نکات ایمنی هنگام کار با کلنگ موضوع بسیار مهمی است که آگاهی از آن و نیز رعایتش درصد آسیب و صدمات را کاهش میدهد.

وقتی با کلنگ ضربه ای می‌زنید و یا به تخریب می‌پردازید امکان دارد سنگ ریزه یا هر نوع ماده‌ای پرتاب شود و به چشم یا سر و صورتتان صدمه بزند. پس رعایت نکات ایمنی و به کارگیری تجهیزات مناسب الزامی است.

علاوه بر آن نکات دیگری را نیز باید رعایت کنید تا صدمات را کاهش دهید. در این مقاله به چند مورد از آن ها می‌پردازیم و خطراتی که در صورت عدم انجام آن ممکن است اتفاق بیافتد را بررسی می‌کنیم.

با رعایت چه نکات ایمنی هنگام کار با کلنگ از آسیب جلوگیری کنیم؟ 

بررسی کلنگ و دسته قبل استفاده

قبل از شروع به کار وضعیت کلنگ و دسته آن را بررسی کنید. این دو باید محکم به یکدیگر فیکس و چفت شوند، لق نباشند و تکان نخورند، تا هنگام ضربه و ایجاد فشار از جای خود در نیامده و پرتاب نشوند.

سری کلنگ را چک کنید تا به اندازه کافی تیز باشد و اگر نبود آن را تیز کنید. تا بهتر و با سرعت بیشتری فرایند کار شما طی شود.

از جنس کلنگ خود مطمئن شوید که از توان و مقاومت خوبی برخوردار باشد تا بتوانید طولانی مدت از آن بهره ببرید. کلنگ های فولادی دست ساز که در زمان ساخت تحت گرما و حرارت بالا قرار می‌گیرد و به دوام کافی می‌رسند بهترین انتخاب برای کارهای سخت و سنگین به حساب می‌آیند.

انتخاب دسته نیز مانند خود کلنگ مهم است و در پیشبرد بهتر فعالیت‌ها تاثیر دارد. باید بهترین و مناسب‌ترین متریال انتخاب شود و از جوانب مختلفی مثل وزن، جنس، طول و… مورد بررسی قرار بگیرد. چون این دو مکمل یکدیگر هستند و ابعاد و اندازه استاندارد هر دو در کاربرد آنها مهم و تاثیرگذار است. دسته‌ کلنگ چوبی از جنس راش ایده‌آل‌ترین گزینه هستند.

فروشگاه ثقال مارکت کلنگ و دسته آن را با بهترین کیفیت و متریال به شما ارائه می‌دهد.

 

رعایت فاصله مناسب

مهمترین نکات ایمنی هنگام کار با کلنگ، رعایت فاصله مناسب از سایر افراد در محل کار است. قبل از به کار گیری این ابزار به همه اطلاع دهید تا فاصله مناسب را با شما و ابزارتان رعایت کنند‌. در واقع یک دایره فرضی را که احتمال برخورد افراد در آن فضا وجود دارد را در نظر بگیرید و از ورود افراد به آن در زمان کار جلوگیری کنید.

تا جای ممکن محوطه ای که در آن مشغول به کار هستید را از هر ماده و مانع اضافی پاک کنید. هر چیزی که مزاحم کار شما است یا احتمال دارد باعث حواس پرتی شما شود را از آن فضا به جای مناسب‌تری انتقال دهید.

 

مراقبت از پا

همیشه پاهای خود را طوری قرار دهید که مطمئن باشید هنگام ضربه، کلنگ در راستای پاهای شما قرار ندارد و با آن برخورد نمی‌کند.

فاصله‌ای بین دو پای خود ایجاد نمایید تا زمان کار تعادلتان به هم نخورد وزن خود را روی دو پا پخش کنید تا فشار روی هر دوی آن به صورت مساوی توزیع شود.

