نقش پرچم عاشورا در تحولات تاریخی و فرهنگی جامعه ایران اسلامی

نقش پرچم عاشورا در تحولات تاریخی و فرهنگی جامعه ایران اسلامی

واقعه ی عاشورا از دیرباز در بین ملت ایران یک رویداد فرهنگی سیاسی و اجتماعی می باشد. از ماه ذیحجه یعنی یک ماه قبل از محرم، مقدمات فرهنگی، امور اجتماعی و شهری این مراسم آغاز می‌شود. هیئت‌ها و متولیان امر مقدمات برپایی هرچه باشکوه تر این مراسم را هر ساله بر عهده دارند.

بسیاری از جوانان حتی داوطلبانه یک ماه تمام، به صورت شبانه روزی در برپایی نمایشگاه‌ها دسته‌جات عزاداری، امور مساجد و سازمانها ادارات و شرکت ها برای مراسم سوگواری سیدالشهدا اباعبدالله الحسین علیه السلام در صحنه حضور می‌یابند.

نقش پرچم عاشورا در تحولات فرهنگی جامعه ایران اسلامی

تجهیزات برگزاری اعم از بنرهای پارچه ای سیاه با اشعار و نوشته‌های سوگواری، پرچم ها، علم‌ها، دستگاه های صداگذاری، نورپردازی ها و … از سویی و مقدمات برپایی احسان و نذری های حسینی، نمایشگاه یادمان شهدا، تهیه ی پیراهن های سیاه عزاداری، از سمتی دیگر از اقداماتی هستند که شروع به موقع آن ها برای استفاده در تاریخ معین این ایام ( 10 روزه اول محرم تا روز عاشورا و مناسبت های دیگر این ماه و ماه صفر) ضروری است.

از این میان آنچه از تامین ابزار آلات سوگواری اهمیت صد چندانی دارد، تهیه پرچم ها و دسته پرچم ها می باشد.

نقش پرچم عاشورا در تحولات تاریخی

تاریخ گویای آن است که حتی در جنگ های اولیه ی اسلام نیز پرچم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است و آن را در دست شجاع ترین جنگجویان می توان دید.

پرچم  به عنوان نماد استقامت و پایداری، در جنگ های تن به تن استفاده می شد. و تا زمانی که پرچم هر کدام از طرفین بر زمین نمی‌افتاد، جنگ ادامه داشت.

در انتها هر کدام از طرفین که پرچم دیگری را بر زمین می افکند پیروز میدان نبرد به شمار می رفت. از جمله بزرگانی که در صدر اسلام بر اهمیت این موضوع اشاره کرده بودند، حضرت علی علیه السلام می باشند. حضرت، قوی و راسخ بودن مردان جنگی برای برداشتن و نگهداری از پرچم را کار هر کسی نمی دانستند.

حرکت اجتماعی ادارات و سازمانها در زنده نگه داشتن واقعه ی عاشورا

در این ماه تمامی واحدهای برگزاری مناسبات در ارگانهای دولتی و غیردولتی تمام تلاش خود را می کنند تا این مراسم به بهترین نحو ممکن در فضای فیزیکی محل خدمت خود برگزار گردد. لذا تامین لوازم و تجهیزات در این زمان یک ماهه جزو موارد مهم و مورد بررسی است.

حرکت خودجوش مردمی برای برپایی عزاداری حسینی و تاثیر آن در تحولات تاریخی و فرهنگی جامعه ایران اسلامی

زنده نگه داشتن واقعه ی بزرگ عاشورا سالهای سال است که توسط مردم به صورت یک فرهنگ عامه تبدیل شده است. ایشان این آداب و رسوم را با جان و دل و برای احیای اسلام انجام می دهند و در این امر خستگی ناپذیر هستند. برپایی هیئت ها در منازل شخصی شان، احسان و نذری های بیشمار توسط مردم شور و حال این مراسم را دوچندان می کند.

سهیم شدن تولیدکنندگان البسه ، پارچه و پرچم در برپایی مراسم محرم و نقش آنها تحولات تاریخی و فرهنگی جامعه ایران اسلامی

سوگواران حسینی بدنبال  پرچم هایی هستند که استفاده راحتی تری داشته باشند. دسته ی پرچم با طول ۱۲۰ سانتی متر و قطر دو نیم سانتی متر یک محصول سبک و راحت برای استفاده در این ایام می باشد. رنگ چوب این دسته ها بیشتر کرم رنگ می باشد و خود رنگ است.

پارچه پرچم نیز از جنس بسیار ارزان و سبک است. و به صورت جداگانه روی دسته ی پرچم سوار می‌شود.

لباس های سیاه مخصوص محرم در کارگاه ها و کارخانجات لباس بصورت عمده تولید و از دو سه ماه قبل روانه ی بازار مصرف می شود.

موارد استفاده ی پرچم ها در ایام محرم به صورت استفاده در دیوارهای مساجد، خیابان ها و در دست سوگواران و دسته های عزاداری می باشد. هر ساله پرچم ها، با توجه به نشانه زنده بودن یادواره حسینی و امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا  برافراشته می شوند. در مقلات بعدی بیشتر به نقش پرچم عاشورا در تحولات تاریخی و فرهنگی جامعه ایران اسلامی می پردازیم.

نوشتهٔ پیشین
بهترین چوب برای مبلمان
نوشتهٔ بعدی
اهمیت مراقبت صحیح از تیشرت کار

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.