انواع لباس کار و نکات مهم انتخاب آن

انواع لباس کار و نکات مهم انتخاب آن

بررسی و تامین لباس کار های متنوع در حوزه کار و صنعت، یکی از مقوله‌های پر اهمیت در تامین منابع حفاظتی، ایمنی است. بخش HSE شرکت ها و سازمان های بزرگ برای این منظور با تامین کنندگان و پیمانکاران زیادی همکاری می کنند.

 مناقصه لباس کار

هنگام نیاز به وسایل ایمنی در سازمان ها به صورت عمومی اعلام مناقصه می‌کنند.بعد از بررسی، با کیفیت ترین و مقرون بصرفه ترین قیمت را برمی‌گزینند.

 

تامین کنندگان برای پیشگیری از آسیب در مشاغل پرخطر، شروع به تهیه این محصولات می کنند. در اینجا به بررسی یکی از محصولات پرکاربرد حوزه ی ایمنی یعنی لباس کار می پردازیم.

پارچه مهم ترین بخش لباس کارگاهی یا کار

عمده‌ترین قسمت محصول پارچه ی آن است. برای تهیه پارچه درست باید جنس های مختلف و ویژگی هر جنس را بررسی کرد. تا علاوه بر راحتی در هنگام کار؛ نسبت به خطر ایمن باشد و از بدن کارگر در بروز خطرات محافظت کند.

 

تعرق در حین فعالیت یکی از دغدغه‌های شاغلین است. باید نوعی از پارچه انتخاب شود که مانع از تعرق زیاد گردد. جنس نخ و نخ پنبه مناسب ترین گزینه برای این مورد است. اما چون آبرفت زیادی بعد از شستشو دارد, کمتر در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. چون تهیه ی زود هنگام آن مقرون بصرفه نیز نخواهد بود.

 

بهترین پارچه های مورد استفاده در لباس کار و انواع آن:

 

پارچه فلامنت کج راه

  • این پارچه ها با ترکیب های متفاوتی از نخ پنبه مصنوعی بعلاوه نخ ویسکوز تولید می شوند که کیفیت پایین تری دارند. اما قیمت پایین آن سبب می شود تا در صنعت، استفاده بیشتری از آن ها صورت گیرد. این پارچه ها معمولا در درصدهای 70 نخ پنبه مصنوعی با 30 درصد ویسکوز، یا 70 درصد ویسکوز و 30 درصد پنبه مصنوعی و یا 90 درصد نخ پنبه مصنوعی و 10 درصد ویسکوز تولید می شوند.

 

یکی از انواع لباس کار و نکات مهم انتخاب آن پارچه کج راه کتان می باشد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

  • این پارچه ها عموما در مکان هایی که تعرق زیاد است و یا دمای محیط بالاست استفاده می شود. در تولید این پارچه، از ترکیب نخ پنبه با پلی استر استفاده می شود. پارچه 70-30 کتان که از 70 درصد نخ پنبه و 30 درصد پلی استر تهیه می شود. بیشترین کاربرد را در بین پارچه های کتان دارد. که معمولا در جنوب کشوربه دلیل دمای بالای محیط بیشتر استفاده می شود. ترکیب 30-70 این پارچه که پلی استر بیشتری دارد، در مناطق معتدل و نیمه شمالی کشور کاربرد بالایی دارد. از نوع 90-10 آن بیشتر در کوره های القایی کارخانجات ذوب فلزات استفاده می شود.

 پارچه های ضد حریق

  • از مواد مقاوم در برابر حریق استفاده می شود. از این لباس ها بیشتر در سازمان های آتش نشانی و مشاغلی که مستقیما با آتش در ارتباط هستند استفاده می شود.

انواع لباس کار و نکات مهم انتخاب آن، پارچه های جودون

  • از این پارچه ها بیشتر در تولید تی شرت استفاده می شود.

