیط های رستورانی و تالار ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. که توسط هنرمندان گچ بر, این شکل و طرح های زیبا صورت می گیرد.

رنگ کردن ساختمان

دراین مقاله بیشتر به رنگ آمیزی ساختمان اشاره خواهیم داشت. ولی برای زیرساخت های نقاشی و رنگ آمیزی نیاز بود به این مراحل اجرایی کار نیز قبل رنگ آمیزی اشاره ای داشته باشیم. که دقیقا حس و حال رنگ آمیزی در ساختمان را بطور صفر تا صد به شما عزیزان القا کنیم.

گچ سفید به خاطر کیفیت و پودری بودن متریال که کاملا الک شده می باشد. باعث می شود بعد از اجرا, سطحی کاملا صاف و تمیزی بدون درز به وجود آید و برای رنگ آمیزی به سطح کاملا صیقلی در آید. ولی از آنجایی که بعد از خشک شدن گچ سفید که کاملا آب خود را از دست می دهد. باعث به وجود آمدن ترک های خیلی جزئی و وجود ناهمواری های خیلی کوچک در سطح دیده شود. که حال در اینجا با متریالی با نام روغن الیف می توانیم به این سطح آغشته کنیم تا این ایرادات کوچک را نیز برطرف کند که در اینجا به این نوع محصول با نام روغن الیف اشاره دقیقی خواهیم داشت.

روغن الیف چیست؟ و کاربرد روغن الیف در نقاشی ساختمان

یکی دیگر از نکات مهم در آموزش نقاشی ساختمان روغن الیف می باشد. این مواد به خاطر پرایمر بودن بعد از اجرای روی سطوح که در بالا به آن اشاره کردیم که بعد از خشک شدن گچ سفید و بخاطر مصرف آب بیشتر در ترکیب ملات گچ باعث ترک هایی روی دیوار و یا سقف می شود. که با استفاده از این مواد روغن الیف کاملا ترک ها و قسمت هایی که بصورت کامل به هم نچسبیده باشد وارد ذرات گچ می شود. و حالت پر کننده و قسمت های خالی را پوشش می دهد و بافت قوی به وجود می آورد و بخاطر این نوع کیفیت و کارکرد فرمولاسیون قوی در زیرساخت ها ایجاد می کند. و برای رنگ آمیزی بستر صاف و تمیزی به وجود می آورد .

روغن الیف پایه آب

این محصول  بر پایه آب می باشد که با ترکیب شدن می توان در قسمت های گچ کاری شده که ترک وجود دارد استفاده کرد. و با استفاده از قلم رنگ کاری و یا فرچه های نرم مویی که به قلم بزرگ نیز معروف می باشد. به روی سطح کشیده می شود و جذب دیوار و یا قسمت های مورد نظر برای رنگ آمیزی می شود تا برای نقاشی بعد از جذب آماده شود. که البته روغن الیف تنها روش پایانی برای رنگ آمیزی نمی باشد چرا که بتونه کاری و سمباده کشی نیز لازمه عملیات قبل رنگ کاری می باشد. که نکته ی خیلی مهمی در اموزش نقاشی ساختمان به شمار می آید.

روغن الیف بر پایه روغن و یا نفت

این نوع روغن از رزین و روغن تشکیل می شود. و برای ترکیب این مواد از تینر استفاده شده تا حالت رقیقی به خود گیرد تا بتوان به راحتی به سطوح انتقال داد. و به خاطر متریال تشکیل دهنده از کیفیت بالایی بهره می برد و برای خشک شدن کامل به زمان بیشتری احتیاج دارد. که حداقل به 48 ساعت زمان نیاز است تا کاملا برای رنگ آمیزی و ادامه کار آماده باشد.

از لحاظ قیمتی نسبت به پایه آب هزینه بالایی دارد. ولی این مورد را نیز در نظر داشته باشیم که روغن الیف بر پایه آب یکی از متریال هایی می باشد که استفاده آن برای عموم پیششنهاد می شود. و ویژگی های مهم پایه آب می توان به قیمت مناسب، استفاده در هر شرایط محیطی، گیرش سریع و حالت گرفتن سریع(خشک شدن) و پایه آب بودن باعث می شود استفاده راحت تری برای کاربر داشته باشد.

استفاده از غلطک رنگ کاری

استفاده از غلطک در رنگ آمیزی باعث می شود سطح رنگ آمیزی بهتری با کیفیت عالی به وجود آید. ولی برای استفاده از این ابزار نیاز به مهارت کامل دارد. چرا که موقع آغشته کردن به رنگ باید به مقدار میزان برداشت رنگ از داخل سینی رنگ را در نظر داشته باشیم. و آن حد و اندازه لازم را بعد از جذب رنگ و کشیدن غلطک روی محل کار نیاز به دقت لازم دارد. تا اضافه بودن رنگ روی ابزار باعث نشود که قسمت رنگ آمیزی شده چکه شدگی داشته باشد. و یا به عبارتی رنگ حالت اشکی پیدا نکند و برای استفاده از غلطک رنگ به دسته ابزار نقاشی نیاز داریم.

