چگونه سیمان خشک شده را پاک کنیم؟

چگونه سیمان خشک شده را پاک کنیم؟

حتماً برایتان اتفاق افتاده است که برای اسباب کشی آماده می‌شوید و تمام کارهایتان را با برنامه انجام می دهید. ولی زمانی که به ساختمان جدید مراجعه می کنید با کج سلیقگی های بعضی از کارگران ساختمانی در استفاده از مواد و مصالح مختلف مانند گچ، سیمان، خمیرها و … مواجه می شوید.

برای یک مستاجر و یا صاحب خانه که به اندازه کافی دغدغه و برنامه‌های ریز و درشت برای اسباب کشی دارد، این اتفاق تقریباً یک فاجعه است.

چون هم، زمان لازم برای تمیزی این کار قابل توجه است و هم در نوع خود ظریف کاری محسوب می شود. و دقت و تمرکز بسیاری نیاز دارد. از طرفی نیز آسیب به اجزای ساختمان مثل کاشی، سرامیک، پرسلان و نازک‌کاری ها و… همینطور صرف هزینه ی اضافی عامل دیگری برای اسباب نارضایتی کارفرمایان است.

یکی از این مشکلاتی که در هنگام کار با سیمان بروز می دهد، لکه های سیمانی  می‌باشد که روی سطوح مختلف پاشیده می شود و سبب بروز مسئله برای تمیزی فضا می گردد. در ادامه مقاله اینکه

چگونه سیمان خشک شده را پاک کنیم آموزش خواهیم داد.

آیا سیمان متریالی است که به این راحتی ازسطح جدا شود؟

در واقع اگر به عنوان یک فرد عادی و بدون اطلاعات در این زمینه به قضیه نگاه کنیم، خواهیم دید که بله کار بسیار دشواری است. چون حتی با اشیای تیز مثل کاردک یا پیچ گوشتی به سختی می توانید سیمان را از سطوح پاک کنید. مخصوصاً اگر خشک شده باشد.

در قدیم راهکارهای خانگی برای این منظور انجام می شد که عبارت بودند از:

استفاده از سرکه، اسید فسفریک، پیچ گوشتی دوسو یا کاردک، فرچه، اسکاچ، سیم ظرفشویی، پارچه مرطوب، آب و مواد شوینده، دستکش.

درست کردن محلول های ترکیبی مثل (در مقاله چگونه سیمان خشک شده را پاک کنیم) :

  •  جوش شیرین و آب ولیمو.
  •  خمیر پراکسید هیدروژن و جوش شیرین.

 لیست جالبی از موادی که برای هر فردی دم دست می باشد را در اینجا آوردیم؛ که از این مواد‌ها در گذشته برای پاک کردن سیمان از سطوح استفاده می‌کردند.

با توجه به خاصیت های اسیدی سرکه و محلول و یا خمیر های نامبرده می توانستند کمی سیمان را سست کنند و سپس با کاردک یا براش به زدودن آن مبادرت ورزند. اگر با این کار لکه پاک نمی شد این کار را بسته به ضخامت لکه چندین مرتبه تکرار می‌کردند تا به طور کامل تمیز شود.

روش کار نیز سخت بود. یعنی ابتدا پارچه ی مرطوب را روی سطح لکه سیمان می‌گذاشتند تا سیمان خیس شود. سپس سرکه، اسید فسفریک یا هر چیز دیگری که کارآمد بود را روی لکه می ریختند و حدودا 40 دقیقه استراحت می دادند تا سیمان سست شود. و بعد توسط اسکاچ، سیم، فرچه و یا وسیله ی نسبتاً زبر دیگری شروع به سابیدن می‌کردند. بعد با آب فراوان سطح را می شستند تا مواد پاک شود.

این کار طاقت فرسا برای همه دشوار بود. همانطور که در مقالات مربوطه قبلا اشاره کردیم…عزیزانی که در این حوزه ها مشغول به فعالیت می باشند باید حتما از نظر اطلاعات روز مواد و مصالح موجود در بازار آپدیت شوند. با یک جستجو در بروزترین محصولات صنعت ساختمان، براحتی می توانید اطلاعات خود را دراین زمینه بروزرسانی کنید.

 تنها چیزی که لازمه ی این بروزرسانی است، صرف وقت می باشد.

چگونه می توانیم بدون دغدغه سیمان را بدون آسیب به متریال های ساختمان از سطوح بزدایم؟

اکنون برای جواب به این سوال محصول جدیدی با نام پاک کننده سیمان از برند پروفاب را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

 متخصصان علوم شیمی، پلیمری وعلوم فنی، مهندسی پس از مطالعات و پژوهشهای زیاد توانستند محصول جدیدی را با نام پاک کننده سیمان عرضه کنند.