پارچه کج راه لی

  • این پارچه نیز به مانند پارچه کتان، ترکیبی از نخ پنبه و پلی استر با گراماژهای متفاوت است. هر چه گراماژ آن بالاتر برود قیمت، وزن و کیفیت آن بالا می رود. از گراماژهای بالا، در فصول سرد سال استفاده می شود. از این نوع پارچه بیشتر در جوشکاری و محیط هایی که دوام پارچه نیز مطرح است، استفاده می شود.

 

معمولا لباس کارها دارای یقه می باشند تا ازآفتاب سوختگی و پاشش مواد به پوست کارگر جلوگیری کنند. در ادامه در مقاله ی انواع لباس کار و نکات مهم انتخاب آن لباس کار های عایق را بررسی می کنیم.

خود لباس نیز بنا بر تفاوت در نوع فعالیت لباس کارمی تواند به صورت یک تکه ( سرهمی ) یا به صورت دو تکه کاپشن،شلواری باشد. در مشاغل پرخطر پوشش لباس یک تکه یا همان سرهمی توصیه می‌شود.

معمولاً برای راحتی پوشش و بستن آن هم از زیپ های کروم استفاده می شود تا خطر برق گرفتگی را رفع کند.

 

استفاده از تعداد و نوع جیب در لباس کارها متفاوت است. مثلا اگر شغل فرد به گونه‌ای باشد که نیاز به استفاده مدام از ابزار آلات کوچک داشته باشد.

کاربرد جیب برای این فرد انتخاب بجایی است. اما در بعضی کارها ممکن است درز جیب باعث گیر کردن به نقطه ای و یا بروز حادثه ای شود.

بنابراین در این موارد نباید از آن استفاده کرد. درز گیری و درز دوزی لباس کار جزو نکات مهم آن است که در هنگام دوخت باید دقت کافی در این خصوص انجام پذیرد.

 

معمولا در سازمان ها چند ماه یکبار لباسها تعویض و لباس های نو به کاربران داده میشود. تا از روفوی ناشیانه و رورفتگی پارچه و احتمال خطر جلوگیری کنند.

نحوه ی صحیح استفاده و نگهداری لوازم ایمنی نیز باید توسط گروه ایمنی به کارگران آموزش داده شود.

 

ظاهر لباس ها و موارد مربوط به ظاهر کارمندان که نظم عمومی را بهمراه دارد. رویکرد دیگری در ارائه ی لباس های پرسنلی است. یکدستی لباس و رنگ بندی مناسب آن، نشان دهنده یکپارچگی تیم تولید و نفرات در حال کار در کارخانه ها و سازمان ها می باشند. که به نوعی نشان از اتحاد آن مجموعه است.

 

معمولا در این مورد یک انتخاب خوب می تواند منجر به نتیجه جالبی گردد. لباس هایی با رنگ سازمانی و چاپ لوگوی سازمان روی لباس ها، به نوبه خود هم تبلیغات است و هم دقت کافی مسئول ایمنی بر محیط کار.

معمولا به دلیل آلودگی محیط, وجود روغن کاری و مواد شیمیایی و … برای لباس کار از رنگ های تیره استفاده می کنند. تا کثیفی را به خود جذب نکند و زیاد نشان ندهد. در کنار آن برای لوگو, رنگ های شبرنگ را ترجیح می دهند؛ تا از فاصله دور نام و لوگوی شرکت به چشم بخورد.

به پایان مقاله ی انواع لباس کار و نکات مهم انتخاب آن رسیده ایم ولی درست است که ما تمامی این موارد را از نظر هماهنگی در کار و جلوه‌های بصری بررسی کردیم، اما واقعیت این است که حتی در زمینه امنیتی در کارخانجات بزرگ این روش حایز اهمیت است.

نوشتهٔ پیشین
اصول ایمنی در صنایع فولاد
نوشتهٔ بعدی
درخت و درخت کاری

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.