هنگام استفاده باید وزن خود را روی یکی از پاها و بعد از ضربه و برگشت آن روی پای دیگر بیندازید برای احتیاط و محافظت بیشتر از کفش ایمنی با سر پنجه‌های فولادی مثل کفش های  super3m استفاده کنید تا احیاناً در صورت برخورد با پا از شدت آن کم شود.

سعی کنید پاهای خود را در جاهای سفت و محکم قرار دهید زمین سست باعث می‌شود تعادلتان به هم بخورد.

 

تنظیم نوع قرارگیری در دست

یکی دیگر از نکات ایمنی هنگام کار با کلنگ، تنظیم نوع قرارگیری در دست است. مناسب‌ ترین زاویه را برای کار با کلنگ بیابید تا دست‌ها در راحت‌ترین حالت خود قرار بگیرد و ضرباتی که وارد می‌شود تاثیرگذارتر باشد.

هنگام کار با کلنگ متناسب با فعالیتی که انجام می‌دهید سمت درست آن را به کار ببرید. 

مثلا در کلنگ دو سر فولادی یک طرف آن که نوک تیز دارد را برای حفر و طرف دیگر آن را برای هرس به کار می‌برند و جایگزینی آن ها با یکدیگر عملا بی فایده است و زمان زیادی را از شما می‌گیرد و آن چنان که باید کار آمد نخواهد بود.

برای استفاده از این کلنگ بهتر است از دو دست خود کمک بگیرید. در این صورت تسلط کاملی بر روی آن خواهید داشت.

 

استراحت بین کار ( نکات ایمنی هنگام کار با کلنگ )

یکی دیگر از نکات مهم این است که کلنگ سبک در عین حال مقاومی را انتخاب کنید. تا مدت زمان مفیدی که به یک فعالیت اختصاص می‌دهید خستگی و رخوت خیلی دیرتر به سراغ شما بیاید.

اگر خسته شدید کلنگ را کنار بگذارید و چند دقیقه‌ای را استراحت کنید. این استراحت کوتاه بسیار مفید است و تاثیر زیادی در بهبود کارایی شما و ادامه فعالیت دارد.

 

نحوه نگهداری از کلنگ

مراقبت و نگهداری از این ابزار در میزان طول عمر آن تاثیر بالایی دارد.

بعد اتمام کار آن را تمیز کنید و هر ماده‌ی چسبنده ای را از آن جدا کنید. اگر این مواد روی سطح آن بماند به مرور باعث آسیب و ضعف در کارایی کلنگ خواهد بود.

آن را در جایی قرار دهید که مطمئن باشید سقوط نخواهد کرد.

این وسیله خطرناک است آن را در جایی قرار دهید که مطمعن باشید که کودکان به آن دسترسی ندارند.

 

نکات تکمیلی هنگام استفاده از کلنگ

  • دقت کافی زمان حمل: هنگام حمل آن نیز نهایت دقت را به کار ببرید تا با بدنتان برخورد نکند چون باعث صدمه و آسیب به آن خواهد بود برای مثال به هیچ وجه آن را روی شانه خود حمل نکنید چون با یک لحظه غفلت از دستتان رها می‌شود و لبه‌های تیز آن بدن شما را زخمی می‌کند.
  • استفاده از آن در روشنایی: در تاریکی اصلاً از این ابزار استفاده نکنید چون دقت و تمرکز کم می‌شود، میزان دید کاهش می‌یابد و احتمال خطا و آسیب بالاتر می‌رود.
  • لباس مناسب بپوشید: در صورتی که از لباس‌های گشاد استفاده کنید ممکن است لبه آن به قسمتی از لباس کار گیر کند که یا لباس پاره می‌شود یا بدن زخم می‌گردد.
نوشتهٔ پیشین
چالش ها و راهکار ها در صنعت ساخت و ساز
نوشتهٔ بعدی
نحوه تولید دستکش ضد اسید

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.