دسته غلطک رنگ نقاشی ساختمان

این دسته ابزار در نوع های مختلفی از جنس چوب، فلز آهن و از جنس آلومینومی وجود دارد که هرکدام نسبت به محیط مصرف خود کارایی دارد. البته این دسته ابزار غلطک در سایز و اندازه های متفاوتی از 2/1 سانتی متری گرفته تا 5/1 سانتی متری ثابت و نوع های دیگری وجود دارد. با نام دسته ابزار غلطک تلسکوپی که آنها نیز در سایز و اندازه های متفاوت 2 متری الی 6 متری وجود دارد.

که حالت جمع شوندگی در ساخت این نوع محصول لحاظ شده است و به صورت سایز و اندازه دلخواه می توان در آورد و در قسمت سقف با ارتفاع زیاد نیز کارایی دارد تا کاربر بتواند به راحتی به رنگ آمیزی خود با تسلط کامل ادامه دهد.

دسته ابزار غلطک رنگ آمیزی در قسمت های دیگر محیط زیستی نیز کاربرد دارد چرا که در موقع تولید این قطعه با در نظر گرفتن نوک اتصالی دسته ابزار از قطعه پلاستیکی استفاده شده که با کار گذاشتن این قطعه در قسمت رزوه، خود غلطک بر روی آن نصب می شود. و در کار رنگ آمیزی مورد استفاده قرار می گیرد که با باز کردن این قسمت می توان برای اتصال تی و جارو نیز برای کاربرد در کارهای دیگر مورد استفاده قرار داد. که با در نظر گرفتن این کاربرد ها  در تولید باعث می شود این دسته ابزار فلزی با کارایی های متفاوتی در بازار مصرف مورد استفاده قرار بگیرد.

لوازم و ابزار مهم در آموزش نقاشی ساختمان

از آنجایی که برای انجام یک کار مفید با کیفیت عالی نیاز به فعالیت بیشتری دارد. در کنار این تلاش ها به ابزاری خوب و مرغوب نیز احتیاج داریم که نسبت به شرایط محیط کار و شغلی متفاوت می باشد. در اینجا ما به ابزاری اشاره می کنیم که در کار نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان بیشتر حائز اهمیت است.

غلطک رنگ کاری در آموزش نقاشی ساختمان

جنس این ابزار باید از الیاف بهتری باشد که بتواند رنگ را به خوبی جذب کند. و موقع فشار دادن بر روی سطح رنگ را به خوبی به سطوح انتقال دهد.

فرچه یا قلم رنگ در آموزش نقاشی ساختمان

این نوع ابزار در سایز و اندازه های متفاوتی در بازار وجود دارد. که نسبت به محیط و محل رنگ آمیزی سایز و اندازه آن مشخص می شود.

فرچه رنگ برای جاهایی که نیاز به ظرافت بیشتری دارد. مثلا در قسمت های ابزار گچی و کنده کاری های روی دیوار و یا ستون و سقف ها از فرچه یا قلم کوچک استفاده می کنند. تا بتوان با ترکیب رنگ آمیزی در هر قسمت کنده کاری شده رنگ ها را از هم جدا کنند. حتی در شیار ها و مسیرهایی که نیاز به رنگ آمیزی گوناگونی دارد تا جلوه و زیبایی کنده کاری را به رخ بکشد و نمای جذابی داشته باشد.

سینی رنگ غلطک

این ابزار طوری طراحی شده است که با پرکردن رنگ دلخواه خود داخل گودی سینی و با استفاده از غلطک رنگ می توان به رنگ آمیزی بر روی دیوارها و حتی سقف نیز به راحتی انجام داد. سینی رنگ با توجه به نوع متریال آن که از پلاستیک می باشد موقع تولید با اضافه کردن افزودنی های خاص به مقاومت و استحکام آن می افزاید. تا هنگام  استفاده با افتادن از ارتفاع و یا افتادن اشیا روی آن به راحتی نشکند.

با در نظر گرفتن خود غلطک نیز می توانیم سینی مورد نظر خود را انتخاب کنیم که در سایز های کوچک و بزرگ تولید می شود. ولی این مورد را در نظر داشته باشیم که غلطک استفاده شده در نقاشی ساختمان با استفاده از دسته ابزار فلزی معمولی و حتی تلسکوپی نیز صورت می پزیرد.

 

نوشتهٔ پیشین
تاریخچه کفش ایمنی
نوشتهٔ بعدی
تولید صنعتی و هنر‌های تجسمی

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.