نحوه ی تولید پارچه و انواع آن

نحوه ی تولید پارچه و انواع آن

برای نحوه ی تولید پارچه روش ها و نوع های مختلفی وجود دارد که با تفکیک نوع پارچه مورد نظر می توان به روش تولید آن پی برد. که البته پارچه خود در انواع مختلف وجود دارد که در اینجا به نوع های مختلفی اشاره می کنیم که عموما مصرف زیادی در بازار عموم دارد که با اسم های کش باف و بافتی می توان تهیه کرد.

نحوه ی تولید پارچه کش باف

این نوع پارچه با ترکیب متریال های مختلفی به بازار ارائه می شود. که هرکدام در نوبه خود کارایی بهتری در محیط مصرف دارد. و به خاطر کیفیت و دوام پارچه در هنگام تبدیل به پوشاک باعث شده تنوع های زیادی داشته باشد.

مثلا پارچه کتان این نوع پارچه در لباس های عموم جامعه به راحتی به چشم می خورد. و برای لباس هایی از قبیل شلوار مردانه، زنانه، کاپشن مردانه و زنانه، پالتو های زمستانی و غیره مورد مصرف قرار می گیرد. و به خاطر ضخیم بودن این پارچه کتان می توان در لباس کار های صنعتی و کارخانه ای مورد مصرف قرار داد.

نوع دیگر از پارچه کش باف از پشم می باشد که بیشتر در لباس های زمستانی و پوشش های گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد. که می توان به پلیورهای با بافت کشسانی اشاره کرد و حتی مقنعه های جوشکاری کتان نیز از این پارچه تولید می شود.

پارچه کش باف پلی استر

این پارچه موقع تولید برای مصرف عموم در نظر گرفته می شود. پارچه پلی استر کش باف از لحاظ نوع متریال کاملا مصنوعی بوده و از نخ های پلی استر تولید می شود. و با سیستم دستگاه های کش بافی بصورت پارچه تبدیل به محصول می شود. و در لباس های زنانه مجلسی و حتی برای تولید لباس های ورزشی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. که می توان به لباس استخر شنا اشاره کرد و به خاطر نداشتن ضخامت پارچه و جذب آب بیشتر از این لباس استفاده می شود.

پارچه کش باف پنبه

پارچه کش باف پنبه یکی از پارچه های مرغوب به شمار می آید. و به علت کاملا طبیعی بودن متریال بیشتر در پوشاک بهداشتی و لباس نوزاد و کودک مورد استفاده قرار می گیرد. به خاطر لطیف بودن و نرمی زیاد می توان به لباس خواب، تن پوش نوزاد اشاره کرد و به علت کشسانی بودن پارچه موقع استفاده احساس آرامش بیشتری به مصرف کننده القا می کند.

نحوه ی تولید پارچه کش باف پنبه و ترکیب پلی استر

این نوع پارچه از ترکیب پنبه و پلی استر با درصد های مختلفی روانه بازار مصرف می شود. که در اینجا به انواع درصد های آن اشاره میشود. 70 درصد پنبه و 30 درصد پلی استر، 30 درصد پنبه و 70 درصد پلی استر که اصولا هرکدام نسبت به محیط مصرف تولید می شوند.

پارچه کش باف پنبه و ترکیب پلی استر در بعضی از کارخانه ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. چرا که این پارچه با داشتن حالت کشسانی کاربر را می تواند به کار خود مسلط تر کند و هنگام نشست و برخواست چابکی لازم را داشته باشد. و در اثر حرکات سریع باعث پارگی پارچه نشود و بهتر است در همچین محیط کاری از پارچه  70 درصد پنبه و 30 درصد پلی استر استفاده شود. چرا که این نوع ترکیب در محیط های جوشکاری و فرز کاری در مقابل جرقه های به وجود آمده و وجود مواد مذاب دوام بیشتری داشته باشد.

