اهمیت استفاده از لباس کار مناسب

اهمیت استفاده از لباس کار مناسب، در ایمنی افراد تاثیر بسزایی دارد. که در ادامه بطور مفصل آن را بررسی می‌کنیم.

در هر محیط‌ کاری اولین و مهمترین شرط انجام برخی فعالیت ها در خصوص ایمنی و به کارگیری تجهیزات مناسب است. پس هر شخص باید به نوبه خود جدا از سایر عوامل برای حفظ جان خود از خطرات و آسیب‌های احتمالی و نیز کاهش پیشامدها و با ایجاد محیطی امن و تشویق سایر افراد برای این کار یکسری امکانات پر اهمیت مثل پوشش لباس مناسب را به کار ببرد. 

دلایل و اهمیت استفاده از لباس کار مناسب

افزایش ایمنی و امنیت، بهبود کارایی و بازدهی افراد، پیشروی بهتر و سریعتر کارها، حفظ سلامت فرد، عاملی برای رعایت قوانین و مقررات، تضمین موفقیت و…  دلایلی هستند که تقریبا در تمامی محیط های کاری از لباس کار مخصوصی استفاده می‌نمایند.

خرید از فروشندگان معتبر، نحوه استفاده و مراقبت درست هر کدام در جای خود مهم و از اهمیت های استفاده از لباس کار مناسب است. یک لباس کار باید مرغوب باشد به شکل اصولی و با احتیاط از آن استفاده شود. بعد از استفاده نیز در جای مناسبی قرار بگیرد، این عوامل حفظ افراد، طول عمر لباس و افزایش کارآمدی آن را تضمین می‌کنند به همین سبب اهمیت ویژه ای دارد.

افراد با اطمینان و تکیه بر کاربرد این لباس‌ها با خاطری آسوده، خیال راحت و تمرکز بیشتر به کار مشغول می‌شوند و به روند هرچه بهتر کارها کمک می‌کند. که محیطی پر از آرامش و بدون ایجاد مشکل و خطر به وجود می‌آید. که پیشرفت و موفقیت در کار با حداقل مشکلات در صدد استفاده از امکانات مناسب و اصولی در هر فعالیتی است. 

 

دلایل مهم استفاده از لباس کار در یک محیط کاری 

  • با استفاده از لباسکار افراد تا حد زیادی جان خود را بیمه می‌کنند.
  • از آسیب های فیزیکی بسیاری جلوگیری می‌شود.
  • مانع و محافظ مناسبی در مقابل بسیاری از خطرات است.
  • تلفات و حوادث کاهش می‌یابد.
  • باعث ایجاد محیطی امن و پر از انرژی مثبت می‌شود.
  • افراد با احتیاط و آسودگی بیشتری فعالیت می‌کنند.
  • کارایی و بازدهی کارکنان افزایش می‌یابد.
  • موجب برقراری نظم و انضباط گروهی می‌شود.
  • تمایز افراد از همدیگر آسان می‌گردد.
  • توجه به اهمیت استفاده از لباس کار مناسب، سبب رعایت قوانین و مقررات و جدیت بیشتر در کار می‌شود.

ارتباط مستقیم محیط با لباس کار

لباس کارهای مختلف مطابق با یک حرفه و برای مقابله با خطراتی که ممکن است در آن به وجود آید طراحی می‌گردد. از این رو به کارگیری آن در محیط‌های نامناسب رفتاری غیر اصولی و نیز خطرناک است و جان فرد را تهدید می‌کند. 

برای مثال شما نمی‌توانید در شغلی همچون برق کاری از لباس‌های عادی و رسانا استفاده کنید. چون در این حالت خطر برق گرفتگی همواره در کمین شماست و با یک لحظه بی‌احتیاطی به آن دچار می‌شوید. یا اصلا نمی‌توانید از لباس کاری جز لباس نسوز در شغل آتش نشانی استفاده کنید. چون به محض برخورد با آتش خیلی سریع مشتعل می‌شود و سوختگی شدیدی را در پی خواهد داشت.

و یا این امکان وجود ندارد که در هوای گرم و سوزان لباس‌های ضخیم و کلفت بپوشید. و همچنان به درستی و بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود مشغول شوید در این حالت علاوه بر اینکه کارتان به خوبی پیش نمی‌رود. دائماً اذیت خواهید شد و کارآمدی شما نیز بسیار پایین‌تر خواهد آمد.

اهمیت رنگ در لباس کار

به طور ناخودآگاه توجه افراد خیلی زودتر از سایر موارد به رنگ واضحی مثل قرمز جلب می‌شود در واقع در میان انواع مختلفی از رنگ ها قرمز جزو رنگ هایی است که چشم را به سرعت به طرف خود می‌کشاند پس در هر محیطی باشد از فاصله دور نیز قابل شناسایی است لذا با توجه به این نظریه از آن رنگ در لباسکار و محیط های کاری نیز بهره می‌برند به ویژه در مشاغل پر خطر و حساس که به عنوان یک هشدار یا نمادی برای خطر به حساب می‌آید.

لباس‌هایی که در آنها پارچه هایی به کار میرود  که در شرایط و موقعیت های سخت مثل تاریکی و عدم وجود روشنایی، دود و مه و آلودگی، فاصله های دور نیز قابل تشخیص و شناسایی باشند و این مانع از آسیب به فرد خواهد بود چون راحت تر قابل رویت است.

 

توجه به جزئیات در به کارگیری لباس کار 

کاهش خطرات با به کارگیری درست لباس میسر می‌شود مثلا در برخی مشاغل حتما باید از لباس های یکسره استفاده گردد و جایگزینی آن با لباس های دو تکه کار اشتباهی است و تبعات مخربی خواهد داشت. یا لباسهایی که دارای جیب هستند و افراد وسایلی که زیاد از آن استفاده می‌کنند را درونش قرار می‌دهند.

در نتیجه هر بار لازم نیست خم و راست شوند یا مسافتی را برای آن طی کنند که باعث می‌شود انرژی خود را برای چیزهای بی اهمیت و بیهوده هدر دهند و از کار خود بمانند.  

 

ویژگی های قابل توجه در انتخاب لباس ایمنی مناسب

  • یکی دیگر از اهمیت های استفاده از لباس کار مناسب اندازه دقیق آن است. باید دقیق و کاملا اندازه باشد. که افراد دائماً با آن درگیر نشوند لباس را صاف کنند یا هر دفعه یک قسمت را بالا و پایین بکشند. آستین یا پایین شلوار به وسایل اطراف خود گیر نکند در این مسائل قابل حل، عملاً وقت افراد برای مشکلات بیهوده‌ای صرف می‌شود و همه کارها عقب می‌افتد.
  • باید از لباس هایی بهره بگیرند که کاملا راحت باشد و همچنین بتوانند آن را تا مدت زیادی بپوشند و طوری باشد که در شرایط سخت نیز دوام بیاورد هر چه قدر تجهیزاتی که آن را به کار می‌برند و محیطی که در آن مشغول می‌شوند. ایمن تر و راحت تر باشد کارکنان نیز عملکرد بهتری خواهند داشت و بازدهی آنها نیز بالاتر خواهد رفت.
نوشتهٔ پیشین
آموزش راه اندازی کسب و کار ابزار فروشی
نوشتهٔ بعدی
ابزار های ضروری برای باغبانی

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.