نحوه تولید دستکش ژله ای  را در ادامه به شما آموزش خواهیم داد. ابتدا با محیط‌های کاری که از این دستکش باید استفاده نمایند آشنا می‌شویم.

دستکش‌ های ژله ‌ای برای محیط‌ های نسبتا خطرناک که احتمال برش و لغزندگی وجود دارد و تماس با هرگونه مواد روغنی و محلولاتی مثل نفت و بنزین مناسب هستند. و همچنین خاصیت ضد برش و ضد حساسیت و ضد لغزش از مزایای آن به شمار می‌رود.

استفاده از آن در محیط‌هایی که با اسید های قوی در تماس هستند توصیه نمی‌شود. ولی در محیط هایی که درصد اسید کم و در حد ضعیف است مثل تماس با شوینده ها کاربرد دارد. برای محیط های اسیدی دستکش ضد سید تانگ وانگ پیشنهاد می‌شود.

امروزه از برندهای مشهور و پر مصرف در تولید دستکش ژله ای شرکتی تحت عنوان استادکار است. دستکش ژله ای استادکار ایرانی تا حد زیادی نیاز افراد را در این عرصه برطرف می‌کند. اما دستکش های ژله ای تانگ وانگ که محصول کشور چین و وارداتی است نیز همچنان در حال رقابت با آن می‌باشد و هر کدام از جهت کیفیت و قیمت طرفداران خاص خود را دارند.

آموزش نحوه تولید دستکش ژله ای

تقریبا اکثر مراحل تولید دستکش به حالت خودکار و اتوماتیک انجام می‌پذیرد. و کارکنان تنها در بخش های جزئی آن نظارت، بررسی و دخالت دارند. و تنظیمات ابتدایی میزان اعداد و ارقام، نوع چرخش، سرعت حرکت و… را انجام می‌دهند.

بافت دستکش

  • برای دستکش‌ هایی که در محیط کاری آن ها را مصرف می‌کنند معمولا نخ مصنوعی پلی استر را به کار می‌برند. چون دارای امتیازاتی مثل ضد حساسیت، قابلیت شست و شوی مکرر، نرم و … می‌باشد. که تمام این عوامل در محافظت از دست، احساس راحتی و دوام بالا موثر است. 
  • مرحله ابتدایی در تولید این محصول، بافت پارچه ‌ای است که بخش اصلی دستکش را تشکیل می‌دهد. و در اکثر دستکش‌های موجود در بازار این پارچه و نخ مشترک است. یعنی همه آن ها از یک نوع دستکش استفاده می‌کنند و فقط روکشی که به کار می‌برند متفاوت است.
  • بافت دستکش ها با دستگاه مخصوص انجام می‌گیرد که می‌توانند در مدت کمی میزان زیادی را ببافند به علت بافت ریز و نیز تولید با تعداد بالا در مدت محدود این امر با دست امکان پذیر نیست دستگاه‌ها کاملاً اتوماتیک هستند و کارگران فقط دستکش‌های آماده را جمع آوری می‌کنند و صرفاً برای بررسی و رفع ایرادات و اشکالات احتمالی و نیز آماده سازی اولیه به آن سر می‌زنند
  • وقتی تعداد دستکش‌ها به حد نصاب رسید به مرتب سازی و جمع آوری آن ها می‌پردازند تا به مرحله بعدی روانه ‌شود.

نکات مهم در نحوه تولید دستکش ژله ای

در بعضی کارخانه ها کش در قسمت مچ در همان مرحله بافت به ادامه دستکش وصل می‌شود و معمولا رنگ متفاوتی از خود دستکش دارد. ولی در برخی کارخانه‌ها بعد از چاپ کش به آن اضافه می‌شود. کش به این خاطر که دستکش‌ها در قسمت موج کاملاً فیکس و ثابت باقی بماند اهمیت دارد.