علت حالت کشسان پارچه

این نوع حالت پارچه به علت نوع بافت در هنگام تولید پارچه بستگی دارد. و برای اینکه پارچه حالت کشبافت داشته باشد باید موقع بافت نخ ها بصورت حلقه ای دور تارهای افقی و تارهای عمودی تنیده شود. و توسط سیستم دستگاه حلقوی بافت صورت گیرد.

این نوع روش بافت توسط دستگاه پارچه بافی باعث می شود بعد از استخراج و عملیات نهایی از خروجی دستگاه پارچه حالت کشسانی داشته باشد. به علت دقیق کش باف بودن و حالت کشسانی داشتن فقط در نوع بافت پارچه به وجود می آید. و حلقوی شدن نخ دور تار و پودهای موجود باعث تولید پارچه کشسانی یا همان کش باف می شود.

نگهداری پارچه کش باف

این نوع پارچه به خاطر کش باف بودن و سیستم تولید نیاز به مراقبت زیادی ندارد چرا که کش دار بودن باعث شده در برابر چین و چروک ها مقاومت خوبی از خود نشان دهد. و بخاطر همین موضوع، تبدیل به یکی از پارچه های پر مصرف در بازار کار شده است و از محبوبیت خاصی برخوردار می باشد.

 پارچه بافتنی

نحوه ی تولید پارچه توسط دستگاه باف، نخ های قرار گرفته شده در داخل دستگاه را توسط روش در هم تنیده شدن به پارچه بافتنی تبدیل می کند. البته این نوع پارچه در نوع های مختلفی تولید می شود.

بستگی به نوع زاویه ورود نخ به دستگاه و درجه بافت خود دستگاه می باشد. این نوع تنوع, زاویه و درجه سیستم باعث می شود در نوع های مختلفی پارچه تولید شود. که می توان به بافت های اطلسی و بافت تافته اشاره کرد. البته این نوع بافت پارچه به بافت ساده و بافت های اصلی نیز معروف می باشد.

ولی بافت های دیگری نیز وجود دارد که با در هم پیچیده شدن نخ ها و تولید منحصر به فرد آن در زوایای مختلف به وجود می آید. که می توان به بافت داب و یا به بافت پیله ای اشاره کرد که اصولا این نوع پارچه ها در لباس های رسمی مانند پیراهن مردانه یا زنانه و حتی در لباس های خاص مجلسی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

بعضی از پارچه های بافتی بعد از تولید و خروج از دستگاه نیاز به رنگرزی دارد. و این مرحله نیز باعث می شود پارچه در رنگ های مختلفی روانه بازار شود. و در نوع دوخت پارچه و کاربرد آن در هر محیط مصرفی کاربرد داشته باشد.

ولی از آنجایی که پارچه ها بعد از استفاده و شستشوی مکرر, رنگ پارچه نسبت به رنگ اولیه تغییر می کند. و علت تغییر رنگ پارچه به خاطر رنگرزی بعد از تولید پارچه می باشد. که در اینجا بهتر است قبل از تولید نهایی پارچه به رنگرزی منتقل شود.

پرز پارچه

اصولا پارچه ها بعد از تولید نهایی پرز های الیاف از بین پارچه بیرون می زند. و به خاطر اینکه سطح پارچه صاف و بدون پرز باشد پارچه را بعد از تولید وارد دستگاه پرز گیر می کنند.

در این سیستم پارچه از روی صفحه های فلزی که دارای حرارت می باشند عبور می کنند. و در کنار این حرارت بخار نیز تولید می شود و پارچه بعد از عبور از این مسیر حرارت و بخار، صاف و بدون پرز بیرون می آید و بخار آب هم باعث می شود موقع پرزگیری دود ایجاد نشود. و پارچه بطور یکنواخت پرز گیری شود در واقع وجود بخار و رطوبت باعث می شود سوختگی و بوی نامطلوب تولید نشود.

 

نوشتهٔ پیشین
انواع عینک ایمنی
نوشتهٔ بعدی
همه چیز درباره ی جنگل ها

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.