 پاک کننده سیمان به چند نوع تقسیم می شود:
  • پاک کننده سیمان از کاشی، سرامیک، پرسلان و …
  • پاک کننده سیمان از سطوح فلزی.

پاک کننده سیمان از کاشی و سرامیک در آموزش (چگونه سیمان خشک شده را پاک کنیم) :

 این پاک کننده قوی کار را بسیار سهل و راحت کرده است. بهترین روش استفاده آن بدین ترتیب است که :

روی سطح مورد نظر به روش اسپری محلول را بپاشید و چند دقیقه صبر کنید. این محلول، پیوند مولکولی بین ذرات سیمان را می شکند. سیمان را سست و لکه را حل می‌کند. سپس به وسیله آب سطح مورد نظر را شسته و تمیز نمایید.

این پاک کننده محلول اسیدی می‌باشد.

 موارد منع استفاده از پاک کننده سیمان بر روی سطوح مرمر، سنگ آهک، سطوح آلومینیومی، استیل و غیره است. مناسب برای از بین بردن شوره و اثر نمک روی دیوارهای نمای بیرونی “اکسپوز”، آجرهای سنتی “دستی” و آجرهای صنعتی “ماشینی”، سنگهای پیروکلاستیکی “توف” و سایر مصالح غیر حساس به اسید می باشد.

با توجه به اینکه درجه سختی گچ و سیمان متفاوت است. در نتیجه بر روی سطوحی که لکه ی گچ دارد، می‌توانید براحتی با آب و مواد شوینده تمیز کاری را انجام دهید. چرا که آب حلال گچ است و آن را در خود حل می کند.

ولی در پاک کردن لکه سیمان از روی سرامیک و پرسلان با سختی بالاتر این مایع را مستقیم بر روی لک و محلی که می خواهیم، بصورت خالص استفاده می کنیم. اگر سطوح کثیف شده با سیمان، کمی زیاد است. و نیاز به محلول بیشتر دارد. محلول پروفایل را توسط آب با نسبت یک به یک (نسبت مساوی) رقیق و بعد استفاده می کنیم.

لازم به ذکر است سطح زیر کار، یعنی سطح مورد نظر که کاشی، سرامیک و یا پرسلان است نیز در میزان غلظت محلول لکه بر تاثیر دارد.

چگونه سیمان خشک شده را پاک کنیم؟
این محلول فقط بر روی سرامیک و پرسلان مات و غیر پولیش می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در صورت استفاده در سطوح دیگر، باعث آسیب دیدن محل می شود.

 دقت کنید با توجه به سطح زیر کار، تنها 30 الی  40 دقیقه زمان مکث، با این محلول پروفاب برای زدودن و پاک کردن سیمان لازم است. پس از زمان مکث، محلول روی لکه شروع به جوشیدن می کند. در این مرحله توسط یک براش به پاک کردن آن اقدام کنید.

پس از اتمام کار، سطح را با آب بشویید و خشک کنید. اگر ضخامت لکه زیاد باشد و به طور کامل زدوده نشود؛ بار دیگر این عمل را تکرار کنید.

چه تعداد از این محلول برای پاک کردن ساختمان از لک سیمان کافیست؟

سوال دیگری که پیش می‌آید این است که آیا تعداد محلول پروفاب و قیمت آن برای استفاده، صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟ جواب این است که برای 12 مترمربع ساختمان 1 لیتر از محلول خالص لکه بر پروفاب کافیست.

برای کاهش میزان مصرف این محصول، می توانیم آن را به نسبت های مختلف با آب رقیق کنیم تا سطوح بیشتری را پوشش دهد.

پاک کردن سیمان از روی ابزار فلزی

در مورد پاک کردن سیمان از روی ابزار فلزی توسط محلول پاک کننده سیمان پروفاب، این کار بدون از بین بردن رنگ سطوح، انجام می‌شود. از این محصول در میکسرهای سیمان نیز استفاده می گردد.

 به شرح مفصل این محصول در مقاله‌ای دیگر به تفصیل خواهیم پرداخت.

توجه: هنگام استفاده از این محلول حتما از ماسک و عینک محافظ چشم استفاده گردد. و تا زمان اثر گذاری آن بر روی سطوح درب و پنجره ها را باز نگه دارید. و یا از مکان مورد نظر خارج شوید.

نوشتهٔ پیشین
درخت و درخت کاری
نوشتهٔ بعدی
لباس کار کتان در سکوهای نفتی

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.