تولید صنعتی و هنر‌های تجسمی

آشنایی و استفاده از ابزار آالات و تکنیک های رنگ در نقاشی ساختمان تجسم جزوه اساسی و اصلی مبانی هنر های تجسمخی محصوب می شود .

هر تجسمی سه و یژگی دارد :

  •  شکل
  • بافت
  • رنگ

شکل:

منشا شکل های کلاسیک سه شکل مربع مثلث و دایره است از این میان مربع      حس نظم- استحکام – قدرت- برابری – نماد مطلق- نماد مادیت و زمینی بودن و هر چیزی که با پول و ثروت در ارتباط باشد را القا می کند.

گفتنیست نماد رنگی مربع رنگ قرمز است.

قرمز رنگ قدرت می باشد. با این اوصاف به نقطه ای میرسیم که می توان گفت مربع نماد زمینی بودن است.

دومین شکل کلاسیک دایره     است که حرکت و سیالیت- بی انتهایی- سردرگمی-نرمی و انعطاف را می رساند.

نماد رنگی دایره رنگ ابی می باشد و دایره را نماد معنویت و اسمانی بودن می دانند. از جهتی دایره شکلیست که در طراحی ها معمولا بیشتر برای رده ی سنی کودکان در نظر میگیرند و به نوعی نماد کودک است.

سومین موضوع مثلث است که خود شامل ویژگی هاتی منحصر به فردی ست من جمله خطر- احتیاط- ترس-دلهره- قدرت( وقتی روی قاعده اش بایستد.      که حتی در این حالت قدرتش بیشتر از مربع است.)

و بلعکس نشانگر ضعف است وقتی معکوس بایستد.     نماد رنگی مثلث رنگ زرد می باشد.

بافت:

به میزان نرمی و زبری یک سطح بافت می گویند. بافت به دو شاخه ی مجزا تقسیم می شود.

1- بافت بصری یا دیداری

2- بافت لامسه یا بساوایی

بافت بسری همانطور که از اسمش پیداست با دیدن است که متوجه زبری و نرمی سطح می شوید.

بافت لامسه بافتی است که ابتدا با دیدن متوجه تفاوت بین سطوح می شویم و با لمس کردن متوجه زبری و یا نرمی سطح.

 

بافت ها انواع گوناگون دارند به بافت های تخت و مسطح پترن یا الگو گفته می شود و بافت های برجسته و یا فرو رفته تکسچر هستند. نکته‌ای در اینجا حائز اهمیت است عوامل تاثیر گزار روی بافت هاست . در ادامه به شرح این مطلب خواهیم پرداخت:

ابعاد بافت:

ابعاد سطح بافت دار هر اندازه  بزرگتر باشد برقراری ارتباط با سطح بافت دار سریعتر و آسانتر است.

فاصله از سطح بافت دار:

تشخیص بافت از فاصله نزدیک همیشه آسانتر و سریعتر است.

نور

با انعکاس نور روی سطح صاف حالت انعکاسی بخودش می ‌‌گیرد‌. اما همین نور روی سطح بافت دار بخاطر زوایای تابش و بازتابش نابرابر حالت سایه روشن ایجاد می کند و این درک زبری یا نرمی برجستگی یا فرو رفتگی را برای ما ایجاد می کند.

آنچه در ادامه باید بدان توجه داشت تضاد بین بافت هاست.

-بافت با ابعاد بزرگتر همیشه روی بافت با ابعاد کوچکتر تاثیر گذارمی گذارد.

-بافت زبر همیشه روی بافت نرم تاثیرگذار است.

-رنگهای روشن همیشه روی بافت نرم تاثیر گذار هستند.

وقتی نماد این سه عنصر روی یک متریال جمع می شود تاثیرگذاری فوق العاده ای در آن حالت بوجود می آید. در مقایسه سطح نرم و تیره با سطح زبر و روشن انعکاس است که موثرتر است. یعنی رنگ باید متال یا روغنی باشد یا جلا داشته باشد.

 

رنگ

رنگ اولین عامل برقراری ارتباط با اشیاء و فضاهاست. رنگها عموما به دو دسته ی رنگهای اصلی و رنگهای فرعی تقسیم می شوند. رنگهای اصلی شامل 3رنگ آبی- قرمز-زرد هستند. رنگهای فرعی شامل سبز(آبی و زرذ) نارنجی(قرمز و زرد) بنفش(قرمز و آبی) است که از ترکیب 2به 2 ی رنگهای اصلی بوجود می آیند. دسته ی سوم رنگهای ترکیبی است. رنگ ترکیبی همانطور که از اسمش پیدااست از ترکیب یک رنگ اصلی با رنگ فرغی بوجود می آید. مثل سبزآبی بنفش آبی نارنجی زرد سرخ آبی قرمز بنفش سبز زرد.

دسته آخر را رنگهای خنثی تشکیل می دهند که شامل خاکستری یا سطوره- سفید و سیاه است. خاکستری متعادل ترین رنگ موجود در طبیعت است.رنگ خاکستری کامل کننده ی تمام رنگ هاست.یعنی تمام رنگ ها بسمت خاکستری می روند. و زمانیکه 2رنگ مکمل با هم مخلوط شوند بوجود می آید.

هدف طراحی

هدف طراحی (دیزاین ) فضاهای مسکونی – تجاری- اداری و … اینست که بتواند با احساسات افراد بازی کند. یعنی تاثیر مثبت یا منفی بگذارد. برای مثال تاثیراتی چون حس ابهت – رسمیت – حس گرم و صمیمی بودن  – حس سرد و خنثی بودن – حس ترس و غیره…. که در واقع این نوع فضا را فضای دراماتیک می گویند.

عکس این عمل فضای غیردراماتیک خواهد بود. یعنی فضایی که هیچ حسی را در افراد بوجود نمی آورد. این می تواند یک تعریف فضا از لحاظ حسی باشد. گفتنی ست این دو فضا یعنی دراماتیک و غیر درامایتیک قابلیت تبدیل به همدیگر را دارند. مثلا یک فضای پرابهت بعد از مدتی به فضای سرد و بی روح تبدیل می شود.

 

هدف از بررسی اجمالی اصول و مبانی هنرهای تجسمی در این مقاله آگاه سازی مخاطب و توجه به ظرافت ها در تولید محصولات است. علم و آگاهی به موارد زیادی ست که منجر به تولید یک محصول با کیفیت و کاربردی می شود. اگر بخواهیم مثالی ساده در این باب بزنیم سینی غلطک رنگ را با آنچه در این مقاله خوانده اید بررسی کنید…. به وضوح خواهید دید که طراحی این ابزار صنعتی علاوه بر کیفیت مواد سازنده ی آن با آنچه در مبانی هنرهای تجسمی  مورد بررسی قرار دادیم مطابقت دارد.

تمام موارد رنگ – بافت های بصری و لامسه – شکل و…. در این محصول با هدف تولید در استفاده از غلطک رنگ و سهولت در رنگ آمیزی ساختمان به عینه دیده می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × چهار =

فهرست
×