بهترین چوب برای مبلمان

بهترین چوب برای مبلمان را در ادامه بررسی می کنیم.

 دو صنعت مبلمان و صنعت چوب جزئی لاینفک از همدیگر هستند.

چرا که صنعت چوب زیرساخت صنعت مبلمان می باشد. از این رو شناخت چوب و رفتارهای چوب برای سازندگان مبلمان چوبی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. برای نیل به این مطلب در کنار شما هستیم با ارائه مقاله ای در خصوص انتخاب چوب مناسب و بهتر برای مبلمان.

سبک‌های مختلف دکوراسیون، مبلمان چوب متفاوتی را می‌طلبد. مستحضر هستید که امروزه سبک های متفاوتی از دیزاین را در دنیای مد و دکوراسیون داریم. از جمله سبک مدرن، پست مدرن، کلاسیک، ویکتوریایی، سلطنتی و غیره .

با توجه به نوع ساختار و بافت هر سبک، مبلمان ویژه آن سبک و از جنس چوب متفاوت استفاده می‌شود.

بهترین چوب برای مبلمان راحتی

 همانطور که از اسمشان پیداست استایلی ساده و راحت دارند. بنابراین نیازمند نوع چوب متوسطی از نظر قیمت و کیفیت است.

از آنجائیکه طرفداران این سبک بسیار زیاد است لذا فاکتور فراوانی و در دسترس بودن کافی این چوب مورد استفاده برای مبلمان راحتی یا مدرن نیز مطرح است. این ویژگی ها ما را به انتخاب چوب صنوبر برای مبل های استایل راحتی پیش می برد.

وزن سبک چوب صنوبر به همراه استحکام خوب و کارایی زیاد آن را به چوبی برای گزینش این نوع از مبلمان هدایت می‌کند.

 مبل های سلطنتی و بهترین چوب برای آنها

 نام گویای همه چیز است. سلطنت، ظرافت، سختی، استحکام، پایداری، پیچیدگی، برجستگی و اندازه های بزرگ همگی گویای این سبک از دکوراسیون در دنیای مد و فشن و صنعت می باشد. انتخاب چوب مناسب برای این سبک بسیار راحت است.

چون ویژگی‌های لحاظ شده مربوط به دو نوع چوب می تواند باشد. یعنی فقط گردو و چوب راش هستند که می‌توانند وام دار این رفتارهای چوب باشند. و آن را به بهترین شکل به نمایش درآورند.

استحکام، تراکم زیاد، گره های زیبا و رنگ تیره چوب گردو آن را به یک شاخص عالی برای ساخت مبلمان های پر ابهت سلطنتی کرده است.

از طرفی ویژگی های راش، من جمله منعطف پذیری آن، ساخت مبلمان های کرو و انحنا دار را به درستی پاسخ داده است. چون بافت فشرده راش به دوام در برابر فشار بسیار کمک می کند. در نتیجه این دو چوب یعنی گردو و راش از خاصیت ضد سایشی و دوام مناسبی برای ساخت مبلمان های حجیم سلطنتی دارا هستند.

بهترین چوب برای مبلمان کلاسیک

قدمت و کهنه گی از نام این سبک پیداست. آنچه مربوط به دوره‌های اولیه از ورود این سبک  به دنیای مد و صنعت می باشد، کلاسیک نام می‌گیرد. در آن زمان چون با محدودیت‌های پیشرفت علم و صنعت و حمل و نقل مواجه بودند. بنابراین از چوب های در دسترس با وزن سبک استفاده می کردند.بهترین چوب برای این نوع مبلمان، می‌توان به کاج و گونه های کاج اشاره کرد. مثل: نراد و نوئل و …

 مهمترین زیبایی این چوب ها برای مبلمان کلاسیک صافی و رگه داری و تنوع رنگ بالای آنها بود که با توجه به محدودیت ها و تنها با کمک رگه های چوب می‌توانستند تنوع محصول تولیدی را مدیریت کند.

مبلمان مناطق رطوبتی

بهترین چوب برای مبلمان در مناطق رطوبتی سرو، سدر و چوب توسکا هستند. رطوبت و رفتار چوب رابطه مستقیم با هم دارند. یعنی هر زمان که میزان رطوبت در محیط بالا می رود، جذب آن توسط چوب بالا رفته و تورم چوب نیز بیشتر می‌شود. در نتیجه ابعاد چوب نیز بزرگتر خواهد بود.

زمانی که میزان رطوبت محیط کاسته می‌شود، این تورم و کشیدگی در چوب کمتر و ابعاد نیز کوچکتر خواهد شد. شایان توجه است که در نتیجه ی این کشیدگی ها جذب و دفع رطوبت هوا و تغییر ابعاد چوب ترک خوردگی در عرض چوب نیز افزایش می‌یابد و این ترک خوردگی مانع از تولید مبلمان با کیفیت و ماندگار می‌شود.

لذا انتخاب چوب با خصوصیت رفتاری مقاومت، در برابر رطوبت برای مناطق محیطی رطوبت زا اولویت مبلمان سازی در چنین جغرافیایی می باشد.

سرو و سدر از جمله گزینه‌های به صرفه ، خوب و مناسب مقاومت در برابر آب و رطوبت می باشند. البته گزینه های دیگریبرای بهترین چوب مبلمان نیز وجود دارد. برای انتخاب چوب های لاکچری در این مناطق از چوب درخت گردو، ماهاگونی، ساج و نراد می توانیم نام ببریم.

ارزانترین نوع چوب برای مبلمان سازی

 ارزان تر بودن و کیفیت خوب یک چوب، تولیدکنندگان بیشتری را برای تولید مبلمان مجذوب خود می کند. از آنجا که در دهه های اخیر میزان بودجه افراد جامعه نیز برای خرید مبلمان عالی کمتر گردیده است،  لذا تولیدکنندگان به دنبال گزینه‌ی ایده‌آل و به صرفه ای برای تولید و همچنین متناسب با بودجه ی خریداران هستند.

ساج و چوب توسکا با خصوصیات استحکام و مقاومت در برابر کپک و موریانه و پوسیدگی و قارچ از جمله چوب های مناسب برای این تیتر می باشد.

پوشش دهی و مواد محافظت کننده مناسب برای مبلمان

بعد از بررسی عواملی چون استحکام، زیبایی، کیفیت، قابلیت شکل‌پذیری، ماشین خوری، نداشتن گره مرده و قارچ زدگی و  پوسیدگی به سطح رویه کار چوب می رسیم.

استفاده از پوشش دهنده ها و مواد محافظت کننده درست که روی چوب پس از اتمام کار مبلمان سازی کاور می شود حائز اهمیت است. و در ماندگاری و دوام کار بسیار موثر خواهد بود.

در مقاله های بعدی به این موضوع به فراوانی خواهیم پرداخت.

نوشتهٔ پیشین
تاریخچه پرچم عاشورا و معنای آن در فرهنگ اسلامی
نوشتهٔ بعدی
نقش پرچم عاشورا در تحولات تاریخی و فرهنگی جامعه ایران اسلامی

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.