چالش ها و راهکار ها در صنعت ساخت و ساز

چالش ها و راهکار ها در صنعت ساخت و ساز را در ادامه بررسی می‌کنیم. چالش‌های زیادی در زمینه ساخت و ساز وجود دارد که افراد را با مشکلات مختلفی روبرو می‌سازد. اولین اقدام شناسایی این چالش‌ها و بررسی دلایل ایجاد آنها و دومین اقدام تلاش برای رفع آنها با راهکارهای درست و اصولی است.

این چالش‌ها در صورتی که رفع نشود مسائل پیچیده‌ای را به وجود می‌آورند و از سرعت روند پروژه و فعالیت‌های مربوط به آن می‌کاهند. برای این کار ابتدا باید یک هدف مشخص تعیین گردد و همه عوامل تاثیرگذار در آن شناسایی شود. سپس با روش ها راه حل‌های مناسب به بهبود، رفع، حل و فصل آنها پرداخت.

از چالش‌های مهم در صنعت ساخت و ساز می‌توانیم به چند مورد از آنها اشاره کنیم.

کمبود نیروی انسانی، هزینه‌های بیش از حد و کمبود بودجه، تاخیر در تحویل پروژه، تردید در پذیرش فناوری جدید و سایر مسائل ریز و درشت دیگر از جمله چالش‌ها در این صنعت به حساب می‌آیند.

در این مقاله به چند مورد از آنها می‌پردازیم. این چالش‌ها با برنامه‌ریزی درست و راهکارهای موثر قابل حل هستند.

بررسی چالش ها و راهکار ها در صنعت ساخت و ساز

 کمبود نیروی انسانی

مهمترین مسئله و چالش در این صنعت که به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی پیش می‌آید، کمبود نیروی انسانی است که یک بحران جدی محسوب می‌شود. در صورتی که راه حلی برای آن پیدا نشود، مشکلات اساسی و بزرگی برای مدیران پروژه به وجود می‌آورد.

در برخی از پروژه ها نیروی کار بی اهمیت شمرده می‌شود و نیازهای آنها رفع نمی‌گردد. این عامل باعث می‌شود تا نیروها آنچنان که باید به وظیفه خود عمل نکنند. 

دلیل واضحی که برای آن می‌توانیم بیان کنیم این است که از لحاظ سخت ‌گیری، ضعف در فراهم سازی تجهیزات مورد نیاز، مدیریت ضعیف، کمبود بودجه تحت فشار قرار می‌گیرند. به همین سبب در پروژه‌ها کم کاری می‌کنند یا ترجیح می‌دهند از ادامه کار کنار بکشند. این روز ها کمبود نیروی انسانی به یکی از چالش ها و راهکار ها در صنعت ساخت و ساز تبدیل شده است.

راهکار

مدیریت و نظارت درست بر عملکرد کارکنان می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند. بررسی خواسته‌ها و نیازهای کارکنان و تلاش برای فراهم سازی آنها تا جای ممکن راهکاری موثر برای این چالش است. فراهم سازی تجهیزاتی که در این صنعت مناسب و استاندار هستند و به ایمنی بیشتر کارکنان کمک می‌کنند. 

این نیازها می‌تواند مربوط به بحث دستکش ایمنی باشد که می‌توانیم به نمونه‌هایی از آن که در این حرفه پرمصرف است، اشاره کنیم. دستکش‌هایی مثل دستکش بنایی استادکار ، دستکش کف مواد استادکار، دستکش کارگری کف مواد و… مناسب ترین انتخاب هستند.

یا در بحث لباس کار تهیه باکیفیت‌ ترین و مناسب ‌ترین آنها مانند لباس کار بوفالو، لباس کار سیلور، تیشرت کار مهندسی و کارگری و… به بهره وری بهتر کارکنان می‌انجامد.

و تجهیزاتی مثل کفش ایمنی یحیی مدل Super3M 89، کفش ایمنی کامیار، کفش ایمنی مدل کاویان و نظیر این وسایل را برای همه کارگران تهیه کنند تا بخشی از دغدغه آنها رفع شود.

دغدغه‌ای که بسیار مهم و پر اهمیت است و در عملکرد افراد تاثیر بسزایی دارد.


 هزینه بیش از حد و کمبود بودجه

با طرح ریزی و برنامه‌ریزی‌های نادرست و غیر اصولی توسط افرادی که ناکارآمد هستند. توانایی درستی در مدیریت مسائل ندارند، کمبود بودجه اساسی‌ترین مشکلی است که در انجام پروژه‌هایی مربوط به ساخت و ساز پیش می‌آید. باید قبل از انجام هرگونه عملیات مسائل مختلف بررسی گردد و هزینه‌های آن به درستی برآورد شود.

راهکار 

باید برای اطمینان از پرداخت به موقع بودجه در ابتدا هماهنگی‌های لازم انجام گیرد. تا برای پرداخت حقوق کارکنان و هزینه تامین کنندگان و فروشندگان با سازمان‌ها و مدیران مربوط به آن با مشکلی مواجه نشوند. از تغییرات نادرست، خارج از برنامه و غیر ضروری که منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شود نیز صرف نظر گردد.

تجزیه و تحلیل صفر تا صد مسائل توسط کارشناسان و متخصصان باعث می‌شود که شکاف‌ها را در هر بخش سریع‌تر بیابند. آنها را رفع کنند و به اهداف خود نزدیک‌تر شوند.