 

نحوه روکش دهی در تولید دستکش ژله ای

  •  در ادامه آموزش نحوه تولید دستکش ژله ای یکی دیگر از اصلی ترین مراحل در تولید دستکش روکشی است که روی آن را پوشش می‌دهد. این روکش‌ها متناسب با کارآمدی و محیطی که آن را مصرف می‌کنند جنس‌های گوناگونی از جمله ژله ای، ضدبرش، ضد اسید و… دارند. و موادی که برای هر دستکش به کار می‌رود مثل نیتریل، لاتکس، وینیل نیز دارای ویژگی‌های خاصی است که محافظت از دست ها را میسر می‌سازد.
  • برای روکش دهی ابتدا کارکنان دستکش ‌ها را به قالب ‌هایی که به شکل دست هستند می‌پوشاند و چروک های آن را مرتب می‌کنند.
  • بعد در محلول کربنات کلسیم، که در اصل حالتی پودر مانند دارد، ولی درتولید این محصول آن را به محلول تبدیل می‌کنند غوطه ور می‌نمایند. این ماده پوشش مواد و رنگ را آسان تر می‌نماید و باعث می‌شود مواد بهتر روی دستکش را بپوشانند.
  • مسیر را با سرعت آهسته و ملایم طی می‌نماید و درون مخزن باد گرم قرار می‌گیرد. تا رطوبت و نم که حاصل تماس با محلول است از آن خارج و سپس کاملا خشک شود.
  • در مرحله روکش زنی حدود سه چهارم از کل دستکش ها به شکل افقی داخل مایع وینیل فرو می‌روند. به حالتی که همه نقاط آن به جز پشت دست به این مواد آغشته می‌شود. بعد از اینکه از داخل مواد خارج شدند به حالت عمودی در می‌آید تا مایع اضافی از آن خارج شود.
  • بعد برای اینکه خشک شود و نیز مواد و پارچه به خوبی با هم پیوند بخورند داخل کوره قرار می‌گیرند که باعث می‌شود تا وینیل بپزد. 

آماده سازی، چاپ لوگو، بسته بندی

  • بعد از اینکه دستکش ها از کوره در می‌آیند کارگران آن ها را از قالب‌ها خارج می‌سازند. و به حالت جفتی مرتب و درون جعبه قرار می‌دهند تا برای چاپ آماده شوند.
  • در صورت نیاز برند شرکت و مجموعه ای که محصول را تولید می‌کند، لوگو و سایر اطلاعات مثل مجوزها بر قسمت رویی و پارچه‌ای دستکش چاپ می‌شود.
  • بعد از تمام این مراحل همه دستکش ها از لحاظ ظاهری بررسی می‌شوند و هرگونه ایراد از آنها رفع می‌شود. و در بسته‌بندی‌های مخصوص آن شرکت یا هر نوع بسته بندی دیگر قرار می‌گیرند.

ویژگی های دستکش ژله ای

  • نحوه تولید دستکش ژله ای به گونه ای است که در بافت و تار و پود این دستکش ‌ها، هوا به آسانی در آن جریان دارد و این بخاطر روزنه و حفره‌های موجود در قسمت مچ دست است. که رفت و آمد هوا را راحت تر می‌کند که این امر مانع تعریق دست‌ها خواهد بود. 
  • در آن از ماده ای به اسم وینیل استفاده می‌شود و وقتی به حالت مایع در آید، ژله ‌ای و نرم است و حالتی انعطافی، کششی و ارتجاعی را به دستکش می‌بخشد. که باعث راحتی حرکت دست و انگشتان می‌شود.
  • وزن این دستکش ها سبک است. همین عامل در مصارف طولانی مدت مزیت به شمار می‌رود و از آزار، اذیت و خستگی افراد می‌کاهد.
نوشتهٔ پیشین
آموزش ساخت بیل فولادی
نوشتهٔ بعدی
تاریخچه دستکش استادکار 

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.