تاخیر در تحویل پروژه (چالش ها و راهکار ها در صنعت ساخت و ساز )

تاخیر در تحویل پروژه از دیگر چالش‌هایی است که در صنعت ساخت و ساز بسیار رواج دارد. دلیل آن عوامل بسیاری مثل ضعف مدیریت، عدم مسئولیت پذیری کارکنان، شرایط آب و هوایی نامناسب، کمبود بودجه، کم کاری در فراهم سازی تجهیزات مناسب و… می‌تواند باشد.

عدم استفاده از ابزار و وسایل مناسب چه ابزار دستی و قدیمی مثل بیل و دسته بیل، کلنگ و تیشه، چه تجهیزات برقی و ماشین از دیگر مشکلاتی است که می‌تواند باعث تاخیر در تحویل پروژه، کندی در پیش برد اهداف و عملیات، صرف هزینه‌های اضافی و سایر مسائل باشد.

راهکار

نباید مسائل مهم و تاثیرگذار در انجام پروژه را نادیده گرفت. مسائلی که شاید بی اهمیت به نظر برسند اما اگر توجهی به آن ها نشود، این مسائل کوچک به مرور بزرگ می‌شوند. در آن صورت اهدافی که برای یک پروژه در نظر می‌گیرند، میسر نخواهد شد.

عدم توجه به مسائل ایمنی آمارهای نگران کننده‌ای را از بی‌دقتی و سهل انگاری افراد در به کارگیری یا تهیه درست تجهیزات نشان می‌دهد. اگر این روند به همین منوال ادامه پیدا کند بحران‌های زیادی را به وجود خواهد آورد. 

برای رفع آن باید مناسب ‌ترین و با کیفیت ‌ترین تجهیزات به کار رود. در این صورت تلفات، خطاها و ریسک ها کمتر می‌شود و نتیجه نهایی مورد تایید همه قرار می‌گیرد.

ارتباط موثر و همکاری درست تیم با رهبری افراد کارآمد خطاها را کاهش می‌دهد.

باید برای حل هر مشکلی راه حل‌ های متفاوتی را بیابند. در صورتی که یکی از آنها موثر واقع نشد، به سراغ راه‌های دیگر بروند و طرح‌های جدیدی را جایگزین آنها نمایند.


تردید در پذیرش فناوری جدید ( چالش ها و راهکار ها در صنعت ساخت و ساز )

استفاده از سیستم‌ های قدیمی در عصر حاضر که دچار کمبود هستند، باعث ایجاد چالش‌های زیادی می‌شود. تردید برای به کارگیری و پذیرش فناوری جدید طبیعی و بدیهی است اما امتحان آن ضرری ندارد.

درست است که این سیستم پیچیدگی‌های خاصی دارد و تغییر به یکباره دشوار است اما جایگزینی روشی بهتر و بهینه‌تر همیشه کارساز است‌. تبدیل سیستم کاغذی به سیستم دیجیتالی و نرم‌افزاری راهکاری موثر در عصر حاضر است.

از اساسی‌ترین مسائل و ایراداتی که مربوط به فناوری‌های جدید است. می‌توانیم به آموزش دوباره کارکنان درباره به کارگیری نرم‌افزارهای مربوط به آن فناوری جدید اشاره کنیم. در این کار باید کارکنان دوباره مطابق با این فناوری جدید آموزش ببینند. شاید افراد کمتری این صرف زمان هر چند مفید را ترجیح بدهند.

کارهایی که مربوط به قبل از انجام پروژه است مثل ثبت اسناد، قرارداد، سفارشات، رسید پرداختی‌ها و گواهی‌ها به صورت کاغذی انجام می‌گیرد. اسناد دستی نیز مستعد خطای بیشتری هستند.

راهکار 

افراد می‌توانند به صورت آزمایشی به مدت مشخصی از فناوری‌های جدید استفاده کنند. با مقایسه قبل و بعد این آزمایش، بررسی نقاط قوت و ضعف آنها به نتایج خوبی برسند.

وقتی فناوری‌های جدید باب شوند و روی کار بیایند، نیروهای جوان زیادی جذب آن می‌شوند. با کمک آنها بهره‌گیری از ایده‌های جدید و خلاقانه‌شان بهره‌وری سایر کارکنان نیز بیشتر می‌شود و موجب تسهیل کارها و تسریع روند عملیات و پروژه‌ ها می‌گردد.


جمع بندی مقاله چالش ها و راهکار ها در صنعت ساخت و ساز

شناسایی دقیق چالش ها و به کارگیری راهکارهای موثر هر دو به یک اندازه باعث موفقیت خواهد بود. در حالت کلی اگر افراد موارد زیر را در انجام پروژه های خود رعایت کنند و آنها را انجام دهند، 90 درصد مشکلات حل می‌شود.

  • همفکری با افراد متخصص و کار بلد
  • به کارگیری افراد توانمند
  • مدیریت و نظارت درست فضا
  • توجه به عوامل و شرایط مختلف
  • به کارگیری تجهیزات مناسب
  • پذیرش تغییرات موثر
  • جایگزینی روش‌های جدید
  • انجام عملیات مطابق با مقررات ایمنی
  • برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی اصولی
  • پیش بینی مسائل بالقوه و بالفعل
  • تلاش برای کاهش و رفع خطاها
  • برآورد درست هزینه
  • ارتباط موثر و همکاری درست کارکنان و مسئولیت پذیری آنها
  • تشکیل تیم متمرکز و سیستم یکپارچه
نوشتهٔ پیشین
تکنیک های بازاریابی لباس کار
نوشتهٔ بعدی
نکات ایمنی هنگام کار با کلنگ

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.